بیوگرافی مریلا زارعی و زندگی خصوص اش + عکس
مریلا زارعی در نقش همسر شهید هسته ای
روایت ترور شهید هسته ای در سینماها
« چکیده بیوگرافی مریلا زارعی »
- نام :مریلا
- نام خانوادگی :زارعی
- تاریخ تولد :1353/1/25
- محل تولد :تهران
- تحصیلات :فارغ التحصیل صنایع غذایی
- وضعیت تاهل :مجرد
« بیوگرافی »
مریلا زارعی متولد 25 فروردین 1353 در تهران ، بازیگر سینما و تلویزیون است.
فارغ التحصیل لیسانس مهندسی علوم صنایع غذایی از دانشگاه آزاد می باشد که از 21 سالگی با سریال «کارآگاه» وارد تلویزیون شد و حالا سه سیمرغ بلورین هم دارد.
« خانواده و اصالت »
مریلا زارعی بازیگر نقش مهد علیا در جیران ، با اینکه در تهران به دنیا آمده اما اصالتش به اصفهان (نطنز) باز می گردد. خانم بازیگر دارای یک خواهر و برادر می باشد.برادرش ساکن خارج از کشور بوده و خواهر کوچکترش ملیکا معروف به خاله شادونه ، مجری کودک است.
ملیکا زارعی مجری محبوب برنامه کودک خواهر مریلا زارعی متولد 1364 است و متاهل است و یک دختر به نام مانلی دارد.
« ازدواج مریلا زارعی »
خبرها و شایعات فراوانی از ازدواج مریلا زارعی با شخصی به نام مهدی رجبی در فضای مجازی منتشر شده است که معتبر نمی باشد. خانم مریلا زارعی تاکنون خبری از ازدواج خود منتشر نکرده و گویا ازدواج نکرده و مجرد است.
« علاقمندی های مریلا زارعی »
مریلا زارعی به کتابخوانی علاقه دارد و می گوید پدرم در 5 یا 6 سالگی کتاب های خود را مثل فلسفه غرب و فیلسوفان غربی در اختیارم می گذاشتند و از من می خواستند با مداد زیر کلماتی که حروفش را بلدم، خط بکشم و این کار تاثیر زیادی بر کتابخوانی من گذاشته است.
« سفیر نیکوکاری »
خانم زارعی که از سفیران موسسه نیکوکاری مهر آفرین می باشد می گوید: من فکر می کنم سفیر نیکوکار بودن از بازیگری خیلی سخت تر است.
خیلی از مواقع به جاهایی می رویم که هیچ بازیگر و هنرمندی را نمی شناسند.
پس باید بعنوان یک سفیر نیکوکاری به خوبی کارم را انجام بدهد و به حرف های کودکان و اموری که به آنها شدیدا نیاز دارند توجه کنم.
« تلاش برای نجات شهلا جاهد »
حضور مریلا زارعی در ماجرای دادگاه شهلا جاهد همسر سابق ،ناصر محمدخانی به جرم قتل از موضوعاتی بود ،که آن سال ها وی را سر زبان ها انداخت.او تمام تلاش خود را برای جلب رضایت خانواده مقتول به کار گرفت اما نشد، خودش می گوید : وقتی شهلا را ملاقات کردم سکوت اختیار کرده بود. ازش خواستم اگر ماجرایی ناگفته دارد بیان کند اما شهلا هیچ چیز، برای گفتن نداشت و تنها به رفتن به دنیای باقی امیدوار بود، و از همگی حلالیت طلبید.
« دست ندادن مریلا زارعی با مرد چینی سوژه شد. »
مریلا زارعی که به عنوان داور سیوششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، لحظاتی در کاخ جشنواره حضور داشت وقتی در مواجهه با اعضای هیات فیلم سازی چین که به اشتباه قصد دست دادن با او را داشتند خودش را عقب کشید، سوژه عکاسان شد.
سومین روز (اول اردیبهشت) از سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر از حاشیه خالی نبود؛ حاشیه های بعضاً بامزه ای که برخی سوژه عکاسان میشد و بعضی هم گوش ها را تیز میکرد.
دیروز حوالی ظهر بود که زارعی بالاخره در جشنواره آفتابی شد؛ او که امسال به عنوان داور بخش سینمای سعادت در جشنواره حضور دارد وقتی در کاخ جشنواره به هیات فیلم سازان چین رسید یکی از فیلمسازان مرد چینی قصد دست دادن به او را داشت که زارعی خود را با حالت جالبی به عقب کشید و بعد از آن چیزی که بیش از همه شنیده شد، صدای فلاش دوربین ها بود و همراه با خندهای گاه و بی گاه عکاسان که برای هم قاب می گرفتند.
البته با توضیح به موقع و سریع یکی از خانم های همراه هیات چینی، همه چیز خیلی زود به خیر و خوشی تمام شد و این لحظه ثبت شد تا تیتر ما هم بشود.
« حواشی مریلا زارعی »
زارعی از جمله افراد شرکتکننده در راهپیمایی روز قدس ۱۳۹۳ بود.
اصغر فرهادی و نسرین ستوده کمپینی در فیسبوک در رابطه با بحران غزه ایجاد کردند. فرهادی و ستوده از همه خواستهاند با نوشته «کشتن همنوعان خود را متوقف کنید» عکس گرفته و برای این صفحه فیسبوک ارسال کنند. بیش از ۴۰ هزار نفر از جمله افراد مشهوری مانند هانی ابواسعد کارگردان مشهور فلسطینی و خاویر باردم بازیگر مطرح و برنده اسکار به این کمپین پیوستند اما زارعی با اشاره به این نکته که این کمپین حالتی دوپهلو و فاقد صراحت دارد، به این کمپین نپیوست و از نحوه مواجهه اصغر فرهادی با وقایع غزه انتقاد کرد.
وی در این باره در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «من از این حرکت خیلی خوشحالم. مطمئنم که واکنش همکارانم از سر خیرخواهی بوده و خیلی هم زیباست. من از همکارانم در این کمپین درخواست میکنم که به حرکت مثبتشان ادامه بدهند و بهطور مشخص از جنایاتی که در حق مردم بیدفاع غزه شده هم نامی ببرند … نگران واکنشهای جهانی از عملکردمان و از اینکه ممکن است در جشنوارههای جهانی مورد هجمه قرار گیریم، نباشیم.»
روزنامه کیهان هم در تحلیل این کار نوشت: «نام اصغر فرهادی در بین امضا کنندگان نامه اعتراضی سینماگران به رئیس سازمان ملل دیده نمیشود. اصغر فرهادی به این دلیل حاضر نشده در کمپین خودش هیچ نامی از رژیم صهیونیستی و نسلکشی غزه بیاورد که فکر میکند در صورت اعتراض، جوایز و پولهای جشنوارههای غربی را کسب نخواهد کرد.»
« ماجرای علاقه به بازیگری »
تحصیلات پایه او در مدرسه علوی اسلامی بود ، به دلیل فضای فوق العاده مثبت این مدرسه در تحلیل مسائل دینی و اجتماعی و تشکیل جلسات نقد فیلم و سریال، پایه های علاقه اش به بازیگری در این مدرسه شکل گرفت.
« ورود به عرصه هنر »
چهره مریلا زارعی برای اولین بار با فیلم "سلام سینما" ساخته محسن مخملباف (1373) بر روی پرده سینما نقش بست. او در سال 1374 در 21 سالگی در سریال «کاراگاه» بازی کرد و برای نخستین بار وارد قاب تلویزیون شد و همین سال تجربه بازی در سینما را با بازی در فیلم سینمایی «پاتک» بدست آورد.
« درخشش مریلا زارعی در تلویزیون »
مریلا زارعی با بازی در مجموعه تلویزیونی دبیرستان خضرا به کارگردانی اکبر خواجویی در سال 1375 بین مخاطبان تلویزیون شناخته شد و با مجموعه تلویزیونی هوای تازه (محمد رحمانیان) به شهرت قابل توجهی دست یافت.
« شهرت مریلا زارعی در دنیای سینما »
بازی در فیلم "دو زن" (تهمینه میلانی، 1377) را می توان به عنوان یکی از شانسهای بزرگ مریلا زارعی دانست. او با حضور در این فیلم سینمایی موفق به کسب تندیس بازیگری نقش مکمل از جشن خانه سینما شد.
پس از آن توانایی هایش را در "واکنش پنجم" (تهمینه میلانی، 1381) به رخ همگان کشید.
« اولین افتخارات »
سرانجام با بازی کوتاه اما بسیار تاثیرگذارش در "سربازهای جمعه" (مسعود کیمیایی، 1382) مزد زحماتش را از بیست و دومین جشنواره فیلم فجر، هشتمین جشن خانه سینما و از نویسندگان و منتقدان دریافت کرد و اولین سیمرغ خود را برای نقش مکمل گرفت سپس سال 1392 برای بازی در «شیار 143» سیمرغ نقش اول زن را بدست آورد.
مریلا زارعی برای بازی در فیلم سینمایی دختر کاندید بهترین بازیگر نقش مکمل زن از سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر 94 شد و سیمرغ نقش اول زن را در جشنواره فجر 95 با فیلم «زیر سقف دودی» دریافت کرد.
« فیلم شناسی مریلا زارعی »
در ادامه مروری بر کارنامه هنری خانم زارعی در سینما و تلویزیون خواهیم داشت.
- فیلم های سینمایی
● هناس – 1400
● کارو – 1398
● ایده اصلی – 1397
● سوء تفاهم – 1396
● اسرافیل – 1395
● زیر سقف دودی – 1395
● بادیگارد – 1394
● دختر – 1394
● گیتا – 1394
● ماهی سیاه کوچولو – 1393
● شیار 143 – 1392
● چ – 1392
● رژیم طلایی – 1391
● همه چیز برای فروش – 1391
● هیس! دخترها فریاد نمی زنند – 1391
● خرس – 1390
● خوابم می آد – 1390
● جدایی نادر از سیمین – 1389
● گزارش یک جشن – 1389
● دیگری – 1388
● کیفر – 1388
● نیش زنبور – 1388
● یک اشتباه کوچولو – 1387
● درباره الی – 1387
● شیرین – 1387
● مدیوم – 1387
● پریشانی – 1387
● دعوت – 1386
● خروس جنگی – 1386
● آفتاب بر همه یکسان می تابد – 1385
● اخراجی ها – 1385
● دستهای خالی – 1385
● نصف مال من، نصف مال تو – 1385
● زاگرس – 1384
● حکم – 1383
● مجردها – 1383
● زن زیادی – 1383
● سربازهای جمعه – 1382
● معادله – 1382
● هم نفس – 1382
● سیزده گربه روی شیروانی – 1381
● واکنش پنجم – 1381
● تکیه بر باد – 1379
● دو زن – 1377
● زن شرقی – 1376
● روی خط مرگ – 1375
● پاتک – 1374
- مجموعه های تلویزیونی
● کلاه پهلوی – 1391
● هم نفس – 1382
● دریایی ها – 1381
● پلیس جوان – 1380
● بازگشت به زندگی – 1379
● زمان شوریدگی – 1378
● ولایت عشق – 1376
● فردا دیر است – 1376
● شن های کف رودخانه – 1376
● کهنه سوار – 1376
● هوای تازه – 1375
● دبیرستان خضراء – 1375
● جهان وارونه – 1374
● مهر خوبان – 1374
● کارآگاه – 1374
- شبکه خانگی
● نوبت لیلی – 1401
● جیران – 1400
● مانکن – 1398
«جوایز و افتخارات »
● دریافت تندیس حافظ بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی از بیستمین جشن حافظ برای سریال شبکه خانگی «مانکن» در سال 1399
● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر برای فیلم «زیر سقف دودی» در سال 1395
● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر قم برای فیلم سینمایی «شیار143» در سال 1392
● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر مشهد برای فیلم «شیار143» در سال 1392
● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از سی و دومین جشنواره فیلم فجر «شیار143» در سال 1392
● تندیس بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما برای فیلم «درباره الی» در سال 1389
● دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن در بیست و هشتمین جشنواره فیلم فجر برای «کیفر» در سال 1388
● برنده لوح زرین بهترین بازیگر زن برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه» در سال 1383
● برنده تندیس زرین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه» در سال 1383
● برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای بازی در فیلم «سربازهای جمعه» در سال 1382
● تندیس بهترین بازیگر زن تلویزیون در سال 1381
● تقدیر برای حضور در سریال «ولایت عشق» در سال 1380
● برنده تندیس بازیگر نقش مکمل زن از جشن خانه سینما برای فیلم «دو زن» در سال 1378
« مروری بر فیلم های مریلا زارعی »
-
مریلا زارعی در سریال جیران
جیران تازه ترین اثر حسن فتحی به تهیه کنندگی اسماعیل عفیفه است که روایت دلباختگی ناصرالدین شاه با بازی بهرام رادان به زنی به نام «جیران» با بازی پری ناز ایزدیار است. در این فیلم مریلا زارعی نقش مهد علیا، مادر شاه را ایفا می کند، زنی قدرتمند و سیاستمدار که در بازیهای سیاسی، نقش بسیار فعالی دارد.
قبل از مریلا زارعی قرار بود شبنم مقدمی ایفاگر نقش مهد علیا باشد اما با انصراف او از این سریال، مریلا زارعی نقش مهدعلیا را بر عهده گرفت. در این سریال بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشارنژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری و... به هنرمندی پرداختهاند.
-
مریلا زارعی در نوبت لیلی
نوبت لیلی سریالی به کارگردانی روحالله حجازی است که داستانی رازآلود و عاشقانه را در بستری خیالانگیز روایت میکند. در این سریال لیلی (پردیس احمدیه) از طریق کتابی مرموز در مییابد که او و خانوادهاش تاکنون در زمان و مکانهای بسیاری زیستهاند و اکنون او با رمزگشایی از کتاب و یافتن تابلوی ارزشمند نیاکانش باید انتخابی نماید که به تمام این زندگیهای زیسته معنا بدهد و ....
در این فیلم مریلا زارعی نقش مادر لیلی را ایفا کرده و سکانسی بی نظیر از بازی او در حال لالایی خواندن در فضای مجازی ویرال شده است. حمید فرخنژاد، مریلا زارعی، پردیس احمدیه، لادن مستوفی، محمدامین شعرباف، مهران غفوریان، گوهر خیراندیش، نادر فلاح، مسعود کرامتی، خسرو احمدی، فرزین محدث، علیرضا جعفری و... از بازیگران این سریال هستند.
-
مریلا زارعی در مانکن
سریال مانکن به کارگردانی حسین سهیلیزاده، تهیهکنندگی ایرج محمدی و به قلم بابک کایدان در نمایش خانگی است که به نابرابری اقتصادی طبقههای مختلف جامعه و قیاس افراد توانمند نسبت به طبقهٔ کم درآمد جامعه میپردازد.
در این سریال مریلا زارعی در نقش «کتایون صوفیان» به خوبی ظاهر شده است، زنی سرمایهدار، بدجنس و منفوری که کینه چندین و چند سالهای از پسرعمویش دارد. بازی خوب و موجه مریلا زارعی در نقش «کتی» تماشاگر را کاملا تحت تاثیر احساسات خود مانند خشم، کینه و حقارت قرار میدهد.
در این سریال محمدرضا فروتن، مریلا زارعی، نازنین بیاتی، امیرحسین آرمان، فرزاد فرزین، لیندا کیانی، حسین پاکدل و الهام پاوه نژاد به هنرمندی پرداختهاند.
-
مریلا زارعی در فیلم شیار 143
شیار 143 فیلمی به کارگردانی و نویسندگی نرگس آبیار و تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی است که فیلمنامه آن" از خاطره ای با نام "شیار 143" از کتاب "تفحص" حمید داودآبادی اقتباس شدهاست.
مریلا زارعی در فیلم «شیار 143» نقش الفت مادر شهید را بازی کرده است، مادری که خیال میکند فرزندش یونس مفقود شده، اما تنها چند تکه استخوان و یک جمجمه از او بازمیگردد. او به خاطر بازی در این فیلم جوایز زیادی را از جمله سیمرغ بلورین جشنواره فجر و جایزه ویژه از سوی هیات داوران جشنواره 2014 آسیا - پاسیفیک را دریافت کرد.
مریلا زارعی، مهران احمدی،گلاره عباسی ، جواد عزتی ، یدالله شادمانی ، سامان صفاری ، حسام بیگدلو، زهرا مرادی ، محیا دهقانی ، علی نفیسی و...از بازیگران این فیلم بوده اند.
-
مریلا زارعی در فیلم سربازهای جمعه
سربازهای جمعه فیلمی به کارگردانی و نویسندگی مسعود کیمیایی وتهیهکنندگی مرتضی شایسته است که داستان چند سرباز را که یک روز جمعه به همراه گروهبان خود به شهر میآیند و حوادث پیش آمده برای آنها را به تصویر می کشد.
مریلا زارعی در این فیلم ایفاگر نقش نیر بوده است که برای بازی تقریبا 15 دقیقه ای در این فیلم برنده سیمرغ بهترین بازیگر مکمل زن در بیست و دومین جشنواره فیلم فجر (1382) شد.
بهرام رادان، سعید پیردوست، پولاد کیمیایی، محمدرضا فروتن، مریلا زارعی و... در این فیلم ایفای نقش نموده اند.
-
مریلا زارعی در زیر سقف دودی
زیر سقف دودی فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیهکنندگی پوران درخشنده است. این فیلم قصه زنی به نام شیرین با بازی درخشان مریلا زارعی را روایت می کند که در زندگی خانوادگی با فرزند و همسرش به تدریج دچار مشکل میشود، به دنبال پیدا کردن راهی برای ایجاد ارتباط با آنهاست، که موفق نمیشود و به بحران میرسد و... .
فرهاد اصلانی ، مریلا زارعی ، بهنوش طباطبایی، هوشنگ توکلی، مریم بوبانی ، هادی مرزبان، فریبا متخصص، شهرام حقیقت دوست و... از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. مریلا زارعی برای بازی در این فیلم سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از جشنواره فیلم فجر را در سال 1395 دریافت نمود.
-
مریلا زارعی در هناس
مریلا زارعی درباره نقش خود می گوید:
شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد همیشه کنار من بود و لحظه لحظه برای نزدیک تر شدن به این نقش کمکم میکرد. این فیلم و این نقش امانتی بود نسبت به تمام همسران عزیزی که شرایط زندگی همچون شهره پیرانی را تجربه می کنند.
بهروز شعیبی، مریلا زارعی، وحید رهبانی، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و کوثر حیدری (هنرپیشه خردسال) با هنرمندی سیاوش طهمورث در این فیلم ایفای نقش میکنند.
« معرفی فیلم هِناس »
هِناس فیلمی به کارگردانی حسین دارابی و تهیهکنندگی محمدرضا شفاه است که در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد.
این فیلم تلاشهای عاشقانه زنی را برای بیرون کشیدن زندگیاش از تشویش و تلاطم را روایت می کند. در این فیلم مریلا زارعی نقش همسر شهید داریوش رضایی نژاد از دانشمندان شهید هستهای را ایفا می کند.
مریلا زارعی و بهروز شعیبی، وحید رهبانی، سیاوش طهمورث، سولماز غنی، امین میری، علیرضا نایینی و بازیگر خردسال کوثر حیدری در «هناس» بازی میکنند.
کارگردان: حسین دارابی و تهیه کننده: محمدرضا شفا، مدیر فیلمبرداری: مجید گرجیان، چهرهپرداز: سیامک احمدی، طراح صحنه: بهزاد جعفری، طراح لباس: سوسن نوروزی، تدوین: سیاوش کردجان، صدابردار: امیر شاهوردی، صداگذار: آرش قاسمی، موسیقی: فردین خلعتبری، جلوههای میدانی: آرش آقابیگ، جلوههای بصری: محمد لطفعلی
« اولین اظهار نظر منتقدان درباره فیلم هناس »
-
کمال پورکاوه
حسین دارابی بعد از فیلم قابل قبول مصلحت، با ساخت فیلم هناس یکسره به پرتگاهی عمیق سقوط کرده است. فیلم، علیرغم داشتن یک دستمایه مناسب برای تولید یک اثر هیجانانگیز (برداشتی آزاد از زندگی یکی از شهدای هستهای) با فیلمنامه ضعیفی که اوج و فرود چندانی را برای تماشاگرش طرحریزی نمیکند، بارها و بارها مخاطبش را تا مرز کسالت پیش میبرد.
اثری که با توجه به مضمون و داستانی که دارد، میتوانست تبدیل به یک تریلر هیجانانگیز سیاسی شود، با تمرکز فیلمساز بر روی دغدغههای سطحی کاراکتر زن، عملا به یک ملودرام خانوادگی رقیق و دم دستی تبدیل شده که نمونههای مشابه آن را در سریالهای درجه دو ظهر تلویزیون میتوانیم شاهد باشیم. اینجا است که حتی ایدههایی همچون همسایهای که از پنجره روبرو به خانه دانشمند هستهای نگاه میکند و یا تماسهای تلفنی تهدیدآمیزی که زن دریافت میکند، در میان تمرکز فیلمساز بر روی تلاشهای زن برای ترغیب همسرش جهت استعفا دادن بیثمر باقی میماند.
فیلم بیش از آنکه اثری درباره زندگی پر تلاطم و تلاشهای یک دانشمند هستهای برای رسیدن به موفقیت باشد، به زندگی زنی میپردازد که بیش از هر چیز نگران معیشت و سلامت خانوادهاش است و در این مسیر با اجتناب از نزدیک شدن به قهرمان اصلی داستان، با سکانسهایی چون تولد و سینما رفتن و رفت و آمد زن به شرکت رقیب و ترسیم کلی شخصیت فرعی که هیچ نقشی در درام اصلی نمیتوانند بازی کنند، وقت مخاطب را تلف میکند.
-
سید آریا قریشی
در مقایسه با دیگر آثار استراتژیکِ ساختهشده توسط نهادهای عمومی در سالهای اخیر، میتوان از چند جنبه برای «هناس» اعتبار قائل شد. دارابی و همکارانش زاویه دید جدیدی – در مقیاس این شکل از سینما و در سطح سینمای ایران – برای روایت داستان انتخاب کردهاند؛ بیش از اکثر همکارانشان سعی کردهاند تا داستان را از زاویهای «ملّی» (و نه «حزبی») مطرح کنند؛ و کمتر از دیگر نمونههای مشابه بهسمت شعارزدگی رفتهاند. با این وجود «هناس» هم به یک فیلمِ ازدسترفته تبدیل میشود. ما قرار است داستان بخشهایی از زندگی شهید داریوش رضایینژاد را با محوریت همسرش، شهره پیرانی تماشا کنیم. شهره نگران فعالیتهای همسرش است و سعی میکند او را ترغیب به تغییر مسیر کاریاش کند. تا حدود دقیقه ۳۰، فیلم افتان و خیزان به پیش میرود اما از جایی که شهره سعی میکند شخصا ماجراهایی را پیگیری کند، فیلم بهطور کامل از دست میرود. مهمترین بیمنطقی فیلم این است که – با در نظر گرفتن این نکته که خطر بیخ گوش داریوش است و هر لحظه ممکن است حادثهای برای او رخ دهد – پنهانکاری شهره و اقدامات سرخود او نه چندان باورپذیر است و نه منطقی جلوه میکند. استفاده نهچندان دلچسب از عنصر تصادف – شهره سر بزنگاه شنونده گفتوگویی است که تصمیم او را تغییر میدهد، سانتیمانتالیسمی که مدام غلیظتر میشود و پایانبندی ضعیف – فیلم چیزی حدود ده دقیقه بعد از پایان حقیقیاش ادامه مییابد – هم از دیگر مشکلات فیلم محسوب میشوند.
-
رضا صائمی
نام عجیب فیلم کنجکاوی برانگیز است اما تماشای آن نا امید کننده. فیلمی که بر اساس داستان واقعی قرار است قصه زندگی و ترور شدن یک دانشمند هستهای را روایت کند اما واقعیت در آن به دلیل سستی در فیلمنامه و شخصیتپردازیها به خلق موقعیتی رئالیستی نمیانجامد. وقتی قرار است یک داستان واقعی و حتی یک مستند را هم به تصویر بکشیم نیازمند یک درام و منطق دراماتیک هستیم. اینجا قرار نیست شخصیتهای واقعی در فیلم حضور داشته باشند بلکه قرار است کاراکترهایی نقش آنها را بازی کنند و این یعنی محتاج درامپردازی هستیم که منطق خودش را لازم دارد. هناس بیشتر دچار سانتی مانتالیسم و نوعی روایت پروپاگاندایی در قصه شده و به همین دلیل تاثیرگذاریاش را از دست میدهد. آنچه که اتفاق نمیافتد شکل گیری و باورپذیری یک قهرمان ملی است. گرچه فیلمساز تلاش کرده با تمرکز و تاکید بر همسر این قهرمان به او بنگرد اما در نهایت از حاشیه به متن نمیرسد و نمیتواند قهرمان بسازد. وقتی فیلمی قهرمانور قهرمان نمیسازد سایر عناصر فیلم حتی اگر واجد ارزشهای زیبایی شناختی باشد خنثی شده و در خدمت ایده مرکزی قصه قرار نمیگیرد. هناس در نهایت نمیتواند نام داریوش رضایی نژاد را در ذهن مخاطب ثبت کند. فیلم داستان زنی است که تلاش دارد به هر نحوی زندگی خود و خانوادهاش را حفظ کرده و آن را از خطرات و آشوبهای پیرامون کاری همسرش دور سازد. روایتی زنانه که اغلب دلنگرانیها و اضطرابهای او را به تصویر میکشد. همین زاویه دید غلط فیلم برای روایت قصهاش به ضد خود بدل میشود.
« حرفهای سازندگان فیلم هناس در جشنواره فجر »
- حسین دارابی کارگردان: انتخاب بازیگران یکی از سختترین مراحل کار است. انتخاب اشتباه میتواند تمام فیلم را نابود کند. خوشبختانه مریلا زارعی پیشنهاد ما را پذیرفتند و نتیجه خوبی رخ داد. پرداخت چنین سوژههایی بسیار سخت است. ما فکر کردیم بهترین حالتی که با آن میتوان به فضا نزدیک شد همین نگاه شهره پیرانی است و هدف ما ترسیم تشویش درون زن چنین همسری بود. ما با فیلمی بیوگرافیک عاشقانه طرف هستیم. فضای چنین اثری ایجاب میکند که ریتم قصه کند باشد و به آرامی پیش برود. اما من فکر میکنم موفق شدیم که ضرباهنگ کار جوری پیش برود که ریتم قصه خستهکننده نباشد.
- بهروز شعیبی: بازیگری و کارگردانی ۲ مقوله جدا از هم هستند اما هرکدامشان انتخابهایی هستند که از دل علاقه برمیآید و فیلم «هناس» از جهت سوژه ملتهبی که به آن میپردازد برایم سوژهای محترم است و دوستش داشتم.
- مریلا زارعی: خانم پیرانی بیش از حد تصور به ما عشق دادند و حتی او دست من را باز گذاشت تا هر زمانی که سوالی داشتم از او بپرسم و من هم گفتم که با توکل برخدا من در درون ایشان گوهری به نام عشق پیدا کردم و با همان احساس پیش میروم. من اولین بار بود که این فیلم را میدیدم ولی با اشکهای خانم پیرانی اشک ریختم و خوشحال شدم که صاحب این کاراکتر از فیلم راضی باشد.
ارسال نظر