|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۱۹

درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه یک روش سنتی و موثر برای از بین بردن درد های سینوسی می باشد.

درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه یک روش طبی و سنتی موثر می باشد. سینوزیت که یکی از بیماری های شایع می باشد درمان قطعی ندارد ولی به کمک روش های خانگی که در امیدنیوز یادتان داده ایم می توانید برای درمان و بهبود وضعیت اقدام کنید.

روغن سیاه دانه چیست ؟

لورتا پرات، پزشک متخصص داخلی و متخصص پوست در PC درماتولوژی پیشرفته در چادز فورد، می‌گوید: روغن سیاه دانه از دانه‌های (تخم سیاه دانه) گیاه گل‌دار سالانه Nigella sativa استخراج می‌شود که به آن سیاه دانه یا زیره سیاه نیز می‌گویند. سیاه دانه (N. sativa)  یک گیاه گل‌دار کوچک است که در جنوب غربی آسیا، خاورمیانه، جنوب اروپا و شمال آفریقا رشد می‌کند. فواید روغن سیاهدانه آن‌قدر زیاد است که موجب شده در سراسر دنیا از این گیاه به میزان زیادی استفاده شود. در طب سنتی از این روغن گیاهی برای درمان انواع بیماری‌ها استفاده می‌شود. در نتیجه، گاهی اوقات از آن به‌عنوان شفادهنده جهانی نیز یاد می‌شود.

درمان سینوزیت  - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاه دانه برای سینوزیت

سیاه دانه یکی از گیاهانی به شمار می رود که برای درمان کردن بسیاری از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه همه به دنبال درمان سردرد بدون قرص هستند. با استفاده از روغن سیاه دانه شما می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید. اگر بیماری هایی که به وسیله عوامل بیماری زا ایجاد می ‌شوند توسط سیستم ایمنی بدن از بین نروند، بدن دچار بیماری و ضعف می شود.

 سیستم ایمنی به عنوان یکی از سیستم‌ های مکانیسم دفاعی به شمار می ‌رود که روش های تحریک این سیستم برای کاهش خطر بیماری یک امر ضروری است. جهت رسیدن به این هدف یکی از موارد پرکاربرد، روش های گیاهی هستند. با مصرف هر یک از این داروها می توانید تمامی عوامل خارجی و بیماری ‌های بدن را نابود کنید. به طور کلی سیاه دانه یک گیاه علفی به شمار می ‌رود. این محصول که خاصیت درمانی دارد به صورت گسترده در طب سنتی استفاده می ‌شود.

مهمترین خاصیت درمانی این محصول درمان کردن سینوزیت است. سیاه دانه به سرعت تمامی باکتری های مضر بدن و التهابات بدن را از بین می ‌برد. از جمله مهمترین و اصلی ‌ترین موادی که درون سیاه دانه وجود دارد اسید اولئیک، اسید استرول، اسید لینولئیک و… می باشد. روغن سیاهدانه مانند آنتی اکسیدان عمل می ‌کند و خواص ضد قارچ، ضد درد، آنتی‌ هیستامین و غیره دارد؛ پس می توان گفت که این روغن برای تقویت کردن سیستم ایمنی بدن گزینه مناسبی به شمار می رود.

روش های استفاده از روغن سیاه دانه برای سینوزیت

روش های متفاوتی بر روی استفاده از سیاه دانه جهت درمان سینوزیت وجود دارد. هر یک از این روش ها دارای مراحل خاصی می باشد. شما برای استفاده از این روش ها باید به خوبی آن ها را مورد بررسی قرار دهید. برخی از مهمترین روش های استفاده از روغن سیاه دانه برای سینوزیت عبارت است از :

سیاهدانه - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

استفاده از پارچه توری برای درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

برای درمان با استفاده از روغن سیاه دانه برای سینوزیت می توانید مقداری از آن را درون پارچه توری بگذارید و سپس پارچه را گرفته و نزدیک بینی قرار دهید. با استشمام کردن بوی آن، التهاب بینی شما از بین می‌ رود. عطر دانه های سیاه دانه وارد بینی شما می شود و در کمترین بازه زمانی، مجاری تنفسی را باز می‌ کند. در این صورت باکتری ها و میکروب ها از بین می روند.

مخلوط روغن سیاه دانه با زیره سبز

روش دیگری که برای درمان وجود دارد این است که مخلوط دانه های سیاه دانه و زیره سبز را درون ظرف آب گرم بریزید و با استفاده از حوله ترکیب را بخور دهید. بخور می تواند عطر دانه ها را به درون مجاری تنفسی بفرستد و میکروب ها و التهابات را از بین ببرد. به طور کلی باید بدانید که بخور دادن یکی از بهترین روش های استفاده از روغن سیاه دانه برای سینوزیت است.

ترکیب روغن سیاه دانه با گیاهان دیگر ، درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

بسیاری از افراد برای اینکه خواص درمانی روغن سیاه دانه برای سینوزیت را دریافت کنند، این گیاه را همراه با دیگر گیاهان طبیعی ترکیب می نمایند و میل می‌ کنند. با ترکیب سیاه دانه و دیگر گیاهان طبیعی مانند زیره سیاه می توانید روزانه از آن به صورت نوشیدنی استفاده کنید. همراه با آب گرم زیاد دانه و زیره سیاه را ترکیب نموده و برای اینکه خوش طعم تر شود مقداری عسل به آن اضافه نمایید. با استفاده روزانه یک لیوان از این ترکیب  می توانید سینوزیت خود را درمان کنید.

علائم سینوزیت

  • کاهش یا از دست دادن بویایی
  • سرفه‌هایی که در طول شب شدید‌تر می‌شوند.
  • خستگی و احساس کسالت
  • تب
  • سردرد و درد زیر چشم
  • درد دندان
  • آب‌ریزش بینی و گلودرد
  • احساس پُری در ناحیه پیشانی

سینوزیت - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

خواص روغن سیاهدانه

۱. خواص روغن سیاه دانه برای درد مفاصل

یکی از مهم‌ترین فواید روغن سیاه دانه، خواص ضدالتهابی قوی آن است. این ویژگی می‌تواند برای جنبه‌های مختلف سلامتی مفید باشد، زیرا برخی تحقیقات نشان می‌دهد که التهاب می‌تواند در ایجاد بسیاری از شرایط مزمن مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، درد مفاصل انگشتان دست و پا و سرطان نقش داشته باشد. با خاصیت ضدالتهابی این روغن گیاهی می‌توان از این ترکیب به‌صورت موضعی برای کاهش درد مفاصل استفاده کرد.

۲. خواص روغن سیاه دانه برای مردان

فواید روغن سیاه دانه برای مردان هم زیاد است و مهم‌ترین نقشی که دارد، افزایش قدرت باروری در مردان است. به گفته دکتر کلی، شواهدی وجود دارد که این روغن گیاهی ممکن است به درمان ناباروری در مردان کمک کند. به‌عنوان‌مثال، یک کارآزمایی تصادفی نشان داد که مردان ناباروری که ۲.۵ میلی‌لیتر روغن سیاهدانه را دو بار در روز به مدت دو ماه مصرف کرده بودند، افزایش قابل‌توجهی در تعداد اسپرم، تحرک (توانایی حرکت) و مورفولوژی (شکل) و حجم مایع منی داشتند.

۳. خواص روغن سیاه دانه برای مو

روغن سیاه دانه حاوی مقادیر بالایی از آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات زیست فعال است. به همین دلیل روغن سیاه دانه برای مو می‌تواند مفید باشد. به لطف خواص ضدمیکروبی و آنتی‌اکسیدانی، این روغن گیاهی اغلب به محصولات مراقبت از مو، از جمله ماسک‌ها و شامپوهای مو اضافه می‌شود. بااین‌حال اگرچه بسیاری از این محصولات ادعا می‌کنند که درخشندگی، استحکام، حجم و بافت مو را بهبود می‌بخشند، تحقیقات بسیار کمی در مورد فواید روغن سیاه دانه برای سلامت مو وجود دارد.

از طرفی داده‌ها نشان می‌دهد که روغن سیاهدانه ممکن است به کاهش شرایط پوست سر مانند خشکی پوست یا پوسته‌پوسته شدن پوست سر هم کمک کند. برخی از طرفداران این روغن گیاهی ادعا می‌کنند که می‌تواند به ریزش مو هم کمک کند و حتی در رشد مجدد مو نیز موثر است. اگرچه شواهد بالینی قابل‌توجهی برای حمایت از این ادعاها وجود ندارد. هر چند که قبل از استفاده از این روغن برای درمان ریزش مو، باید بدانید چه چیزی باعث ریزش مو میشود!

۴. خواص روغن سیاه دانه برای سفیدی مو

محققان پیشنهاد کرده‌اند که فواید این روغن گیاهی ممکن است به دلیل توانایی آن در پخش ملانین در پوست باشد. ملانین نوعی رنگ‌دانه طبیعی است که در مو، پوست و چشم شما یافت می‌شود. در نتیجه شاید بتوان خواص روغن سیاه دانه‌ را برای درمان سفیدی مو نیز در نظر گرفت. البته دراین‌خصوص به مطالعات بیشتری نیاز است.

سردرد - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

۵. خواص مالیدن روغن سیاه دانه به شکم

در بین فواید این روغن گیاهی بخشی را به تاثیر این ترکیب روی کاهش شاخص توده بدنی و کمک به کاهش وزن اختصاص داده‌اند. خواص ماساژ شکم با روغن سیاهدانه می‌تواند کم‌کردن چربی شکمی و کمک به تخت شدن شکم و پهلوها باشد.

۶. خواص روغن سیاه دانه برای پوست

قسمت دیگر فواید روغن سیاه دانه مربوط به استفاده از آن در درمان مشکلات پوستی می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این روغن گیاهی می‌تواند به درمان پسوریازیس که یک بیماری التهابی مزمن پوستی است کمک کند. استفاده از روغن سیاه دانه برای پوست می‌تواند به کاهش التهابات پوستی کمک زیادی کند. روغن سیاه دانه به دلیل اثرات ضدالتهابی و ضدمیکروبی خود ممکن است به کاهش علائم بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس، اگزما، ویتیلیگو و آکنه کمک کند.

همچنین برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاهدانه می‌تواند علائم ویتیلیگو (اختلالی که باعث ازبین‌رفتن رنگ‌دانه در پوست می‌شود) را با افزایش رنگ‌دانه در پوست بهبود بخشد. تاثیر آبرسانی و درمان خشکی پوست از دیگر خواص این ترکیب گیاهی است. اثر ضدباکتریایی و ضدالتهابی این ترکیب در درمان بیماری‌های پوستی موثر است.

از طرفی نیز این روغن گیاهی با تمام اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و اسیدهای آمینه و مرطوب‌کننده روتین روزانه پوست را کامل می‌کند. نه‌تنها برای محافظت (برای آفتاب‌سوختگی و غیره) عالی است، بلکه دارای خواص ضدپیری است که به درمان چین‌وچروک نیز کمک می‌کند.

۷. روغن سیاه دانه برای صورت

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که روغن سیاه دانه می‌تواند برای بیماری‌های پوستی مانند آکنه مفید باشد. این ممکن است به دلیل خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی مرتبط با روغن سیاه دانه باشد. بر اساس یک مقاله مروری، زمانی که افراد لوسیون ساخته شده با این روغن گیاهی را روی ناحیه پوستی دارای آکنه استفاده می‌کردند، پس از ۲ ماه ضایعات آکنه به میزان قابل‌توجهی کاهش یافتند.

روغن سیاهدانه همچنین می‌تواند تولید کلاژن را تحریک کرده و روند بهبودی پوست را تسریع کند. در برخی منابع نیز تاثیر بالقوه روغن سیاه دانه را در حجم‌دهی به صورت در نظر گرفته‌اند و از خواص این ماده به‌عنوان یک ترکیب زیبایی استفاده کرده‌اند. می‌توان این روغن گیاهی را یک حجم دهنده طبیعی در نظر گرفت.

۸. روغن سیاه دانه برای افتادگی پلک

در طب سنتی از فواید روغن سیاهدانه برای درمان افتادگی پلک هم استفاده می‌شود. مصرف این روغن گیاهی در درمان افتادگی پلک به‌صورت موضعی بوده که با مصرف آن به‌تدریج چربی‌های دور چشم کاهش‌یافته و با کشیدن پوست صورت، تاثیر قابل‌توجهی در رفع افتادگی پلک خواهد داشت.

درمان سردرد - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

۹. خواص روغن سیاه دانه برای رحم و تخمدان

در طب سنتی برای افزایش قوای باروری خانم‌ها از فواید این روغن استفاده می‌کنند. طبع گرم و خشک این روغن گیاهی برای عملکرد رحم و تخمدان‌ها مفید است و از آن برای افزایش خون‌رسانی به تخمدان‌ها و رحم استفاده می‌کنند. بر اساس برخی داده‌ها روغن دانه سیاه می‌تواند در رفع بی‌نظمی قاعدگی و درمان تخمدان پلی کیستیک موثر باشد.

۱۰. روغن سیاه دانه برای واژن

روغن سیاه دانه دارای خواص ضدالتهابی، ضدمیکروبی و ضدویروسی است و ازاین‌رو می‌تواند در درمان بیماری‌های عفونی واژن و بوی بد ناشی از عفونت واژن (علائم عفونت واژن) مفید واقع شود. از خواص این روغن گیاهی برای تعادل فلور میکروبی نیز استفاده می‌کنند. البته که برای درمان عفونت وازن باید به دکتر مراجعه کنید و دارو دریافت کنید. این موارد شاید بتوانند علائم را کاهش دهند، اما نمی‌توانند درمانی برای بیماری‌های عفونی باشند. عامل عفونی باید از بین برود و برای اینکار به داروهای ضد عفونی نیاز است.

۱۱. روغن سیاه دانه برای زانو درد

همان‌طور قبلا هم اشاره شد از جمله خواص روغن سیاه دانه، خاصیت ضدالتهابی و ضددرد آن است. با ماساژ این روغن روی زانوها می‌توان برای کاهش درد و درمان زانو درد استفاده کرد. برای تاثیر این روغن گیاهی جهت درمان زانودرد باید در یک دوره منظم این روغن روی زانوها مالیده شود. البته قبل از هر چیز باید به دکتر مراجعه کنید تا علت زانو درد مشخص شود.

۱۲. خواص مالیدن روغن سیاه دانه به کف پا

یکی از گزینه‌هایی که می‌توان از فواید این روغن گیاهی استفاده کرد، مصرف آن به‌صورت مالیدن به کف پاست. استفاده از این روغن گیاهی در این حالت مزایای زیادی دارد. از جمله می‌توان به تاثیر آن در درمان فشارخون و کم‌کردن دردهای عضلانی، خصوصا پا درد اشاره کرد.

در دوران بارداری هم مالیدن روغن سیاه دانه به کف پا می‌تواند به کاهش تورم پاها کمک کند. در نهایت تاثیر این روغن گیاهی مانند سایر روغن‌ها برای کمک به حفظ سلامت و نرمی پاها و رفع خشکی و ترک‌های پا قابل‌توجه است.

۱۳. خواص مالیدن روغن سیاه دانه به کمر

می‌توان با مالیدن روغن سیاه دانه روی کمر از خواص ضددرد این ترکیب برای کاهش التهاب و کم‌شدن درد کمر استفاده کرد. علاوه بر تاثیری که مالیدن روغن سیاه دانه به کمر برای کاهش درد و التهابات این ناحیه دارد، می‌توان از خواص این روغن گیاهی در کاهش چربی‌های اطراف پهلوها یا تاثیر آن در حفظ زیبایی و سلامت پوست نیز استفاده کرد.

سینوس - درمان سینوزیت با روغن سیاه دانه

ارزش غذایی روغن سیاهدانه

در جدول زیر می‌توانید ارزش غذایی این گیاه دارویی را مشاهده کنید.

ماده مغذی میزان در ۱۰۰ گرم ماده غذایی
میزان انرژی ۳۴۵ کیلوکالری
کربوهیدرات ۵۲ گرم
پروتئین ۱۶.۶۷ گرم
چربی ۱۵ گرم
آب ۶.۲۱ گرم
فیبر ۴۰ گرم
قند ۰
کلسترول ۰
آهن ۱۲ میلی‌گرم
منیزیم ۶.۳ میلی‌گرم
کلسیم ۱۵ میلی‌گرم
مس ۱.۰۳ میلی‌گرم
پتاسیم ۴۴ میلی‌گرم
سدیم ۱۷ میلی‌گرم

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار