|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۴۰

تقویت سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از ابتلا به بیماری های مختلف بسیار موثر است. در ادامه بیشتر به روش های تقویت سیستم ایمنی بدن پرداخته ایم.

تقویت سیستم ایمنی بدن و حفظ تناسب اندام در دنیای پیشرفته امروز بیش از هر زمان دیگری دارای اهمیت است. بهترین دفاع بدن شما در برابر عفونت و ابتلا به بیماری یک سیستم ایمنی بسیار قوی است. در حالی که امروزه خیلی ها به دنبال مصرف مکمل برای تقویت عضلات و سیستم ایمنی بدن خود هستند، راه های طبیعی دیگر بسیاری وجود دارد که می توانید به تقویت سیستم ایمنی بدن خود کمک کنید. در این محتوا به شما خواهیم گفت که برای تقویت پایدار ایمنی بدن خود چه کارهایی را می توانید انجام دهید:

روش های طبیعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سیستم ایمنی بدن بسیار پیچیده است؛ این سیستم مانند سپر از بدن ما در برابر همه بیماری ها، از جمله باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و سایر عوامل بیماری‌زای دیگر محافظت می‌کند. روش‌های طبیعی نیز می‌توانند به اندازه داروها در حفظ مکانیسم دفاعی بدن شما موثر باشند؛ این روش های طبیعی شامل تغذیه مناسب، ورزش، خواب و مدیریت استرس می‌شوند. 

شکل های رنگی که روی کف دست کودکی قرار گرفته | تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C تقویت کننده سیستم ایمنی بدن

 ویتامین C یک ویتامین شناخته شده برای تقویت سیستم ایمنی بدن است و از نیاز های اصلی بدن شما به در برابر بیماری ها به حساب می آید! این ویتامین یک آنتی اکسیدان قوی است، یعنی می تواند به شما کمک کند تا به مبارزه با آسیب ناشی از بیماری ها ایمنی بدن شما تامین شود. تحقیقات نشان داده ویتامین C با تولید گلبول های سفید بخشی از سیستم دفاعی بدن ما را تشکیل می دهند. مصرف مرکبات، فلفل دلمه‌ای و حتی کلم بروکلی می‌توانند دوز روزانه ویتامین C شما را تامین کنند. به همین علت توصیه می کنیم برای حفظ سلامتی خود و زمان هایی که احساس بیماری میکنید، مصرف روزانه ویتامین C می‌تواند به حفظ سیستم ایمنی بدن شما کمک کند. 

دمنوش پوست پرتقال برای تقویت سیستم ایمنی و سلامتی بدن را ممطالعه کنید.

خواب مناسب شبانه چگونه به سیستم ایمنی بدن کمک می کند؟

وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، احساس می کنید ... بدن شما انرژی کافی ندارد، و احساس سرماخوردگی میکنید. زمانیکه شما خواب هستید بدن شما خود را ترمیم می کند، این شامل سیستم ایمنی شما نیز می شود. به همین دلیل است که اگر به اندازه کافی استراحت نکنید، بدن شما سیتوکین های کمتری تولید می کند؛ منظور پروتئین هایی است که با عفونت ها و التهاب مبارزه می کنند. خواب با کیفیت برای بزرگسالان و همچنین کودکان مهم است و برای شارژ مجدد سیستم ایمنی آنها بزرگسالان باید حداقل 7 تا 8 ساعت خواب با کیفیت در هر شب داشته باشند.

تاثیر ورزش منظم بر سیستم ایمنی بدن

ورزش مزایایی بیشتر از تناسب اندام برای شما دارد. اگر به طور منظم ورزش کنید، سیستم ایمنی خود را در بهترین حالت نگه می دارید. فعالیت بدنی منظم و متوسط ​​باعث افزایش گردش خون می شود، بنابراین سلول های ایمنی آزادانه تر در بدن گردش می کنند و ممکن است در تشخیص و مبارزه با عوامل بیماری زا بهتر عمل کنند. با این حال، تعادل خیلی مهم است. در حالی که نشان داده شده است که ورزش متوسط ​​باعث افزایش پاسخ ایمنی شما می شود، تمرین بیش از حد یا ورزش زیاد در واقع می تواند اثر معکوس داشته باشد و شما را  بیشتر مستعد ابتلا به بیماری کند.

خانمی در حال بستن بندهای کتونی خود | تقویت سیستم ایمنی بدن

5 ماده غذایی مفید برای تقویت سیستم ایمنی بدن

سلامت و ایمنی بالای بدن به یک رژیم غذایی جامد بستگی دارد. مواد مغذی مورد نیاز برای حفظ سیستم ایمنی بدن شما در واقع مانند بلوک های ساختمانی برای افزایش ایمنی ساختمان است.

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان

رادیکال‌های آزاد مانند مهاجمان بدن هستند، باکتری هایی که به سلول‌ها آسیب می‌زنند و سیستم ایمنی شما را ضعیف می‌کنند در واقع باعث ایجاد رادیکال های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها می‌شوند. این مهاجمان مانند خدمه پاکسازی شخصی بدن شما عمل می کنند که رادیکال‌های آزاد مضر را از بین می‌برند. غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، مانند انواع توت های حاوی ویتامین C و فلاونوئیدها مانند زغال اخته و توت فرنگی، سبزیجات برگدار مانند اسفناج و کلم پیچ مملو از ویتامین های تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. به همین دلیل مهم است که میوه ها و سبزیجات زیادی بخورید تا سیستم ایمنی بدن خود را با آنچه که برای عملکرد خوب نیاز دارد تامین کنید.

منابع پروتئینی محرک سیستم ایمنی

بدون پروتئین، بدن شما نمی تواند آنتی بادی و سلول های ایمنی کافی بسازد. نداشتن پروتئین کافی ممکن است بدن شما را در موقعیتی قرار دهد که سلول های ایمنی مورد نیاز برای مبارزه با عوامل عفونی را تولید نکند. گزینه های گیاهی مانند عدس، نخود و توفو و همچنین مرغ و انواع خاصی از بوقلمون همگی سرشار از پروتئین هستند. پس از منابع مختلف پروتئین استفاده کنید تا سیستم ایمنی بدن شما سوخت مورد نیاز خود را دریافت کند.

مواد غذایی مورد نیاز برای تقویت سیستم ایمنی بدن

نقش روی و مواد معدنی در تقویت عضله سازی

بهبود سیستم ایمنی به روی نیز بستگی دارد. روی به بدن اجازه می دهد تا سلول های T را بسازد و از آنها برای مبارزه با حملات ویروسی و باکتریایی استفاده کند. آجیل، دانه ها، غذاهای دریایی و غلات غذاهای غنی از روی هستند. همراه با روی، سایر مواد معدنی مانند آهن و سلنیوم نیز به حفظ تناسب اندام سیستم ایمنی کمک می کند و عملکرد سلولی سالم را ارتقا می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

برای حفظ سیستم ایمنی بدن شما نیازی به مکمل های فانتزی یا محصولات گران قیمت ندارید. در عوض، با داشتن یک رژیم غذایی متعادل، فعال ماندن، استراحت کافی و مدیریت استرس، میتوانید عملکرد سیستم ایمنی بدن خود را بهبود بخشید. جدای از آن، با داشتن این انتخاب های ساده، خود را سالم نگه می‌دارید و سلامت کلی خود را تشویق می‌کنید.

سوالات متداول

1. آیا خودم می توانم سیستم ایمنی خود را تقویت کنم؟

تقویت سیستم ایمنی بدن شما را قادر می سازد تا با عفونت ها بهتر مبارزه کند، اگرچه از شما در برابر همه بیماری ها محافظت نمی کند. ژنتیک و شرایط قبلی همگی نقش دارند.

2. اصلاح سبک زندگی چقدر طول می کشد تا ایمنی را بهبود بخشد؟

ممکن است چند ماه تا چند سال طول بکشد تا بعد از اتخاذ عادات سالم‌تر شاهد تغییر در سیستم ایمنی خود باشیم. برای ایجاد تفاوت، ثبات لازم است.

3. آیا ورزش به تقویت سیستم ایمنی من کمک می کند؟

ورزش با افزایش گردش خون و تقویت تولید سلول های ایمنی منجر به بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شود. فقط این کار را با تمرین زیاد انجام ندهید، زیرا ورزش زیاد به همان اندازه ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار