|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۴۴

جلوگیری از اسهال نیازمند شناخت انواع و دلایل بروز آن در بدن است. با ما همراه شوید تا تمامی این موارد را باهم بررسی کنیم.

اجابت مزاج اگر روزی چندبار تکرار شود میتواند به عنوان مزاحمی سمج شناخته شود. هر انسانی در مقطعی از زندگی از اسهال رنج می برد. شل شدن بیش از حد مدفوع اغلب منجر به اسهال، گرفتگی معده و فوریت برای اجابت مزاج می شود. پیشگیری از اسهال همیشه بسیار مهم است زیرا اکثر گروه های جامعه از جمله کودکان، زنان باردار و سالمندان را تحت تاثیر قرار می دهد. در این مطلب قرار است روش های مختلف پیشگیری از این بیماری و نحوه مراقبت از دستگاه گوارش خود را بیاموزید.از این رو، برای شروع آموزش، این مقاله تلاش خواهد کرد تا جنبه ها یا عواملی را که منجر به اسهال می شود، برایتان مشخص کند.

انواع اسهال و دلایل ابتلا به آن

اسهال علل ریشه ای زیادی دارد که ماهیت بسیاری از آنها عفونی است این عفونت ها ویروسی، باکتریایی و انگلی هستند. 

  • اسهال ویروسی، به راحتی در سراسر موسسات با تماس نزدیک پخش می شود. به عنوان مثال، مدارس یا محل کار. 
  • بسیاری از عفونت های باکتریایی از طریق غذا منتقل می شوند و می توانند توسط سایر باکتری های بیماری زا ایجاد شوند. هنگامی که غذا یا آب آلوده می شود، افراد به بیماری های ناشی از خوردن این غذاهای آلوده مبتلا شده که باعث ناراحتی گوارشی می شود. 
  • عفونت‌هایی که از انگل‌هایی مانند ژیاردیا ایجاد می‌شوند، از خوردن غذاها یا گیره‌های آب آلوده به‌دست می‌آیند. به همین دلیل است که درمان و جلوگیری از اسهال، به منبعی احتمال ایجاد عفونت بستگی دارد.

نوشابه برای اسهال خوبه ؟ این اشتباه  رو تکرار نکنید! را مطالعه کنید.

فردی که دستش را روی دلش قرار داده است.

جلوگیری از اسهال و استفراغ ویروسی

برای جلوگیری از اسهال ویروسی یکی از موثرترین راه ها رعایت بهداشت فردی است. یکی از راه هایی که از طریق آن می توان از میکروب های اسهال جلوگیری کرد، شستن چند باره ی دست ها با آب و صابون در طول روز است. هر زمان که آب و صابون در دسترس نباشد، مالش دست با الکلی بی خطر و موثر است. علاوه بر واکسیناسیون استاندارد برای کودکان، به منظور جلوگیری از اسهال ویروسی، می توان علیه روتاویروس نیز واکسینه کرد.

در همین راستا، سطوحی که در آن غذا تهیه می شود و سطوح تماس مانند درها، تلفن ها و غیره باید ضدعفونی شوند تا ارتباط ویروس ها به حداقل برسد. اجتناب از نزدیکی با افرادی که احتمال دارد اسهال یا استفراغ را تجربه کنند نیز به مهار شیوع کمک می کند.

اقدامات پیشگیری از اسهال گوارشی

انتخاب غذا به طور مستقیم خطرات بیماری های گوارشی مانند اسهال را کاهش می دهد. انتخاب غذاهای گرم و تازه، عدم مصرف گوشت و مرغ خام یا نیمه پخته و مراقبت هنگام استفاده از مواد غذایی که در خیابان فروخته می شود بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های ناشی از غذا است. سعی کنید به طور منظم اطمینان حاصل کنید که آبی که مصرف می کنید تمیز است زیرا آب اصلی ترین عامل اسهال باکتریایی است.

سایر محصولاتی که ثابت کرده اند به مراقبت از معده حساس کمک می کنند پروبیوتیک ها هستند. این محصولات به تنظیم تعادل روده با هدف از بین بردن اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها یا عفونت ها کمک می کند. ماست یا هر ماده غذایی و مکمل های حاوی پروبیوتیک می تواند به سیستم گوارش شما کمک کرده و از اسهال جلوگیری کند.

اقدامات لازم برای جلوگیری از اسهال در بارداری

در بارداری، زنان به احتمال زیاد دچار اسهال می شوند زیرا وضعیت گوارش در این دوره تغییر می کند. با این وجود، اسهال با ایجاد تغییرات جزئی در سبک زندگی قابل پیشگیری است. زنان باردار نباید غذاهایی که باعث اسهال میشوند مانند غذاهای بسیار چرب و تند مصرف کنند. همچنین مصرف آب زیاد، بسیار توصیه می شود. زیرا اسهال یکی از عواملی است که سبب میشود آب بدن به خصوص در دوران بارداری کم شود.

اگر اسهال در نتیجه مصرف دارو یا ویتامین های دوران بارداری باشد، باید در مورد تغییر دارو با پزشک خود صحبت کنید. گاهی اوقات می توان با تغییر به مکمل دیگر یا نوع دیگری از مکمل مشکل را حل کرد.

خانم بارداری مبتلا به اسهال | جلوگیری از اسهال

اقدامات پیشگیری از اسهال در کودکان

متاسفانه کودکان به راحتی تحت تاثیر بیماری های اسهالی قرار می گیرند زیرا سیستم ایمنی آنها هنوز به طور کامل توسعه نیافته است. توصیه می شود والدین حتماً از شستن دست های فرزندان خود قبل از غذا خوردن و بعد از رفتن به اتاق اطمینان حاصل کنند. از این رو واکسیناسیون به ویژه در روتاویروس در از بین بردن اسهال ویروسی در کودکان بسیار حیاتی است. همچنین، رعایت رژیم غذایی کودک و اطمینان از خوردن غذاهای تمیز و خوب پخته شده، او را از عفونت های باکتریایی یا انگلی نجات می دهد.

کودکان همچنین باید از محصولات شیرین مانند نوشابه ها و سایر غذاهای ناسالم دوری کنند زیرا دستگاه گوارش شان به این مواد غذایی واکنش نشان می دهد و باعث اسهال می شوند. عملکرد درست دستگاه گوارش کودکان زمانی بهبود می یابد که نسبت زیادی از محتوای آب و فیبر را مصرف کنند.

پیشگیری از اسهال نوزاد

تغذیه با شیر مادر یکی دیگر از مراحل پیشگیری از اسهال در نوزادان است زیرا تغذیه با شیر مادر باعث تغذیه و تقویت سیستم ایمنی کودک در برابر اسهال می شود. در صورت تغذیه با شیر خشک، والدین باید مطمئن شوند که بطری ها و آب استفاده شده به خوبی تمیز شده است تا رشد باکتری ها را از بین ببرند.

در حین تغذیه نوزاد شستن مکرر دست ها و تمیز نگه داشتن ناحیه برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به اسهال از طریق عفونت نیز مهم است.

کودکی که در حال کنجکاوی است | جلوگیری از اسهال

نحوه جلوگیری از اسهال در خانه

در ادامه برخی از اقدامات مفید با هدف پیشگیری از اسهال در خانه را مورد بحث قرار دادیم. ORS  بهترین درمان فوری اسهال است زیرا این محلول مایع از دست رفته در روده را جبران می کند. برخی از داروهای خانگی که به آرام کردن معده و کاهش حالت تهوع کمک می کنند، چای زنجبیل، نعناع فلفلی یا بابونه هستند. همچنین پروبیوتیک هایی به شکل کپسول یا آن دسته از ماست های غنی از باکتری های مفید وجود دارد که به حفظ تعادل صحیح دستگاه گوارش کمک می کند.

نوشیدن مایعات تا جایی که ممکن است اهمیت دارد و اگر یکی از کسانی هستید که هر از گاهی اسهال خفیف را تجربه می کنید. مقدار کمی آب، آب نارگیل یا سوپ شفاف به جایگزینی مایعات و الکترولیت های از دست رفته کمک می کند. در نهایت باید بدانید که بهتر است از کافئین و الکل اجتناب کنید زیرا می توانند باعث کم آبی بدن شما شوند.

جلوگیری از اسهال در تابستان

اسهال در فصل تابستان افزایش می یابد زیرا بسیاری از افراد به بیماری های مرتبط با مواد غذایی خوراکی مبتلا می شوند. گرما باعث می شود که غذا سریعاً فاسد شود و به همین دلیل مرسوم است که پس از مدتی غذاهایی که امکان فاسد شدنشان زیاد است را دور بریزید یا از خوردن غذاهایی که در دمای معمولی نگهداری شده است خودداری کنید. خیلی بهتر است که در تابستان تا حد امکان آب بنوشند اما باید از آب تمیز استفاده کنند.

هنگام مسافرت یا خروج از منزل، یخ را از منبع ناشناخته مصرف نکنید، زیرا به احتمال زیاد از آب آلوده ساخته شده است. آب را از شیر آب یا منابع ناشناخته نخورید و برای اطمینان از تمیز بودن خوراکی ها، خودتان میوه ها و سبزیجات را تمیز بشویید.

بنابراین برای جلوگیری از اسهال مهم است که در ابتدا بهداشت فردی را رعایت کنید، از غذاهایی که استانداردهای بهداشتی ضعیفی دارند اجتناب کرده و از مصرف کافی مایعات اطمینان حاصل کنید. بنابراین، اسهال چه ویروسی باشد، چه باکتریایی و چه انگلی، راه های زیادی برای پیشگیری از آن وجود دارد که تا اینجای مطلب کامل درمورد آن صحبت کردیم. مصرف غذاها به طور ایمن، شستن مرتب دست ها و دریافت آب کافی از جمله ی این روش ها بود..

سوالات متداول

  1. برای جلوگیری از اسهال در مسافرت چه کنم؟ اگر می خواهید از اسهال در مسافرت جلوگیری کنید، در طول سفر از آب لوله کشی یا یخ از منابع ناشناخته و غذاهای نپخته یا نیمه پخته شده استفاده نکنید. از آب لوله کشی پرهیز کنید و فقط از غذاهای تازه پخته شده استفاده کنید که در معرض مگس ها قرار نگرفته باشد.
  2. کدام غذاها می توانند به مبارزه با اسهال کمک کنند؟ غذاهایی که به راحتی در دسترس اند، غذاها و خوراکی هایی با فیبر بالا شامل موز، سس سیب و برنج هستند که در سفت شدن مدفوع مفید هستند. بنابراین از اسهال جلوگیری می کنند. برای دوره منتهی به عمل و چند روز بعد از عمل، غذاهای ناسالم و هر چیز تند، چرب یا شیرین را حذف کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار