جلیلی:
پخش صدای آوینی در سیما ممنوع بود
در روزگاری پخش صدای شهید آوینی از تلویزیون جمهوری اسلامی ممنوع بود در ماجرای مستند «خنجر و شقایق» که اواخر عمر شریی ایشان هم ساخته شد و ایشان هم نریشن آن مستند را گرفته بود، تلویزیون حاضر به پخش صدای او نشد و درگیری هایی ایجاد شد که منجر به نگارش مقاله در روزنامه کیهان از سوی ایشان شد.
به گزارش مشرق،مناظره پنج نفره «نگاه شهید آوینی به حوزه فرهنگ» به مناسبت سال فرهنگ و اقتصاد مقاومتی با حضور شهاب اسفندیاری، عبدالله اسفندیاری، بهروز افخمی، شهریار زرشناس و وحید جلیلی عصر امروز(۲۹ فروردین ماه) از شبکه یکم سیما در حال پخش است.
در ادامه مناظره وحید جلیلی کارشناس فرهنگی با ابراز خرسندی از اینکه شهید آوینی همچنان پس از ۲۱ سال از گذشت شهادتش موضوع بحثمحافل فرهنگی کشور است و همچنان به طور روزافزون شخصیت و تفکر او محل توجه نخبگان و فراتر از نخبگان بخش های جدی از توده های ماست، افزود: به یاد آوریم که در روزگاری پخش صدای شهید آوینی از تلویزیون جمهوری اسلامی ممنوع بود در ماجرای مستند «خنجر و شقایق» که اواخر عمر شریی ایشان هم ساخته شد و ایشان هم نریشن آن مستند را گرفته بود، تلویزیون حاضر به پخش صدای او نشد و درگیری هایی ایجاد شد که منجر به نگارش مقاله در روزنامه کیهان از سوی ایشان شد.
وی ادامه داد: بنابراین همین گرامیداشت انشاءالله نشان دهنده یک گام بلندی روبه جلوست اگر بخواهیم آوینی را بهتر بشناسیم باید به نحوه ظهور او در وضعیت فرهنگی بپردازیم آوینی تا قبل از پایان جنگ در کشور حضور داشت در مجموعه های درخشان مختلف توان خود را نشان داده بود و تأثیر شگرف خود را در جامعه گذاشته بود در روایت فتح جای بحثبسیار است که مجال اینجا نیست بدان بپردازیم.
جلیلی اظهار داشت: اما بر مقطعی که آوینی با اسم سیدمرتضی آوینی شروع کرده تأکید می کنم در اولین شماره مجله سوره چند ماه قبل از رحلت امام بود وجامعه در حال ورود به فضای جدیدی بود عده ای دوست داشتند که شرایط بعد از جنگ را تعمیم دهند به شرایطی که بسیاری از انقلاب های جهان تجربه کرده بودند ریزش هایی هم که در برخی فضاهای سیاسی و حتی هنری شکل گرفته بود این نگرانی را دامن می زد که این جهت گیری های جامعه ایران در حال تغییر است و حتی به ضد خود تغییر می کند کسانی در هنر انقلاب علم به دست داشتند و سپس آن را زمین گذاشتند و علم مخالف آن را برداشتند، شهید آوینی در این مقطع ظهور کرد و توجه به این ویژگی ها نشان می دهد که انقلاب رو به جلو است و نسل بعد از خود را به شدت متأثر کرده است.
وی یادآؤر شد: در نهایت من یک مقدار خدشه می کنم در سؤال «نقد» یا «تولید»، چرا که این تزاحم نقد و کار را متوجه نمی شوم من معتقدم اگر ما دغدغه تولید داشته باشیم به طور مثال ما امروز به تولید زیاد و انبوه نیاز داریم ولی موانعی مقابل آن است که نمی شود با یک کار و چند کار جواب این آثار خارجی را داد، بنابراین باید موانع تولید را طرح کرد و اینها نیاز به نقد جدی دارد یعنی من معتقدم گزینه یک یا «تولید» گزینه بهتری است.
در ادامه مناظره وحید جلیلی کارشناس فرهنگی با ابراز خرسندی از اینکه شهید آوینی همچنان پس از ۲۱ سال از گذشت شهادتش موضوع بحثمحافل فرهنگی کشور است و همچنان به طور روزافزون شخصیت و تفکر او محل توجه نخبگان و فراتر از نخبگان بخش های جدی از توده های ماست، افزود: به یاد آوریم که در روزگاری پخش صدای شهید آوینی از تلویزیون جمهوری اسلامی ممنوع بود در ماجرای مستند «خنجر و شقایق» که اواخر عمر شریی ایشان هم ساخته شد و ایشان هم نریشن آن مستند را گرفته بود، تلویزیون حاضر به پخش صدای او نشد و درگیری هایی ایجاد شد که منجر به نگارش مقاله در روزنامه کیهان از سوی ایشان شد.
وی ادامه داد: بنابراین همین گرامیداشت انشاءالله نشان دهنده یک گام بلندی روبه جلوست اگر بخواهیم آوینی را بهتر بشناسیم باید به نحوه ظهور او در وضعیت فرهنگی بپردازیم آوینی تا قبل از پایان جنگ در کشور حضور داشت در مجموعه های درخشان مختلف توان خود را نشان داده بود و تأثیر شگرف خود را در جامعه گذاشته بود در روایت فتح جای بحثبسیار است که مجال اینجا نیست بدان بپردازیم.
جلیلی اظهار داشت: اما بر مقطعی که آوینی با اسم سیدمرتضی آوینی شروع کرده تأکید می کنم در اولین شماره مجله سوره چند ماه قبل از رحلت امام بود وجامعه در حال ورود به فضای جدیدی بود عده ای دوست داشتند که شرایط بعد از جنگ را تعمیم دهند به شرایطی که بسیاری از انقلاب های جهان تجربه کرده بودند ریزش هایی هم که در برخی فضاهای سیاسی و حتی هنری شکل گرفته بود این نگرانی را دامن می زد که این جهت گیری های جامعه ایران در حال تغییر است و حتی به ضد خود تغییر می کند کسانی در هنر انقلاب علم به دست داشتند و سپس آن را زمین گذاشتند و علم مخالف آن را برداشتند، شهید آوینی در این مقطع ظهور کرد و توجه به این ویژگی ها نشان می دهد که انقلاب رو به جلو است و نسل بعد از خود را به شدت متأثر کرده است.
وی یادآؤر شد: در نهایت من یک مقدار خدشه می کنم در سؤال «نقد» یا «تولید»، چرا که این تزاحم نقد و کار را متوجه نمی شوم من معتقدم اگر ما دغدغه تولید داشته باشیم به طور مثال ما امروز به تولید زیاد و انبوه نیاز داریم ولی موانعی مقابل آن است که نمی شود با یک کار و چند کار جواب این آثار خارجی را داد، بنابراین باید موانع تولید را طرح کرد و اینها نیاز به نقد جدی دارد یعنی من معتقدم گزینه یک یا «تولید» گزینه بهتری است.
ارسال نظر