|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۳۷

تمیز کردن خانه یکی از دغدغه های خانم های خانه دار و خانم های شاغل است. در این مطلب ترفندهایی را اورده ایم که زمان تمیزکاری را به حداقل برساند.

تمیز کردن خانه یکی از کارهای موجود در برنامه ی روتین خانم های خانه دار و شاغل است. با اینکه این کار زمان بر و خسته کننده است، اما یکی از نیازهای هر خانه به حساب می آید. در این مطلب قرار است به ترفندها و فنونی بپردازیم که کار تمیز کردن خانه را برای خانم ها آسان تر کند و وقت کمتری را از آنها بگیرد.

بهترین روش تمیز کردن خانه

 هر خانم باسلیقه ای روش منحصر بفرد خود را در تمیز کردن خانه به کار میگیرد. حال اگر تمیزکاری خانه با برنامه ریزی و بکارگیری ترفندهای موثر انجام شود به یکی از لذت بخش ترین فعالیت های روز شما تبدیل می شود و همچنین انرژی زیادی نیز از شما صرف نمیکند.

تقسیم بندی کارها در تمیز کردن خانه

 اگر در تمیز کردن خانه کارها را تقسیم شود می توانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید. کارهایی که قصد انجامش را دارید به بخش های کوچک و بزرگ تقسیم کنید. با این روش حجم کارها برایتان شکسته شده و سازماندهی میشود.

  1. تقسیم‌بندی بر اساس فضاها

خانه را بر اساس فضاهای مختلفی که دارد تقسیم کنید. این روش ساده ترین روش تقسیم بندی خانه قبل از شروع تمیزکاری است. در این روش در واقع باید بجای اینکه در یک روز کل خانه را تمیز کنید، هر روز خود را به یک یا دو بخش از خانه اختصاص دهید.

برنامه ی زیر یک برنامه ی پیشنهادی است که برای تمیز کردن خانه میتوانید از آن استفاده کنید:

  • روز اول را به تمیز کردن اتاق خواب‌ها (گردگیری، جارو کردن، تمیز کردن کمدها، مرتب کردن تخت و غیره) اختصاص دهید.

  • روز دوم به تمیز کردن آشپزخانه (پاک کردن سطوح، تمیز کردن یخچال، اجاق گاز، سینک و کابینت‌ها)میگذرد.

  • تمیز کردن حمام و سرویس‌های بهداشتی را میتوانید در روز سوم انجام دهید (استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده برای تمیز کردن کف، دیوارها، دوش و توالت).

  • پس از تمیز کردن سه بخش اصلی خانه در روزهای قبل، تمیز کردن اتاق نشیمن و پذیرایی (گردگیری، جاروبرقی کشیدن، تمیز کردن مبلمان و وسایل تزئینی) میتواند در روز چهارم اتفاق بیفتد.

  • اگر دیوارها و کف خانه احتیاج به تمیز کاری دارد، می توانید این کار را در روز پنجم انجام دهید.

خانمی در حال جاروبرقی کشیدن

  1. تقسیم‌بندی بر اساس نوع کار

اگر ترجیح شما این است که کارهایتان را بر اساس نوع کار تقسیم بندی کنید، می توانید از نمونه برنامه ی زیر ایده بگیرید:

  • شنبه ها گردگیری تمام اتاق‌ها انجام شود ( در صورت نیاز از بالا به پایین، از سطوح چوبی و شیشه‌ای گرفته تا وسایل تزئینی).

  • یکشنبه ها را میتوانید به جاروبرقی کشیدن تمامی بخش‌های خانه اختصاص دهید.

  • روزهای دوشنبه میتواند برای شستشوی کف‌ها با استفاده از تی مرطوب و پاک کننده های مناسب مناسب باشد.

  • روز سه شنبه روز مناسبی برای تمیز کردن و ضدعفونی سطوح آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی است.

  • پنجمین روز هفته میتواند به مرتب‌سازی کمدها، کشوها، و فضاهای ذخیره‌سازی بگذرد.

3. تقسیم‌بندی بر اساس اولویت و نیاز

قطعا شما هم قبول دارید که برخی از فضاهای منزل اولویت بیشتری برای انجام نظافت دارند. بطور مثال از آنجایی که آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی مستعد تجمع آلودگی هستند باید در مدت زمان کوتاهی مرتبا نظافت شوند. چرا که این فضاها مستعد تجمع میکروب و آلودگی هستند. در این روش، اولویت‌بندی بر اساس نیاز هر بخش به نظافت انجام می‌شود.

در ادامه پیشنهاد ما را برای اولویت بندی بر اساس نیاز هر بخش به نظافت مشاهده میکنید.

  • نظافت هفتگی: تمیز کردن آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی.

  • دو هفته یکبار: تمیز کردن اتاق نشیمن و پذیرایی.

  • نظافت ماهانه: شستشوی پرده‌ها، تمیز کردن پنجره‌ها، و مرتب‌سازی انباری یا کمدها.

4. تقسیم‌بندی بر اساس زمان موجود

 بسیاری از افراد از جمله خانم های شاغل از آنجایی که مشغله های روزانه زیادی دارند، به طبع می توانند زمان زیادی از یک روز خود را به تمیز کردن خانه اختصاص دهند. اگر جزو این دسته از افراد هستید میتوانید زمان خود را تقسیم بندی کنید:

  • 5 تا 10 دقیقه از زمان خود را به تمیز کردن سطوح میز و کابینت و برداشتن زباله‌ها اختصاص دهید.

  • بهتر است  بیشتر از 15 تا 20 دقیقه از زمان خود را به جاروبرقی کشیدن اتاق‌ها یا پاک کردن آینه‌ها و شیشه‌ها اختصاص ندهید.

  • نیم تا یک ساعت نیز زمان مناسبی برای تمیز کردن یک اتاق به طور کامل یا شستن کف آشپزخانه و سرویس بهداشتی است.

چند کاربرد بی نظیر روغن زیتون در تمیز کردن خانه و آشپزخانه را مطالعه کنید.

تمیز کردن خانه بصورت روزانه

1. تقسیم کار به وظایف کوچک روزانه

کارهای مربوط به نظافت خانه را هر هفته بصورت عمیق و سنگین انجام ندهید، بلکه این کار ها را به بخشهای کوچکتر تقسیم کنید تا انجام آن برای شما راحت تر باشد. مثال زیر برای درک بهتر این مسئله است:

روز اول را گردگیری و میزها و سطوح را تمیز کنید. روز دوم فقط جارو و تی بکشید. سومین روز را به آشپزخانه و تمیز کردن سینک و گاز اختصاص دهید. روز چهارم حمام و دستشویی، روز پنجم شستن و مرتب کردن لباس ها، ششمین روز تخت ها و اتاق خواب و آخرین روز هفته نیز برای استراحت کردن و پرداختن به کارهای کوچک مناسب است.

خانمی در حال جمع کردن لباس ها

2. ایجاد روال روزانه برای کارهای کوچک

یکسر کارهای سبک وجود دارند که اگر هر روز آن‌ها را انجام دهید، خانه همیشه تمیز باقی میماند و کارها روی هم تلنبار نمیشوند. این موارد شامل مرتب کردن تخت، تمیز کردن سینک ظرفشویی و مرتب کردن وسایل شخصی است.

3. استفاده از تایمر

برای هر کاری که در نظافت خانه انجام میدهید زمانی اختصاص دهید و برایش تایمر تنظیم کنید. مثلاً 15 دقیقه برای جارو کردن یا 10 دقیقه برای تمیز کردن آشپزخانه. این کار باعث میشود روی انجام هر کاری تمرکز کافی را داشته باشید و زمان کمتری نیز برایش صرف کنید.

4. نظم‌دهی به وسایل و جلوگیری از شلوغی

جلوگیری از بهم ریختگی خانه یکی از اصول تمیز نگه داشتن آن است. مثلا بعد از استفاده از لوازم آشپزی یا لباس‌ها، آن‌ها را به جای خود برگردانید. این کار باعث می‌شودکه منزل شما تا مدت زیادی مرتب باقی بماند.

5. استفاده از ابزارهای مناسب

در انجام نظافت منزل اگر از ابزار مناسب و حرفه ای استفاده کنید میتواند سرعت شما را بهبود بخشید و زمان کمتری را از شما صرف کند. ابزارهایی مانند دستمال‌های میکروفیبر، جاروهای شارژی، یا تی‌های مدرن که گرد و خاک و کثیفی را سریع‌تر جمع می‌کنند از جمله این ابزارهاست.

6. دور ریختن اشیا اضافی

یک روز در هر هفته را اگر به دور ریختن اشیا اضافی اختصاص دهید خانه ای همیشه تمیز و مرتب خواهید داشت. اینکار همچنین به باز تر شدن فضای منزل شما کمک خواهد کرد.

خانمی در حال استفاده از اسپری تمیز کننده

استفاده از ابزارهای مناسب در تمیز کردن خانه

با پیشرفت تکنولوژی ابزارهای مدرنی برای تمیز کردن خانه طراحی شده که کار نظافت منزل را همه جوره آسان کرده است.

1. جاروهای شارژی و رباتیک

جاروی رباتیک یکی از محبوب ترین ابزارهای تمیز کاری خانه است که قدرت بالایی در تمیز کردن سطوح خانه مانند پارکت، سرامیک و فرش های نازک دارد. این جارو ها بدون نیاز به دخالت شما تمیزکاری خانه تان را برعهده می گیرند و این کار را به بهترین نحو ممکن انجام میدهند.

 از طرفی جارو های شارژی دستی نیز به دلیل کوچک بودن و کم وزنی و عدم نیاز به سیم، کاربری راحتی دارند و برای تمیز کردن گوشه های منزل زیر مبلمان و حتی درزها بسیار مناسب اند.

2. بخارشو

 بخارشو ها یکی دیگر از ابزارهایی اند که که بدون نیاز به مواد شیمیایی مضر قادر به تمیز کردن کف و سطوح سخت هستند. این وسیله ی کارآمد آلودگی و لکه ها را به راحتی از بین میبرد. یکی از مزایای دیگر بخارشوها تمیز کردن مبلمان و پرده ها است که جزو سخت ترین تمیزکاری ها به شمار می رود. اما این وسیله ی کاربردی  این کار را نیز برای شما آسان کرده است.

3. دستمال‌های میکروفیبر

 دستمال های میکروفیبر به خاطر الیاف خاصی که دارند بهترین ابزار برای تمیزکاری محسوب میشوند. با دستمال های میکروفیبر میتوانید سطوح شیشه ای و آینه ها را برق بیندازید و بدون نیاز به آب یا مواد شوینده خاصی گرد و غبار را از سطوح مختلف جمع کنید.

یکی از بهترین و ساده‌ترین ابزارها برای تمیزکردن خانه، دستمال‌های میکروفیبر هستند. این دستمال‌ها به دلیل الیاف خاصی که دارند، گرد و خاک را به خود جذب کرده و بدون نیاز به مواد شوینده قوی، سطوح را تمیز می‌کنند.

4. اسپری‌های چند منظوره

این اسپری ها به دلیل اینکه برای استفاده بر تمامی سطوح مناسب هستند، بسیار پرطرفدارند. سطوحی مانند سطوح آشپزخانه و حمام، سینک، سرامیک، کانتر آشپزخانه و…. با اسپری چند منظوره قابل تمیز شدن است.

وسایل تمیز کننده برای خانه

 

5. تی‌های مدرن

تی های جدیدی در بازار موجود شده که با چرخش 360 درجه و قابلیت تنظیم طول از دیگر ابزارهای محبوب و موثر تمیزکاری است. با وجود تی های مدرن تمیز کردن زیر مبلمان، گوشه های دیوار و دیگر جاهایی که دسترسی شان مشکل است، به کاری آسان تبدیل شده است.

یک مدل تی اسپری دار هم نیز وجود دارد که دارای مخزن آب و مواد شوینده هستند. این تی ها با فشار دادن یک دکمه همزمان هم سطح را مرطوب کرده و هم آن را تمیز میکند.

6. جاروی دستی (Dustpan and Brush)

این ابزار برای جمع آوری زباله های کوچک مناسب است. زباله هایی که برای جمع آوری آنها به جاروبرقی نیازی نیست. کاربری راحتی دارند و زمان کمی را هم میتوانید به آن اختصاص دهید.

تمیز کردن خانه از بالا به پایین!

در این روش ابتدا بخش هایی که ارتفاع بیشتری دارند مانند قفسه ها، لوسترها، پنجره ها و کابینت ها تمیز میشوند و سپس به سمت پایین یعنی میزها، صندلی ها و در نهایت کف اتاق ادامه میابد.

مزیت این روش نسبت به روش های دیگر این است که هنگامی که از بخش های بالاتر شروع به تمیز کاری میکنید گرد و خاک هایی که بر این سطح قرار دارند روی سطوح پایین میریزند. در نهایت وقتی سطوح پایین را تمیز میکنید کار نظافت به پایان رسیده و نیازی به دوباره کاری نیست. اما اگر برعکس عمل کنید ممکن است پس از تمیز کردن کف یا مبلمان، مجبور شوید دوباره به آن‌ها برگردید و سطوح پایین‌تر را مجدداً تمیز کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار