|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۵۰

با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟ اگر شما نیز به‌دنبال برنامه‌ غذایی هستید که در کوتاه‌ترین زمان باعث لاغری شود احتمالا رژیم فستینگ را بشناسید. سوال اینجاست که آیا این برنامه لاغری سریع را به‌همراه دارد؟

با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟ این مورد شاید مهم‌ترین سوالی باشد که افراد متقاضی لاغری با این رژیم با آن مواجه می‌شوند. دراین‌خصوص باید گفت فستینگ انواع مختفلی دارد که انتخاب هرکدام به‌طور مستقیم روی میزان لاغری تاثیر می‌گذارد. رژیم فستینگ برای افرادی مناسب است که بیماری گوارشی یا قلبی و عروقی ندارند. از عوارض این رژیم می‌توان به سردرد، سرگیجه، بوی بد دهان، خستگی مفرط و سوء هاضمه اشاره کرد. ضمن اینکه با این رژیم می‌توان طی 3 ماه، حدودا 12 کیلو لاغر شد.

به‌طور کلی باید گفت رژیم فستینگ یا روزه‌داری متناوب علاوه‌بر کاهش وزن به سلامت بدن نیز کمک می‌کند. بااین‌حال نباید از عوارض آن غافل شد. ازاین‌رو در این مقاله تمام اطلاعات لازم درخصوص رژیم فستینگ ارائه شده تا با مطالعه آن اطمینان خاطر بیشتری در انتخاب این رژیم داشته باشید. همچنین توصیه می‌شود رژیم های لاغری حتما تحت نظر پزشک متخصص و یا کارشناس تغذیه انجام شود. مثلا برای پیدا کردن بهترین دکتر رژیم لاغری در مشهد این لینک را ببینید

به گزارش یورونیوز، نتایج دانشمندان در کینگ کالج لندن نشان می‌دهد که خوردن غذا در یک بازه ۱۰ ساعته نسبت مستقیمی با انرژی بیشتر و خلق و خوی مناسب‌تر و همچنین گرسنگی پایین‌تر افراد دارد. همچنین العربیه فارسی در گزارشی اعلام کرد  رژیم فستینگ یا روزه‌داری، به معنای ایجاد محدودیت دوره‌ای در مصرف کالری، می‌تواند منجر به تغییرات چشمگیری در عملکرد هم روده و هم مغز انسان شود، که ممکن است گزینه‌های جدیدی برای کاهش وزن ایجاد کند.

رژیم فستینگ چیست؟

قبل‌از اینکه بدانیم با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم بهتر است اطلاعات خود را درخصوص این رژیم محبوب افزایش دهیم. به‌طور کلی باید گفت فستینگ که آن را با نام روزه داری نیز می‌شناسند تمرکز خود را روی زمان غذا خوردن معطوف کرده است.

در واقع بسیاری از رژیم‌هایی که امروز شاهد آن‌ها هستیم شامل یک برنامه غذایی از بایدها و نبایدها برای مصرف مواد غذایی مختلف هستند. این در حالی است که رژیم فستینگ زمان میل کردن این مواد را مشخص می‌کند.

زمانی که این رژیم را انتخاب کنید تنها در ساعت‌های به‌خصوصی می‌توانید غذا بخورید و باقی ساعت‌های شبانه‌روز مانند یک شخص روزه‌دار، میل کردن هر نوع مواد غذایی ممنوع است. رژیم فستینگ باعث افزایش ترشح هورمون نوراپی نفرین (نورآدرنالین) و همچنین کاهش چربی، التهاب و مقاومت به انسولین می‌شود.

مارک ماتسون عصب‌شناس دانشگاه جانز هاپکینز که 25 سال درخصوص این رژیم تحقیق کرد باور دارد بدن با عدم دریافت غذا، دست از سوزاندن ذخایر قند برمی‌دارد و شروع به چربی‌سوزی می‌کند. پس این روش برای لاغری سریع کاملا مناسب است.

51d8debc-480e-4836-bae6-def948b22ff2

معرفی انواع رژیم فستینگ

اینکه با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم بستگی به نوعی دارد که انتخاب می‌کنیم. در واقع این رژیم چندین مدل دارد که در ادامه برخی از آن‌ها را معرفی می‌کنیم تا انتخاب بهتری داشته باشید.

  • رژیم فستینگ ۸ /۱۶-۶۰۰ کالری: در این رژیم که مانند روزه‌داری معمول، اما معکوس است، پس‌از میل کردن شام، به‌مدت ۱۶ ساعت نباید چیزی میل کنید. در 8 ساعت مجاز نیز بهتر است غذاهای سالم تا ۶۰۰ کالری بخورید. اگر اهل خوردن صبحانه نباشید این رژیم بسیار راحت خواهد بود.
  • رژیم فستینگ ۵/۲ : رژیم 2:5 از محبوب‌ترین‌های فستینگ به‌شمار می‌آید و در آن تنها باید 2 روز از هفته که پشت سر هم نباشند به روزه‌داری اختصاص دهید و تنها 600 کیلو کالری مصرف کنید. سایر روزها نیز بهتر است از پرخوری پرهیز شود.
  • رژیم فستینگ 500: در روش 500 می‌توانید یک روز کاملا آزاد باشید و روز بعد را به روزه‌داری اختصاص دهید. در این رژیم فستینگ، مصرف کالری در طول روزه‌داری باید حدودا 500 کیلوکالری باشد.

نکات مهم درخصوص رژیم فستینگ

اینکه بدانیم با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم نباید به‌تنهایی باعث انتخاب این نوع رژیم شود. بلکه باید با توجه به شرایط بدنی خود یا بیماری‌های زمینه‌ای که داریم درخصوص فستینگ تحقیق کنیم تا مطمئن شویم آسیبی به سلامت ما وارد نمی‌کند.

به‌طور کلی باید گفت این رژیم بدن را در حالت کتوز قرار می‌دهد. در این حالت، بدن به‌جای اینکه ذخایر قند را مصرف کند از چربی‌ها برای سوخت استفاده خواهد کرد. به همین دلیل نیز رژیم فستینگ کاهش وزن سریع را به‌همراه دارد.

دکتر عبدالرضا نوروزی،  عضو هیأت علمی و رئیس دبیرخانه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی ایران خبر از پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد داد که در طی آن،  افرادی را که در طول ماه مبارک رمضان حداقل 20 روز روزه گرفتند، از لحاظ سیستم قلبی عروقی با دستگاهی به نام SphygmoCor (اسفیگموکر، سیستم غیرتهاجمی برای ارزیابی عملکرد قلبی و عروقی) مورد بررسی داده تا میزان سرعت جریان خون در عروق اصلی بدن و میزان اتساع‌پذیری رگ‌های اصلی افراد مشخص شود. در نتیجه پژوهش مشخص شد  اگر فردی به طور متوسط در طول زندگی‌اش 20 سال و هر سال 20 روز، روزه بگیرد به طور متوسط از سن 80 سالگی به بعد طول عمرش 3 سال یا 32 ماه افزایش پیدا می‌کند که عدد قابل توجهی است.

رژیم فستینگ در کنار کاهش چربی‌ها در بسیاری از موارد باعث افزایش سلامتی نیز می‌شود. در واقع این رژیم روزه داری به کنترل قند خون می‌پردازد و تا حدودی از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند.

با تمام این تفاسیر استفاده از این رژیم‌ تنها باید تحت نظر متخصص تغدیه انجام شود. از نکات مهمی که حین عمل به رژیم روزه‌داری باید مد نظر داشت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهتر است رژیم خود را به‌ آهستگی شروع کنید و به‌تدریج ساعت روزه‌داری را افزایش دهید.
  • هیدارته ماندن بدن اهمیت زیادی دارد. در طول روزه‌داری باید همواره آب یا سایر مایعات بدون کالری بنوشید تا بدن دچار کم‌آبی نشود.
  • سعی کنید در طول زمان مجاز، غذاهایی را انتخاب کنید که مغذی هستند و علاوه‌بر تامین نیازهای بدن حس سیری بیشتری ایجاد کنند. مواد دارای پروتئین بالا از این خاصیت بهره‌مند هستند. همچنین از خوردن غذاهای پرچرب بپرهیزید.
  • در نکته آخر باید یادآوری کنیم بهتر است تنها به‌دنبال این موضوع نباشید که با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟ بلکه تمرکز خود را روی افزایش سلامت بدن و در کنار آن کاهش چربی‌ها معطوف کنید و اجازه دهید فرآیند لاغری به‌طور طبیعی طی شود.

b9124e00-ee91-4e01-b092-f28079d78428

عوارض رژیم فستینگ

با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟ این سوال همه افرادی است که می‌خواهند با این رژیم به‌خصوص، وزن خود را رد کوتاه‌ترین زمان کم کنند. بااین‌حال بررسی عوارض آن نیز اهمیت دارد. از رایج‌ترین عوارض این برنامه روزه‌داری متناوب که ممکن است برای افراد زیادی رخ دهند باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • سردرد
  • سبکی سر
  • گرسنگی مفرط
  • مشکلات گوارشی
  • تغییرات در خلق‌وخو
  • بوی بد دهان
  • سوء تغذیه
  • اختلال در خواب
  • دهیدارته شدن بدن
  • خستگی مفرط و کاهش انرژی

با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟

اینکه رژیم فستینگ تا چه میزان باعث لاغری می‌شود به‌عوامل مختلفی بستگی دارد. در واقع وزن اولیه، نوع رژیم فستینگ مورد استفاده و میزان کالری دریافتی در طول روز روی تاثیر این رژیم و مدت‌زمان نتیجه‌گیری از آن تاثیر می‌گذارد.

درخصوص میزان کاهش وزن هفتگی با این رژیم باید گفت معمولا افراد با توجه به نوع رژیم در هر هفته می‌توانند بین 250 تا 750 گرم از وزن خود را کم کنند. این میزان برای 3 ماه متوالی چیزی حدود 12 کیلوگرم خواهد بود. پس فستینگ از روش‌های سریع برای لاغری محسوب می‌شود.

a4359ea7-0cbb-4e0c-a7eb-8bc6aa73331c

چه افرادی نباید از رژیم فستینگ استفاده کنند؟

حال که می‌دانیم با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم و از سرعت بالای چربی‌سوزی در این رژیم اطلاع داریم، احتمالا به‌دنبال تنظیم برنامه‌ای متناسب با یکی از انواع این رژیم باشیم تا وزن خود را کاهش دهیم.

این در حالی است که رژیم فستینگ برای همه افراد گزینه مناسبی به‌شمار نمی‌آید. یعنی اگر به بیماری زمینه‌ای مبتلا باشید، رژیم فستینگ و روزه‌داری طولانی‌مدت ممکن است باعث تشدید عارضه شود.

بیماری‌های سیستم گوارش ازجمله عارضه‌هایی به‌شمار می‌آیند که روزه‌داری متناوب و گرسنگی طولانی‌مدت باعث تشدید آن‌ها می‌شود. از دیگر بیماری‌های که استفاده از این رژیم را ممنوع می‌کنند باید به مشکلات قلبی و عروقی اشاره کرد.

روش‌های جایگزین رژیم فیستینگ برای لاغری

برنامه‌های غذایی مختلفی وجود دارد که دکتر رژیم لاغری آن‌ها را تایید می‌کند. ازاین‌رو نباید تنها به‌دنبال این باشید که با رژیم فستینگ چند کیلو لاغر می شویم؟ بلکه باید در نظر بگیرید این روش کاهش وزن برای شما مناسب است یا نه.

از رژیم‌هایی که می‌توان برای لاغری مورد استفاده قرار داد باید به کتوژنیک، مدیترانه‌ای، اتکینز، جنرال موتورز، دانمارکی، وگان، کانادایی و پالئو اشاره کرد. هر کدام از این برنامه‌های غذایی برای شخص خاصی مناسب هستند. پس قبل‌از انتخاب یکی از آن‌ها باید با پزشک مشورت کنید تا از عوارض احتمالی هر نوع برنامه غذایی برای کاهش وزن مصون بمانید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار