|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۲۸

خواص شیره انگور آنقدر زیاد است که در یک مطلب نمی گنجد. در ادامه این مطلب با خواص،طبع و مقدار مصرف شیره انگور برای سلامتی بیشتر آشنا می شوید.

شیره انگور یک نوشیدنی بسیار مقوی با طبع گرم و تر است که فواید بی نظیری دارد. از خواص شیره انگور می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن اشاره کرد.با ما تا پایان این مطلب همراه باشید تا به طور کامل خواص شیره انگور را برایتان شرح دهیم.

خواص شیره انگور چیست؟

خواص شیره انگور

شیره انگور همانطور که می‌دانید یکی از محصولات انگور است. این محصول را از آب انگور تهیه می‌کنند. انگور همیشه به عنوان یک میوه سرشار از مواد مغذی، ویتامین و املاح معدنی شناخته می‌شود. شیره انگور نیز یک ماده غنی است که عناصر زیادی در آن به وفور یافت می‌شود. مهم‌ترین این عناصر عبارتنداز؛ انواع ویتامین مانند ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و کلسیم. شیره انگور با وجود همه این عناصر خواص زیادی برای سلامت شما دارد.

طبع شیره انگور گرم و تر است. این محصول خون‌ساز قدرتمندی است که بنیه بدن را بهبود می‌بخشد. شیره انگور یک انرژی‌زای طبیعی محسوب می‌شود و از این لحاظ بسیار مفید است. اما خواص شیره انگور به تأمین انرژی بدن محدود نیست. مهم‌ترین خواص این محصول برای بدن انسان عبارتند از:

خواص شیره انگور برای کم خونی

شیره انگور - خواص شیره انگور برای کم خونی

کم‌خونی بیماری است که اغلب افراد به‌ویژه خانم‌ها به دلیل رژیم غذایی ناسالم گرفتار آن می‌شوند. شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B۱۲ است که با بالا بردن سطح گلبول قرمز در بدن نقش بسیار مؤثری را در خون‌سازی ایفا می‌کند و یک درمان مؤثر برای رفع کم‌خونی است.شیره انگور به عنوان یک خون‌ساز قدرتمند در طب سنتی و مدرن شناخته می‌شود. این ماده با افزایش گلبول قرمز خون، بیماری کم‌خونی و عوارض ناشی از آن را بهبود می‌بخشد. خیلی از پزشکان طب سنتی از ترکیب سه شیره توت، خرما و انگور با عنوان خون‌ساز طبیعی یاد می‌کنند.

این ماده غذایی حدود یک‌سوم از نیاز روزانه‌ی بدن به آهن را تأمین می‌کند. برای استفاده از شیره انگور به‌منظور درمان کم‌خونی بهتر است هرروز صبح، یک الی دو قاشق غذاخوری از این شیره مصرف شود، این کار باعث افزایش تولید آهن در بدن می‌شود و از بروز کم‌خونی پیشگیری می‌کند.

بهبود بیماری‌ها

بیماری‌هایی مانند فشار خون، کلسترول بالا، واریس و آمبولی رگ‌ها از طریق مصرف مداوم این محصول التیام می‌یابند.

خواص شیره انگور پیشگیری از بیماری‌های قلب و رگ‌های خونی

شیره انگور - خواص شیره انگور پیشگیری از بیماری‌های قلب و رگ‌های خونی

این محصول یک رقیق‌کننده است که از غلظت خون پیشگیری می‌کند. به این ترتیب یکی از اثرات مصرف مداوم شیره، پیشگیری از گرفتگی رگ‌ها و بیماری‌های قلبی ناشی از آن است.

تسکین التهاب

یکی از خواص این شیره قابلیت ضدالتهابی است. بنابراین این محصول را به عنوان برطرف‌کننده التهاب و عفونت در بخش‌های مختلف بدن می‌شناسند‌‌.

خواص شیره انگور برای رحم

یکی از مهم‌ترین خواص شیره انگور این است که شیره انگور به عنوان بهترین و برترین تغذیه شما در دوره پریودی توصیه می­شود.این ماده مانند یک مسکن عمل کرده و گرفتگی و دردهای عضلات مرتبط را برطرف می‌کند.

کیست­‌های تخمدان که بیماری­‌های رحم را به دنبال خواهند داشت به طور کلی ناشی از حضور رطوبت و سردی در اطراف تخمدان است و شایع ترین دلیل کیست تخمدان استحمام در دوره قاعدگی است. بنابراین حفظ گرمی بدن در این دوران ضرورت می ­یابد. یکی از مواد غذایی که تامین کننده گرمای بدن شیره انگور یا دوشاب است.

در کنار راهکارهای اجرایی برای گرم نگه داشتن بدن، وجود یک رژیم غذایی که سالم باشد، بسیار ارزشمند است. از جمله این رژیم‌های غذایی می‌توان به خواص شیره انگور برای رحم اشاره کرد. پس یکی از خواص شیره انگور، گرم نگه‌داشتن رحم است.

خواص شیره انگور برای بهبود کیفیت شیر مادر

شیره انگور - خواص شیره انگور برای بهبود کیفیت شیر مادر

این محصول موجب افزایش شیر در مادرانی که به تازگی زایمان کرده‌اند می‌شود. البته این تنها فایده شیره انگور برای مادران نیست. غلظت بخشیدن به شیر مادر یکی دیگر از این فواید است. در واقع مادری که مدام از این محصول استفاده می‌کند، شیر غلیظ و پرخاصیتی خواهد داشت و این خود عاملی برای رشد بهتر نوزاد است.

کمک به رشد بهتر کودکان

کودکان کم‌بنیه و ضعیف که وزن نرمالی ندارند، با استفاده از این ماده به اصطلاح وزن می‌گیرند. رشد استخوان کودکان نیز با خوردن این محصول روند بهتری خواهد داشت.

ماده‌ای انرژی‌زا

مهم‌ترین ویژگی این ماده افزایش انرژی برای بدن پس از مصرف آن است. همان‌طور که می‌دانید در فصول سرد سال بدن نیاز به انرژی بیشتری به منظور متعادل نگه ‌داشتن دما دارد. شاید دلیل اینکه بسیاری از پیشینیان توصیه به مصرف این ماده خوراکی خوشمزه دارند، همین امر است. همچنین افرادی که به هر دلیلی نیاز به انرژی بیشتری برای فعالیت‌های روزانه خود دارند، می‌توانند از این ماده بهره ببرند. شما می‌توانید در صورت احساس ضعف و کاهش انرژی با خرید شیره انگور و مصرف روزانه آن این مشکل را برطرف کنید. این ماده خوراکی همانند شیره خرما نقش مهمی در افزایش انرژی بدن دارد.

خواص ضد نفخ شیره انگور

 

شیره انگور - خواص ضد نفخ شیره انگور

شیره انگور در طب سنتی به عنوان ماده‌ای با خاصیت ضد نفخ شناخته می‌شود. نفخ کردن دستگاه گوارش عارضه‌ای ناخوشایند است که براثر تجمع گاز درون این دستگاه به وجود می‌آید. خوشبختانه شما می‌توانید با خرید شیره انگور و مصرف منظم آن از این عارضه پیشگیری کنید.

درمان یرقان

بیلی ‌روبین خون ماده‌ای رنگی است که باید از بدن دفع شود، این ماده در صورت تجمع و عدم خروج از بدن رنگ چهره فرد را زرد کرده و اصطلاحاً می‌گویند که بیمار دچار یرقان یا زردی شده است. در طب سنتی برای رفع این عارضه ترکیبی از شیره انگور و سرکه توصیه می‌شود.

پاکسازی بدن

خواص این ماده خوش طعم موجب پاکسازی بدن از سموم و مواد مضر می‌شود. دفع اوره و برخی از اسیدهای مضر به همراه پاکسازی روده و معده از جمله خواصی است که با خرید شیره انگور و مصرف آن نصیب بدنتان می‌شود. همچنین این خواص انگور به همراه دیگر خاصیت‌های آن موجب بهبود عملکرد روده و رفع یبوست می‌شود.

خواص شیره انگور برای سلامت استخوان‌ها

خواص شیره انگور برای سلامت استخوان‌ها

میزان کلسیم موجود در شیره انگور به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. از این رو می‌توانید برای پیشگیری از پوکی استخوان و افزایش استحکام استخوان‌های خود از این ماده مغذی بهره ببرید.

شاداب کردن پوست

شیره انگور به دلیل وجود ویتامین‌ها و املاح معدنی زیادی که در آن وجود دارد، پوست را به‌ خوبی تغذیه می‌کند. بنابراین استفاده منظم از این محصول روند پیری پوست را به تعویق می‌اندازد. همچنین خونسازی و نقشی که این محصول در بهبود گردش جریان خون دارد به پوست شما طراوت و تازگی بخشیده و چهره شاداب‌تری به شما می‌دهد.

مصرف آن باعث ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده پوست و جلوگیری از پیری پوست می‌شود. همان‌طور که گفته شد این شهد گیاهی گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد که این امر به خوش‌رنگی و سرخی پوست صورت کمک می‌کند. شیره انگور در برابر اثرات مضر نور آفتاب از پوست محافظت کرده و برای التیام ورم‌هایی که به دلیل ضربه در بدن ایجادشده، بسیار مؤثر است. قرار دادن شیره انگور به‌صورت مستقیم بر روی پوست، لک و چین‌وچروک‌های آن را از بین می‌برد و از افتادگی پوست پیشگیری می‌کند.

بهبود قوای بدنی خانم‌های باردار

بارداری تا حدودی خانم‌ها را دچار ضعف می‌کند. حتی اگر چنین نباشد به دلیل اینکه یک موجود زنده در بدن خانم‌های باردار در حال رشد است، به مواد غذایی مقوی احتیاج پیدا می‌کنند. شیره انگور یکی از سالم‌ترین و مقوی‌ترین غذاها برای بارداری است. این ماده علاوه بر بهبود قوای بدنی خانم‌های بارداری به حفظ سلامت تخمدان آن‌ها نیز کمک می‌کند.

ارتقا سلامت دستگاه گوارش

دستگاه گوارش به دلیل اینکه مدام از انواع مواد غذایی مفید و غیرمفید پر و خالی می‌شود در معرض درد و ناراحتی و انواع بیماری‌ها قرار دارد. مصرف مرتب شیره انگور به حفظ سلامت دستگاه گوارش در شرایط مختلف کمک می‌کند. این ماده علاوه بر پاکسازی معده از انواع سموم، به تقویت آن و پیشگیری از بیماری‌هایی مانند زخم معده کمک می‌کند.

پیشگیری از سرطان با مصرف شیره انگور

شیره انگور دارای آنتی‌اکسیدان‌های متنوع و بسیار قوی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها با پیچیدن به دور سلول‌های بدن، از سرطانی شدن آن‌ها توسط رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌ها محرک ترشح بیشتر گلبول سفید نیز هستند. عامل افزایش سطح گلبول سفید در بدن به همراه وجود مواد معدنی حیاتی مانند پتاسیم و آهن در این شیره گیاهی موجب بالا رفتن ایمنی بدن می‌شود و بدن را در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

خواص شیره انگور مؤثر در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

خواص شیره انگور مؤثر در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

شیره انگور یا دوشاب به دلیل داشتن قند طبیعی و ویتامین‌های حیاتی، باعث تقویت سلول‌های مغزی می‌شود و می‌تواند انرژی فعالیت این سلول‌ها را به‌خوبی تأمین کند. همچنین مواد غذایی که طبع گرم دارند برای بهبود عملکرد سلول‌های مغزی بسیار مفید هستند به همین علت شیره انگور نقش مؤثری در تقویت حافظه و جلوگیری از پیری مغز دارد.‌

خواص شیره انگور برای چاقی

افراد کم‌بنیه و لاغر می‌توانند از شیره انگور برای چاق شدن و تأمین انرژی بدن خود استفاده کنند. این شیره به دلیل داشتن کالری بسیار زیاد باعث چاقی می‌شود به همین علت مصرف زیاد آن به افراد چاق یا کم‌تحرک توصیه نمی‌شود. این افراد نباید از مخلوط شیره انگور با شیر یا چای استفاده کنند چون باعث ایجاد چربی اضافه در بدنشان و اضافه‌وزن بیشتر می‌شود؛ به‌عبارت‌دیگر، مواد غذایی که به همراه شیره انگور مصرف می‌شوند، می‌توانند در اثرگذاری آن بر وزن بدن تأثیرگذار باشند.

خواص شیره انگور برای کبد

کبد یکی از مهم‌ترین اعضای داخلی بدن است که وظیفه دفع مواد زائد و سموم بدن را دارد. این عضو حساس، تمام چربی‌های مضر و اضافی را جذب کرده و اگر میزان این چربی زیاد شود، بیماری کبد چرب را به همراه خواهد داشت. اگر شما هم درگیر بیماری کبد چرب هستید و رژیم غذایی خاصی را رعایت می‌کنید، پیشنهاد می‌دهیم از قند طبیعی شیره انگور استفاده کنید. فروکتوز موجود در شیره انگور مستقیما وارد جریان خون شده و با ذخیره شدن در کبد، نقش مهمی را در بهبود کبد چرب ایفا می‌کند. برای درمان کبد چرب، کافیست صبح‌ها مقداری از شیره انگور را در آب جوشیده ولرم، حل کرده و میل کنید.برای آشنایی بیشتر با راه های درمان گیاهی کبد چرب با روش های خانگی و سنتی این مطلب را دنبال کنید.

شیره انگور به خاطر داشتن خاصیت ضدعفونی کنندگی، سموم بدن را دفع کرده و کبد را پاکسازی می‌کند. یکی دیگر از فواید شیره انگور برای بدن، خاصیت بازکنندگی عروق و گرفتگی مجاری است؛ بنابراین با مصرف شیره انگور به همراه سرکه انگور، خطر انسداد در مجاری کبد به حداقل می‌رسد. همچنین انگور و شیره آن، اثر مستقیمی روی ترشحات صفرا دارد بنابراین به بهبود عملکرد کبد، کمک شایانی می‌کند.

خواص شیره انگور برای مو

خواص شیره انگور مؤثر در تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر

لینولئیک اسید موجود در شیره انگور موجب سلامت موو جلو گیری از ریزش مو می‌شود. ویتامین‌ ای و آنتی اکسیدان موجود در آن نیز انواع مشکلات مو را کاهش می‌دهد. همچنین شیره انگور حاوی آهن و ویتامین B۱۲ است که موجب جریان خون در سر و داشتن موهایی سالم و شاداب خواهد شد.

بهبود سرفه

شیره انگور اثر نرم کنندگی و ضدالتهابی در ناحیه حلق دارد و قرقره مخلوط شیره انگور و آب به افرادی که در فصل زمستان دچار التهاب حلق و سرفه می‌شوند، توصیه می‌گردد.

خواص شیره انگور برای آقایان

شیره انگور به دلیل ویتامین‌ها و مواد مغذی فراوان انرژی زا بوده و سبب افزایش تمایل جنسی در آقایان می‌شود. مصرف شیره انگور به تولید سالم هورمون‌های جنسی کمک می‌کند. مصرف شیره انگور به دلیل طبع گرم تحریک‌کننده میل جنسی در افرادی است که طبع سرد دارند.

خواص شیره انگور برای اعصاب

شیره انگور به دلیل دارا بودن منیزیوم در ترکیب خود، حجم کلسیم موجود در رگ‌های عصبی و خونی را متعادل می‌کند و باعث آرامش اعصاب می‌شود و به همین علت برای افرادی که افسردگی دارند باعث بهبود خلق و افزایش نشاط شده و انرژی آن‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص شیره انگور ناشتا

شیره انگور - خواص شیره انگور ناشتا

خواص شیره انگور ناشتا شامل چند مورد زیر می‌شود:

  • شیره انگور دارای خاصیت پاک‌کنندگی است. به همین دلیل خوردن شیره انگور ناشتا معده و روده را پاکسازی می‌کند.
  • شیره انگور دارای طبع گرم است. به همین دلیل مصرف شیره انگور در وعده صبحانه به خصوص در روزهای سرد زمستان، به اصطلاح بدن را گرم می‌کند.
  • شیره انگور انرژی قابل توجهی به شما می‌دهد. بنابراین خوردن این محصول به صورت ناشتا، انرژی مورد نیاز شما را برای فعالیت‌های روزانه تامین می‌کند.

چه زمانی برای مصرف شیره انگور بهتر است؟

بهترین زمان برای مصرف شیره انگور فصل‌های سرد سال است. بدن در فصل زمستان و پاییز به دلیل هوای سرد محیط دچار ضعف می‌شود. به خصوص افراد ضعیف‌تر در این فصل دچار التهاب و درد در مفاصل می‌شوند. اما مصرف منظم شیره انگور البته در مقدار متعادل از بروز اینگونه التهاب و دردها جلوگیری می‌کند.

البته این محصول طبیعی را می‌توان در هر زمانی از سال مصرف کرد. با این وجود طبیعت گرم شیره انگور در فصل گرم دوچندان شده و مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود. به خصوص برای افرادی که دارای طبع گرم هستند یا به دیابت مبتلایند، استفاده هر روزه این ماده ممکن است آسیب‌زننده باشد.

جدول ارزش غذایی شیره انگور

در جدول زیر ارزش غذایی شیره انگور به ازای هر 100 گرم از این محصول بررسی شده است:

جدول ارزش غذایی 100 گرم شیره انگور

کالری

پروتئین

آهن

کلسیم

فسفر

چربی

329

900 میلی‌گرم

12 میلی‌گرم

74 میلی‌گرم

40 میلی‌گرم

400 میلی‌گرم

جدول ارزش غذایی شیره انگور

بهترین روش مصرف شیره انگور

بهترین روش مصرف شیره انگور بسته به اینکه به چه منظوری آن را استفاده می‌کنید، متفاوت است. به این ترتیب:

بهترین روش مصرف شیره انگور برای درمان کم خونی

شیره انگور سرشار از آهن و ویتامین B12 است. این دو ماده نقش مهمی در تولید گلبول قرمز خون دارند. به همین دلیل این محصول می‌تواند در درمان کم‌خونی مؤثر باشد. برای این کار بهتر است هر روز صبح یک قاشق غذاخوری از این محصول را میل کنید. تکرار این کار حداقل به مدت یک ماه تغییرات معناداری ایجاد کرده و کم‌خونی شما را بهبود می‌دهند.

بهترین روش استفاده از شیره انگور برای درمان سرفه

برای درمان سرفه و التهاب حلق می‌توان از این محصول استفاده کرد. درواقع شیره انگور دارای خواص ضدالتهابی و نرم‌کنندگی است. به این ترتیب می‌توانید از قرقره آب ولرم و شیره انگور برای تسکین گلو و بهبود سرفه استفاده کنید.

بهترین روش خوردن شیره انگور در وعده‌های غذایی

خواص شیره انگور

یکی از ترکیبات خوشمزه و مقوی برای صبحانه ترکیب شیره انگور و ارده خام است. خوردن این ترکیب در وعده صبحانه انرژی کل روز شما را تأمین می‌کند.

این شیره را می‌توان با آب مخلوط کرده و از آن شربت تهیه کنید. شربت شیره انگور به دلیل طبع گرمی که دارد سردی غذاها را خنثی کرده و از بیماری‌های ناشی از سردی مثل نفخ و دلپیچه پیشگیری می‌کند.

به علاوه جایگزین کردن شیره انگور به جای قند و شکر در میان بسیاری از مردم رواج دارد. به این ترتیب هم قند مورد نیاز بدن تأمین می‌شود و هم نیاز بدن به کلسیم و دیگر مواد مغذی برآورده می‌گردد.

بهترین روش مصرف شیره انگور برای سنین مختلف

افراد بزرگسال مجاز به مصرف شیره انگور تا ۳ قاشق غذاخوری در روز هستند. اما کودکان فقط مجازند روزانه تا ۱ قاشق غذاخوری از این محصول را مصرف کنند

طرز تهیه شیره انگور

تهیه شیره انگور کاری پر زحمت و زمان‌بر است. برای تهیه شیره انگور از انگور یا کشمش استفاده می‌شود و هرچه انگور مرغوب‌تر باشد، شیره آن باکیفیت‌تر و خوش‌طعم‌تر می‌شود. شیره انگور در شهرهای مختلف با روش‌های متفاوت و از انواع انگور مختلف تهیه می‌شود؛ از همین رو طعم، رنگ و قوام شیره‌ انگور شهر‌های مختلف باهم تفاوت دارند. دوشاب خراسان غلیظ است و رنگ تیره دارد. شیره انگور ملایر سفت است و رنگ آن قهوه‌ای روشن است درحالی‌که شهرهای همدان و اردبیل دارای شیره‌های رقیق‌تر بارنگ قهوه‌ای تیره هستند.

طرز تهیه شیره انگور به روش سنتی بدین شکل است که به اندازه‌ای که می‌خواهیم شیره انگور تهیه کنیم ابتدا باید انگور تهیه کرده، انگورها را شسته و سپس آن‌ها را له کنید. بعد از اینکه انگور‌ها را له کردید، از صافی عبور دهید و آب انگور خالصی که حاصل شده است را جدا کنید.

آب انگور را در یک ظرف بریزید و به آن خاک سفید اضافه کنید و یک شب آن را نگه‌دارید و سپس از صافی رد کنید تا خاک آن گرفته شود.

سپس این محلول رابر روی حرارت به مدت دو ساعت قرار دهید و بجوشانید تا غلظت پیدا کند و کشدار شود و به رنگ قهوه‌ای روشن و شفاف دست پیدا کنید.

در تهیه شیره انگور به روش صنعتی برای له کردن، آبگیری و… انگورها از ماشین‌آلات مخصوص استفاده می‌شود. در این روش معمولاً انگورها را خوشه‌ای استفاده می‌کنند و آن‌ها را دانه‌ دانه نمی‌کنند؛ ولی با این‌ حال طعم و خواص شیره انگور خانگی و صنعتی تفاوتی باهم ندارد ولی ماندگاری شیره انگور صنعتی معمولاً بیشتر است.

طرز تهیه شیره انگور

انواع شیره انگور بر اساس الگوی مصرفی

شیره انگور تولید و عرضه شده بر اساس نوع انگور مصرفی به خصوص در روش سنتی به سه گروه زیر تقسیم می شوند:

  1. شیره انگور فرآوری شده از انگور سفید با و یا بدون دانه
  2. شیره انگور تهیه شده از انگور قرمز با و بدون دانه
  3. شیره انگور تهیه شده از انگور سیاه

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار