|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۰۴

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس کمی دشوار است. اما با ترفند هایی که در اختیارتان قرار داده ایم سه سوته لکه خون را از بین ببرید.

برای پاک کردن لکه خون اگه فورا اقدام شود به آسانی پاک می شود، اما اگر روی لباس یا سایر سطوح خشک شود، پاک کردن آن نیازمند تلاش بیشتری می باشد. امیدنیوز ترفندی به شما یاد می دهد که به سادگی لکه خون را از هر سطوحی پاک کنید.

علت دشواری پاک کردن لکه خون خشک شده

دلیل اینکه پاک کردن لکه‌های خون بسیار دشوار است، مکانیسم لخته شدن آن است. هموگلوبین موجود در خون و سایر عوامل انعقادی باعث لخته شدن و اتصال سریع سلول‌های خونی هنگام قرار گرفتن در معرض هوا می‌شوند. هوا به طور مؤثر گلبول‌‌های قرمز خون را به هر سطحی که روی آن ریخته می‌شود، از جمله پارچه‌ها، متصل می‌کند. در حالی که این توانایی لخته شدن برای التیام جراحات ایده آل است، اما حذف لکه را چالش برانگیزتر می‌کند.

پاک کردن لکه خون از لباس

توجه داشته باشید که هموگلوبین موجود در خون برای لخته شدن بسیار عالی است اما در مورد زانوهای شلوار جین مورد علاقه شما چندان عالی نیست. بنابراین، دانستن نحوه حذف خون خشک شده می‌تواند یک نجات دهنده یا در این مورد، محافظ شلوار باشد. هنگام شستشو به یاد داشته باشید که ابتدا باید ناحیه مورد نظر را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که هیچ روش پاک کنندگی و هیچ ماده شوینده ای به بافت آن آسیب نمی‌رسد.

نحوه پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس

پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس هنگامی به سهولت انجام می‌شود که شما از مواد شوینده مناسبی استفاده کنید. برای مثال آبلیمو، جوش شیرین، نوشابه، سرکه، آمونیاک و آب نمک برای شستن و پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس به کار می‌روند.

بسیاری آب سرد را پیشنهاد می‌کنند. اما باید بدانید که آب سرد هنگامی معجزه می‌کند که لکه خون خشک نباشد. درست متوجه شدید. هنگامی که با لکه خون روی ملحفه، تشک و لباس مواجه می‌شوید، باید پیش از به کار بردن هر نوع ماده شوینده ای، پارچه خود را با آب سرد و نهایتاً صابون یا پودر شوینده لباس مانند شوما بشویید. اما پیش از این هم اشاره کردیم، شما قصد دارید لکه خون خشک شده روی لباس را پاک کنید. بنابراین در ادامه همراه ما باشید تا عملکرد سایر مواد مذکور را بررسی کنید.

پاک کردن لکه خون از روی ملحفه

آبلیمو برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس

مواد شوینده ای که خاصیت اسیدی دارند، برای رفع لکه‌های خشک شده از روی لباس، ملحفه و تشک کاربرد دارند. آبلیمو هم به عنوان یک ماده اسیدی باعث حل شدن لکه خون خشک شده و رفع آن می‌شود. شما می‌توانید آب و آبلیمو را با نسبتی مناسب ترکیب کنید. سپس لباس یا ملحفه مورد نظر خود را در ظرفی قرار دهید که آبلیمو در آن قرار دارد.

اگر شما می‌خواهید لکه خون را از روی تشک پاک کنید، می‌توانید محلول آبلیمو را روی لکه‌های خشک شده خون بریزید و صبر کنید. سپس با اسکاچ یا یک برس لکه را به خوبی بشویید. به این ترتیب لکه‌ها پاک خواهند شد. از این روش برای پاک کردن لکه انار نیز میتوانید استفاده کنید.

سرکه، ماده شوینده لکه‌های خشک شده خون

سرکه ماده اسیدی دیگری است که شما می‌توانید برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس، ملحفه یا تشک از آن استفاده کنید. با توجه به غلظت سرکه سفیدی که در اختیار دارید، باید این ماده شوینده را با کمی آب ترکیب کنید. در این حالت باید خاصیت پاک کنندگی سرکه حفظ شود ولی آنقدر هم غلیظ نباشد که به بافت لباس آسیب بزند. توجه داشته باشید که ترکیب سرکه و جوش شیرین، خاصیت پاک کنندگی بیشتری دارد و شما راحت تر می‌توانید به پاک کردن لکه خشک شده خون از روی لباس و سایر لوازم پارچه ای بپردازید.

استفاده از نمک در رفع لکه خون خشک شده لباس

نمک یکی از موادی به حساب می‌آید که در ضد عفونی کردن کاربرد دارد. شما می‌توانید نمک و آبلیمو را با هم ترکیب کنید تا خاصیت پاک کنندگی آن ماده شوینده افزایش یابد. آب نمک هم یک شوینده برای لباس‌ها یا ملحفه‌هایی به حساب می‌آید که بافت ظریفی دارند.

هیدروژن پراکسید ماده سفید کننده ای است که برای رفع آثار مواد آلی و معدنی از روی لباس‌ها در خشکشویی‌ها استفاده می‌شود. شما می‌توانید مقداری نمک و نشاسته ذرت را با چند قطره هیدروژن اکسید ترکیب کنید و ماده شوینده خمیری شکل را روی لکه‌های خون بمالید. باید ۳۰ تا ۶۰ دقیقه صبر کنید تا خمیر شوینده روی لکه خون خشک شده و این لکه را در خود حل کند. سپس از جاروبرقی برای پاک کردن لکه استفاده کنید. توجه داشته باشید که نهایتاً با کمک یک حوله مرطوب، روی لکه را تمیز کنید تا اثر خمیر و لکه خون روی تشک نباشد.

این در حالی است که می‌توانید مقداری نمک روی لکه خون بریزید و مدت زمان مشخصی (حداقل ۵ دقیقه) صبر کنید. سپس با قاشق سعی کنید که لکه خون از بین برود. در نهایت، با یک پارچه مرطوب جای لکه خون را کامل از بین ببرید.

پاک کردن لکه خون خشک شده از لباس

جوش شیرین، ماده شوینده خنثی

جوش شیرین یکی از مواد شوینده ای به حساب می‌آید که در منازل یافت می‌شود. شما می‌توانید لکه‌های تازه و خشک شده خون را با کمک جوش شیرین به سهولت پاک کنید. این خاصیت در زمان ترکیب شدن با سرکه سفید و مواد شوینده دیگر بیشتر خواهد شد. باید جوش شیرین را با کمی آب ترکیب کرده و روی لکه خون خشک شده قرار دهید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا در این زمان، جوش شیرین لکه خون را در خود حل کند و خشک شود. سپس با یک کاردک آن قسمت تشک یا ملحفه را پاک کنید. نهایتاً با حوله ای مرطوب روی اثر باقیمانده از لکه خون و جوش شیرین بریزید تا کامل تمیز شود.

برای اینکه اثر لکه خون به طور کامل از بین برود، می‌توانید به جای آب سرد از سرکه سفید استفاده کنید. به این ترتیب بعد از ۳۰ دقیقه، لکه و اثر آن کامل از بین خواهند رفت.

آمونیاک، پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس

برای پاک کردن لکه خون خشک شده از روی لباس می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید. اگر تصمیم گرفته اید که از آمونیاک بهره مند شوید و هدف شما پاک کردن لکه‌های سخت و خشک خون است. ابتدا باید لکه‌های خون را به مدت ۱۵ دقیقه در مخلوطی قرار دهید که حاوی ۱ لیتر آب ولرم، ۱/۲ قاشق چای خوری مایع ظرفشویی و ۱ قاشق چای خوری آمونیاک است. پس از آن باید لباس، ملحفه یا پارچه تشک را از پشت به آرامی مالش دهید تا نرم شود. هنگامی که ۱۵ دقیقه این روند را انجام دادید، پارچه را آبکشی کنید. متوجه خواهید شد که هیچ اثری از لکه خون خشک شده نیست.

نوشابه، شوینده قدرتمند

یکی از موادی که برای شستشو و لکه بری استفاده می‌شود، نوشابه است. این ماده که به عنوان نوشیدنی همراه با فست فودها نوشیده می‌شود، نقش پاک کنندگی عجیب و قدرتمندی دارد. شما می‌توانید لباس خود را در ظرفی دارای نوشابه بریزید. صبر کنید تا نوشابه لکه خون را حل کرده و سپس آن لباس را با آب ولرم بشویید.

وایتکس، تیر آخر

اگر لکه خون خشک شده به تشک رسیده و شستشوی آن کاری دشوار باشد، می‌توانید از وایتکس استفاده کنید. کافی است، یک مسواک قدیمی یا فرچه ای را به وایتکس آغشته کنید. سپس آن را روی لکه خشک شده خون بریزید. متوجه خواهید شد که رنگ آن ناحیه از پارچه هم تغییر خواهد کرد. اما لکه کامل پاک خواهد شد.

اکنون که می‌دانید چگونه خون خشک شده را از لباس و فرش خود خارج کنید، زمان آن رسیده است که آن لکه را برای همیشه از بین ببرید.

پاک کردن لکه خون از لباس زیر

استفاده از مواد آنزیمی

یکی دیگر از روش‌های پاک کردن لکه خون، آن است که لکه های خشک خون را در آب حاوی مواد آنزیمی خیس کرد و بعد شست. در صورتی که لکه سخت و خشک بود، برای چند ساعت در آب سرد که در آن مقداری جوش شیرین ریخته اید خیس کنید و سپس در صورت امکان جنس پارچه، شستشو و سفید گری کنید.

برای پاک کردن لکه های سخت و خشک خون، کافی است تا لکه را به مدت ۱۵ دقیقه در مخلوط یک لیتر آب ولرم، نصف قاشق چایخوری مایع ظرفشویی و یک قاشق چایخوری آمونیاک قرار داده و به آرامی از پشت لکه مالش دهید تا نرم شود. پس از ۱۵ دقیقه دیگر در محلول بالا خیس کرده و آبکشی کنید.

از بین بردن لکه خون قدیمی روی تشک

برای تمیز کردن تشک از لکه خون می‌توانید از دو لکه‌بر خانگی همچون سرکه سفید یا نشاسته ذرت استفاده نمایید. برای این امر، ابتدا مقداری نشاسته ذرت را با آب مخلوط کنید تا خمیر یک‌دستی ایجاد شود. سپس آن را به طور مستقیم روی لکه خون بمالید.

تشک را زیر نور خورشید قرار دهید تا خمیر نشاسته کاملاً خشک شود. پس از خشک‌شدن، با یک حوله مرطوب یا مسواک نرم، خمیر نشاسته را پاک کنید. اگر لکه خون ماندگار باشد، ممکن است نیاز به چندین بار تکرار این مراحل داشته باشید. در نهایت، تشک را با آب سرد بشویید.

برای پاک کردن لکه خون روی تشک، می‌توانید از سرکه سفید هم استفاده کنید. ابتدا سرکه را روی لکه بریزید و بعد با یک پارچه یا حوله نخی به آرامی آن را پاک کنید. سپس تشک را در آفتاب بگذارید تا خشک شود. بهتر است لکه را همچنان با دقت پاک کنید و تشک را به خوبی خشک نمایید تا از رشد باکتری‌ها یا قارچ‌ها جلوگیری شود.

این مورد ویژه را هم در نظر بگیرید که سرعت عمل در پاک کردن لکه خون اهمیت بالایی دارد؛ بنابراین هر چه زودتر دست به کار شوید، نتیجه بهتری خواهید گرفت.

پاک کردن لکه خون از فرش

از بین بردن لکه خون خشک شده روی فرش

راه‌های پاک کردن لکه خون از روی فرش پس از خشک شدن به شرح زیر هستند:

  1. استفاده از جوش شیرین و سرکه: بهترین راه برای از بین بردن لکه خون خشک شده از روی فرش، استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه است. ابتدا مقداری جوش شیرین را روی محل موردنظر بریزید، سپس سرکه را روی آن اسپری کنید و بعد از ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز روی آن ضربه بزنید. در نهایت، با پارچه تمیز دیگری لکه را پاک کنید. این روش معمولاً بسیار مؤثر است.
  2. استفاده از آب سرد و نمک: روش دیگر برای پاک کردن لکه خون از روی فرش، استفاده از محلول آب و نمک است. مقداری نمک را داخل آب گرم بریزید، دستمالی را به این محلول آغشته کنید و روی لکه خون بکشید. این کار را چندین بار تکرار کنید تا لکه خون از روی فرش پاک شود.
  3. استفاده از پودر بچه: پودر بچه را با اندکی آب مخلوط کرده و به خمیر تبدیل کنید. سپس خمیر به دست آمده را روی لکه خون قرار دهید و اجازه دهید خشک شود. در نهایت، پودر خشک شده را با دستمال مرطوب و آب سرد از روی فرش بردارید.
  4. استفاده از آمونیاک و شامپو: اگر از آمونیاک استفاده می‌کنید، آن را با شوینده مناسب مانند شامپو مخلوط کنید و آن را روی لکه بگذارید. پس از ۲۰ دقیقه با یک پارچه تمیز، لکه خون را پاک کنید.

برای پاک کردن لکه خون بزرگ‌تر از یک سکه از روی فرش به صورت شرعی، می‌توان از دو روش استفاده کرد؛ اولین روش، استفاده از آب کُر است که در واقع با استفاده از آب شلنگ محقق می‌شود. در این روش، فرش را با آب کُر به طور کامل تمیز کرده و سپس آب را از آن خارج کنید.

دومین روش، استفاده از آب غیرکُر است که در آن فرش را دو بار با آب شستشو داده و در هر دوره، آب آن را باید عوض کنید. با انجام هر یک از این دو روش، فرش از نظر شرعی پاک می‌شود. اگر حساسیت زیادی نسبت به این مسئله دارید، می‌توانید پس از پاک کردن لکه نسبت به شستن فرش نیز اقدام کنید.

پاک کردن لکه خون از تشک

نکاتی برای رفع لکه خون

هنگام تلاش برای از بین بردن لکه‌های خون خشک شده، صبر بخش مهمی از فرآیند لکه بری است. ابتدا ساده ترین تکنیک‌های تمیز کردن را امتحان کنید. سپس در صورت لزوم، اقداماتی دقیق تر را انتخاب کنید. برای حفظ پارچه و از بین بردن لکه خون:

  • قبل از اینکه لکه خون فرصتی برای دائمی شدن داشته باشد، هر چه سریع تر آن را پاک کنید.
  • از استفاده از آب داغ یا هر گونه عملیات حرارتی روی لکه‌های خون اکیداً خودداری کنید.
  • گرما باعث ثابت شدن لکه می‌شود و حذف آن را غیرممکن می‌کند.
  • هنگام شستشو از لبه‌های بیرونی لکه به سمت داخل کار کنید تا از پخش شدن ناخواسته آن به ناحیه وسیع تری جلوگیری کنید.
  • برای پاک کردن لکه‌های خونی سخت روی تشک یا ملحفه، از یک پاک‌ کننده آنزیمی استفاده کنید.
  • هرچند افزودن شوینده آنزیمی روی پشم یا ابریشم، به بافت لباس یا تشک آسیب می‌زند.
  • آب و صابون برای پاک کردن پارچه‌هایی از جنس کتان و پنبه بیشترین تأثیر را دارد.
  • هنگام شستن لباس یا ملحفه حرکت دست را به داخل پارچه انجام دهید تا ترکیب ماده شوینده و آب اثر بیشتری بر لکه خون داشته باشد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار