|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۴۱

این روزها در خیابان ها که قدم بزنید هر گوشه و کنار شاهد این هستید که قهوه به روش های مختلف به عموم مردم عرضه می شود. حتی خیلی ها به دنبال خرید آنلاین قهوه از فروشگاه های اینترنتی مطمئن هستند. قهوه از گذشته به عنوان یک محرک در بسیاری از فرهنگ‌ها در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفته است. امروزه، انواع مختلفی از قهوه وجود دارند و مصرف آن منع نمی شود.

ولی در عین حال نباید این مورد را فراموش کنید که قهوه برای هر کسی مناسب نیست. ما در ادامه این مطلب از موراتوس قصد داریم تا این مورد را مورد بررسی قرار دهیم که قهوه برای چه کسانی خوب است.

فواید  مصرف قهوه چه هستند؟

قهوه حاوی کافئین، آنتی اکسیدان، پلی فنول ها و مقدار کمی از ویتامین های B2، B5، B1، B3 و عناصر منگنز، پتاسیم، منیزیم، فسفر و سایر مواد شیمیایی است که برای بدن مفید هستند. نوشیدن قهوه اثرات موقتی را در بدن شما دارد و باعث افزایش هوشیاری و قدرت یادگیری، افزایش انرژی و سرعت متابولیزم بدن می شود. به همین خاطر برای بسیاری به یک نوشیدنی محبوب به ویژه هنگام صبح تبدیل شده است.

اما مصرف این نوشیدنی بی نظر برای یکسری از افراد بسیار مناسب است.

images_1728924386_670d4ae270f5b

آیا نوشیدن قهوه برای نوجوانان خوب است؟

نوجوانان به خصوص افرادی که هنوز وارد سن ۱۸ سالگی نشده اند بهتر است که زیاد از قهوه استفاده نکنند. زیرا قهوه با هورمون های نوجوانی آن ها تداخل پیدا خواهد کرد و ممکن است حالت های پرخاشگری و عصبی به آن ها دست بدهد.

طبق اعلام  آماری که انجمن پزشکان و متخصصان کودک و نوجوان در آمریکا دارند، نوجوانان دوازده الی هجده سال باید مصرف روزانه کافئین را به صد میلی گرم محدود کنند. در واقع مصرف بیش از حد کافئین می تواند اثرات منفی بر نوجوانان داشته باشد.

انتخاب یک قهوه فوری مناسب با درصد کافئین استاندارد و روش طبخ انتخاب خوبی است. سعی کنید با تحقیق و آزمون و خطا مناسب ترین قهوه با درصد کافئین مناسب را برای ذائقه و سیستم بدنی خود انتخاب نمایید.

قهوه برای چه کسانی مضر است؟

توصیه می‌شود کودکان کمتر از ۱۲ سال از قهوه یا سایر نوشیدنی‌های کافئین‌دار پرهیز نمایند. افراد ۱۲ تا ۱۸ ساله و زنان باردار یا شیرده هم باید در دریافت کافئین محتاط باشند.

دانه و پودر قهوه ممکن است با رخی از داروها تداخل داشته باشد. این داروها معمولا شامل موارد زیر هستند:

افدرین: مصرف کافئین با افدرین که در داروهای ضد احتقان استفاده می‌شود خطر ابتلا به فشار خون بالا، حمله قلبی، سکته مغزی یا تشنج را افزایش می‌دهد.

تئوفیلین: این دارو که برای باز کردن راه‌های هوایی استفاده می‌شود، اثراتی مشابه کافئین دارد. بنابراین مصرف آن با قهوه ممکن است عوارض کافئین از جمله حالت تهوع و تپش قلب را تشدید کند.

اکیناسه: این مکمل گیاهی که برای جلوگیری از سرماخوردگی یا سایر عفونت‌ها استفاده می‌شود، می‌تواند غلظت کافئین را در خون بالا ببرد و عوارض جانبی آن را افزایش دهد.

اگر شما از آن دسته افراد هستید که بیماری خاصی دارید و یا داور مصرف می‌کنید، از متخصص تغذیه بپرسید که آیا مجاز به نوشیدن قهوه هستید یا خیر.

قهوه برای چه کسانی خوب است؟

قهوه به‌طور کلی می‌تواند برای برخی از افراد بسیر مفید باشد، اما باید توجه داشت که تأثیر آن به وضعیت سلامتی و شرایط خاص هر فرد بستگی خواهد داشت. در ادامه به گروه‌هایی که مصرف قهوه برایشان مناسب است و دلایل آن اشاره خواهیم کرد:

images_1728924402_670d4af21da6a

۱. افراد سالم و بالغ

مصرف متعادل قهوه (۲ تا ۳ فنجان در روز) می‌تواند مزایایی داشته باشد:

افزایش انرژی و بهبود تمرکز: کافئین موجود در قهوه می‌تواند باعث بهبود هوشیاری و تمرکز ذهنی شود.

محافظت از قلب و عروق: برخی تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف متعادل قهوه ممکن است خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲: مصرف قهوه با کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ مرتبط است.

کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها: قهوه ممکن است خطر برخی سرطان‌ها (مانند سرطان کبد و کولون) را کاهش دهد.

آنتی‌اکسیدان‌ها: قهوه دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است که به مقابله با آسیب‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

۲. افراد با فعالیت‌های ذهنی و بدنی بالا

برای افرادی که کارهای فکری سنگین یا فعالیت‌های بدنی زیادی انجام می‌دهند، قهوه می‌تواند به افزایش تمرکز و استقامت کمک کند. کافئین باعث تحریک سیستم عصبی مرکزی شده و هوشیاری را افزایش می‌دهد.

۳. افراد با ریسک ابتلا به آلزایمر یا پارکینسون

برخی مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مداوم و متعادل قهوه ممکن است ریسک ابتلا به بیماری‌های تخریب عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش دهد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار