|
|
کدخبر: ۱۸۵۷۰۹

پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس، کابینت، فرش، ظروف، مبل و ... را با چند ترفند کاربردی امتحان کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه یک چالش سخت و نشدنی برای خانم های خانه دار است. اما باید بگوییم حتی لکه ی زردچوبه هم با ترفند های خاص از بین می رود. پس با امیدنیوز همراه باشید.

رنگ زردچوبه از چیست ؟

زردچوبه، یک گیاه علفی است که نام علمی آن “Curcuma longa” است. این گیاه از خانواده زنجبیلیان (Zingiberaceae) است. از ریشه‌های زردچوبه به‌عنوان یک ماده طبیعی معطر و طعم‌دهنده استفاده می‌شود.

رنگ زردچوبه از یک گروه مواد شیمیایی به نام “کرکومینوئیدها” استخراج می‌شود. کرکومینوئیدها از جمله ترکیبات اصلی زردچوبه هستند که باعث ایجاد رنگ زرد مشخص و خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد التهابی زردچوبه می‌شوند. این ماده طبیعی باعث شناخته شدن زردچوبه به عنوان یک ماده رنگی مفید است.

زردچوبه - پاک کردن لکه زردچوبه

روش‌ های پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس

خیلی‌ها تصور می‌کنند که اگر برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس از آب گرم استفاده کنند، تاثیر بیشتری از این کار می بینند. اما حقیقت این است که برای زدودن لکه زردچوبه نباید به هیچ عنوان از آب گرم استفاده کنید.

این نوع لکه مثل لکه خون و جوهر است که به وسیله آب گرم در بافت پارچه پخش می‌شود و فرصت پاک شدن لکه زردچوبه از روی لباس را به‌طورکلی از بین می‌برد. شاید از خود بپرسید پس از چه روش‌هایی برای از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس و نظافت خانه و آشپزخانه در بخش‌هایی که با زردچوبه لک شده استفاده کنیم؟ برای این‌کار می‌توانید یکی از روش‌های زیر را امتحان کنید و نتیجه بگیرید.

استفاده از سرکه سفید

سرکه سفید قطعا یکی از بهترین مواد برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی لباس است. برای انجام این روش باید به این‌صورت عمل کنید:

ابتدا یک نصف فنجان سرکه را با یک فنجان آب و دو قاشق مایع ظرف‌شویی اضافی ترکیب کنید و آن‌ها را با هم مخلوط کنید. سپس همان‌جایی که لکه زردچوبه قرار دارد را برای حدود 15 الی 20 دقیقه داخل این محل قرار دهید و سپس آن را آب‌کشی کنید. لباس را برای چند ساعت دربرابر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا کاملا خشک شود.

از این روش برای پاک کردن لکه خون نیز استفاده می شود.

پاک کردن لکه زردچوبه از لباس

استفاده از خمیر دندان

خمیر دندان هم یکی از مواردی است که برای از بین بردن لکه زردچوبه روی لباس رنگی بسیار مفید عمل می‌کند. ضمن این‌که این ماده بسیار در دسترس است، قدرت پاک‌کنندگی خوبی هم دارد. برای انجام این روش باید دستوالعمل مقابل را در پیش بگیرید:

کمی خمیر دندان روی لکه زردچوبه بمالید و با یک برس کوچک یا مسواکی که دیگر استفاده نمی‌کنید، روی لکه بکشید تا تمیز شود. در قدم بعد باید آن را با آب سرد و صابون بشویید و لکه را در مقابل نور خورشید قرار دهید تا کامل خشک شود.

استفاده از سفیدکننده

اگر جنس و رنگ لباس شما طوری است که می‌توانید از سفیدکننده استفاده کنید، پس قطعا این‌کار گزینه بسیار ساده‌تر و بهتری برای شما است که بتوانید لکه را از روی لباس خود پاک کنید. چون به‌کار بردن این روش از سریع‌ترین و راحت‌ترین راهکارها است. اما خب اگر جنس لباس شما طوری نیست که بشود از ماده سفیدکننده برای تمیز کردن آن استفاده کرد، روش‌های دیگر را امتحان کنید.

برای استفاده از این روش باید این‌گونه عمل کنید:

نصف فنجان آب را با مایع سفیدکننده مخلوط کنید. آن قسمت از لباس را که لکه زردچوبه روی آن قرار دارد را داخل این محلول قرار دهید تا لکه کاملا از بین برود. بعد از حدود 15 الی 20 دقیقه لباس را با آب سرد آب‌کشی کنید و آن را تا چند ساعت مقابل نور خورشید بگذارید تا خشک شود.

استفاده از گلیسیرین برای پاک کردن لکه زردچوبه

استفاده از گلیسیرین هم یکی از روش‌های زدودن لکه زردچوبه از روی لباس است. برای پیاده کردن این روش تقریبا یک چهارم فنجان گلیسیرین را با یک چهارم فنجان صابون و دو فنجان آب ترکیب کنید.

سپس یک پارچه تمیز را داخل این محلول قرار داده و خیس کنید و خیلی آرام روی لکه بمالید. پس از اتمام این مرحله، لباس را آب‌کشی کنید و چند ساعتی جلوی نور آفتاب قرار دهید و اجازه دهید کاملا خشک شود.

پاک کردن لکه زردچوبه از پارچه

استفاده از جوش شیرین برای از بین بردن لکه زردچوبه

جوش شیرین هم یکی از آن ماده‌های قوی و موثری است که برای پاک کردن زردی زردچوبه از لباس بسیار عالی عمل می‌کند. برای این روش باید ابتدا محل لکه را با آب سرد بشویید و روی آن را با جوش شیرین بپوشانید. پس از حدود 5 دقیقه با یک مسواک نرم روی لکه بکشید تا جایی که محو شود. در آخر نیز محل لکه را با آب و صابون بشویید و دربرابر نور آفتاب خشک کنید.

استفاده از آب گازدار یا سودا

آب گازدار و سودا هم بسیار موثر و مفید هستند. برای انجام این روش باید ابتدا لکه را آغشته به آب گازدار کنید و 5 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت 5 دقیقه، لباس را با آب سرد بشویید.

استفاده از مواد خشک

استفاده از مواد خشک هم برای از بین بردن لکه زردچوبه بسیار مفید است. مواد خشک شامل نمک دریا، آرد یا آرد ذرت و نشاسته هستند که در جذب لکه بسیار کمک می‌کنند. ابتدا لکه را خیس کنید و مقداری از این مواد را روی آن بریزید و صبر کنید تا لکه از بین برود. سپس لباس را خوب بشویید و اجازه دهید خشک شود.

استفاده از لیموترش

لیموترش خاصیت اسیدی دارد که باعث می‌شود بتوان با آن لکه زردچوبه را به‌راحتی از روی لباس پاک کرد. برای استفاده از لیموترش باید کارهای مقابل را انجام دهید:

آب چند عدد لیموترش تازه را بگیرید و یک محلول درست کنید. لکه لباس را داخل محلول آب‌لیمو قرار دهید. 15 الی 20 دقیقه صبر کنید تا لکه به‌مرور کم‌رنگ شود. درنهایت لباس را با شوینده معمولی بشویید و دربرابر نور خورشید قرار دهید تا خشک شود.

نکات تکمیلی که به پاک کردن لکه زردچوبه کمک می‌کند

برای از بین بردن لکه زردچوبه از لباس روش‌های متعددی را پیشنهاد دادیم. اما خوب است که نکات دیگری را هم بدانید که اطلاعات‌تان بیشتر شود. نور خورشید باعث اکسید شدن رنگ زردچوبه می‌شود و در از بین رفتن آن نقش پررنگی را ایفا می‌کند. با انجام هرکدام از روش‌های بالا، این امکان وجود دارد که لکه زردچوبه خیلی محو و کم‌رنگ روی لباس باقی بماند که البته با قرار دادن آن جلوی نور مستقیم آفتاب، لکه به‌طورکامل از روی لباس پاک می‌شود. نکات زیر برای تکمیل این اطلات به دردتان می‌خورد:

پاک کردن لکه زردچوبه از لباس سفید

  • هیچ وقت از اجسام نوک تیز مثل ناخن یا فرچه های سیمی برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده نکنید. این‌کار به بافت لباس آسیب شدیدی می‌رساند.
  • برای زدودن لکه زردچوبه از لباس به زمان نیاز داریم. به این ترتیب این‌کار ممکن است زمان زیادی از شما بگیرد. پس صبور باشید تا به نتیجه ای که دوست دارید برسید.
  • اگر لباستان با روش‌های خانگی و معمولی پاک نشد، حتما به خشک‌شویی مراجعه کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه از پوست

خیلی از افراد به خاطر خاصیت درمانی که زردچوبه دارد، از آن به‌عنوان ماسک یا اسکراب استفاده می‌کنند. اما گاهی وقت‌ها رد و لکه زردچوبه به‌علت زردی بیش از حدی که دارد روی پوست می‌ماند که به‌راحتی یا با آب خالی پاک نمی‌شود. به همین دلیل هم ما روش‌هایی را برای از بین بردن لکه زردچوبه از پوست ارائه می‌دهیم که در چنین مواقعی قطعا کارساز است.

  • استفاده از جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین یکی از پرکاربردترین مواد برای انجام کارهای مختلف است و خواص بسیار زیادی دارد. درواقع هرجا که شما با بو یا لکه‌ای مواجه می‌شوید یا به یک شوینده ارگانیک نیاز پیدا می‌کنید، جوش شیرین قطعا بهترین و اولین گزینه خواهد بود.

برای زدودن لکه زردچوبه از روی پوست هم کافی است مقداری جوش شیرین را با مقداری آب و صابون ترکیب کنید تا یک محلول خمیری مانند به‌دست بیاورید. سپس این خمیر را روی سطح پوستتان و دقیقا جایی که لکه دارد بکشید تا رنگ زرد توسط این خمیر از بین برود. علاوه بر این می‌توانید به جای آب و صابون، به جوش شیرین لیمو اضافه کنید و خمیر درست کنید.

سپس با همین روش آن را روی پوست خود اسکراب کنید و صبر کنید تا عمل کند. این نکته را به خاطر بسپارید که مقدار آب‌لیمو زیاد نباشد زیرا استفاده زیاد از لیمو باعث سوزاندن پوست دست می‌شود. با رعایت این نکته هم لکه را از بین می‌برید و هم پوست دست لطیفی خواهید داشت.

  • استفاده از سرکه و شکر

این روش برای لکه زردچوبه‌ای بیشتر موثر است که خیلی شدید نباشد و به‌صورت یک لکه کم‌رنگ یا هاله روی دستتان باقی مانده باشد. با این تفاسیر می‌توان گفت که تاثیر این مواد، کم‌تر از محلول قبلی یعنی جوش شیرین و لیموترش است. از این اسکراب می‌توانید در سه مرحله استفاده کنید. اما به این نکته حتما توجه کنید که هنگام استفاده از این اسکراب هیچ نوع بریدگی و خراش روی پوستتان وجود نداشته باشد.

زیرا برخورد این اسکراب با زخم، درد فوق‌العاده زیادی را ایجاد می‌کند و باعث سوزش شدید می‌شود. اگر این پاک کننده‌ها هیچ‌کدام موثر واقع نشد باید به فکر درست کردن یک محلول قوی‌تر باشید. ترکیب کردن موادی مثل: لیموترش، آب و ماده شوینده سبزی‌جات بسیار عالی است. ترکیب کردن این مواد و استفاده از آن‌ها تاثیر به سزایی در از بین بردن لکه زردچوبه از پوست دارد.

پاک کردن لکه زردچوبه از فرش

  • استفاده از سرکه سیب

دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با پنبه روی پوستتان بمالید و چند دقیقه این‌کار را تکرار کنید.

  • استفاده از روغن

برای برطرف کردن لکه زردچوبه از روی پوستتان می‌توانید از روغن نارگیل، زیتون یا کرچک استفاده کنید. هرکدام از این روغن‌ها را می‌توانید کمی گرم کنید که فقط کمی از دمای محیط گرم‌تر بشود. سپس پنبه‌ای را به آن آغشته کنید و روی پوست صورتتان بمالید.

  • استفاده از ماست یا شیر

کمی شیر را ماست را روی پوست صورتتان بمالید و پس از گذشت یک دقیقه آن را با دستمال کاغذی از روی پوستتان پاک کنید تا رنگ زردچوبه از پوستتان پاک شود.

از بین بردن لکه زردچوبه از ظروف

همان‌طور که می‌دانید رنگ زردچوبه بسیار قوی است و به سختی پاک می‌شود. حتی گاهی وقت‌ها از آن به‌عنوان رنگ هم استفاده می‌شود. احتمالا ظرف ها مخصوصا ظرف‌ها نگه‌دارنده غذا، رنگ زردچوبه را به خودشان نمی‌گیرند. برای تمیز کردن ظروف نگه‌دارنده غذا روش‌هایی وجود دارد که توضیح می‌دهیم.

از بین بردن لکه زردچوبه از ظروف سرامیکی راحت است. با شستن در ماشین ظرف‌شویی یا به‌صورت دستی و تنها با ماده شوینده تمام لکه را برطرف می‌کند. اما ظرف‌های لعابی و پلاستیکی این‌گونه نیستند. در مرحله اول به شما پیشنهاد می‌کنیم غذاهایی که زردچوبه یا ادویه‌کاری دارند را در ظروف استیل نگه‌داری کنید. روش زیر را نیز برای از بین بردن لکه زردچوبه از ظروف امتحان کنید.

پاک کردن لکه زردچوبه با استفاده از سفید کننده

سفید کننده و آب را با نسبت 2 به 1 ترکیب کنید. سرکه نیز به‌عنوان پاک‌کننده لکه می‌تواند گزینه مناسبی باشد. سپس ظروفتان را در این محلول قرار دهید تا لکه زردچوبه حل شود.

پاک کردن لکه زردچوبه قدیمی

پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت

امروزه همه افراد به زیبایی منزل خود، به‌خصوص آشپزخانه توجه بسیار دارند و پاکیزه نگه‌داشتن این بخش از خانه جزء کارهای روزمره و پر زحمت خانم‌ها به شمار می‌رود. معمولاً هنگام آشپزی لکه‌های زیادی بر سطح کابینت‌ها ایجاد می‌شود که ناشی از پاشیدن روغن و ادویه‌های مختلف و از جمله زردچوبه است. برای تمیز کردن سطوح و کابینت‌ها و پاک کردن لکه زردچوبه از روی کابینت، از محلول‌های ترکیب شده با سرکه مانند: آبلیمو به‌علاوه سرکه یا جوش شیرین استفاده کنید. نکته مهم این است که همان ابتدای پخش شدن ادویه بر سطح کابینت، سریعاً آن را با دستمال نمناک تمیز کنید و اجازه ندهید ادویه به مناطق دیگر پخش شود.

پاک کردن لکه زردچوبه از فرش

برای پاک کردن زردچوبه از فرش روش‌های متعددی وجود دارد که اکثرا با روش‌های قبلی که ذکر کردیم یکی هستند. همان‌طور که می‌دانید لکه زردچوبه را باید هرچه زودتر پاک کنیم تا لکه بیشتر از این به خورد فرش نرود. در این صورت زردچوبه روی فرش خشک می‌شود و رد آن برای همیشه می‌ماند. برای پاک کردن لکه زردچوبه از فرش هرگز از پارچه خیس استفاده نکنید. این‌کار تنها زردچوبه را بیشتر پخش می‌کند. این اقدامات می‌تواند مفید باشد:

  1. اگر زردچوبه خشک است با جاروبرقی، باقی‌مانده زردچوبه را از روی فرش تمیز کنید.
  2. با کمک یک دستمال مرطوب خیلی آرام و ضربه‌ای روی محل لکه ضربه بزنید تا رنگ‌های اولیه از فرش زدوده شود.
  3. مخلوط سرکه و مایع ظرف‌شویی درست کنید.
  4. با کمک مسواک یا قلم مو، خیلی آرام روی لکه فرش بکشید تا لکه پاک شود.
  5. فرش را با آب بشویید.
  6. آن قسمت را در معرض آفتاب قرار دهید تا خشک شود.

البته روش‌های دیگری هم هست که در زیر نام می‌بریم:

  • استفاده از مایع ظرف‌شویی

برای پاک کردن رنگ زردچوبه از روی فرش و قالی و حتی مبلمان، چند قطره مایع ظرف‌شویی را روی لکه زردچوبه بریزید و توسط یک برس فرش‌شویی بر روی آن بکشید تا لکه پاک شود. اگر نیاز بود این روند را دو تا سه مرتبه تکرار کنید تا نتیجه موردنظر را بگیرید.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین و مایع ظرف‌شویی را با هم ترکیب کنید و دقت کنید که نسبت آن‌ها حتما 1 به 3 باشد. سپس محلول را روی لکه بمالید تا پاک شود.

  • استفاده از گلیسیرین

یکی دیگر از روش‌های موثر برای پاک کردن لکه زردچوبه از روی فرش، استفاده از ماده گلیسیرین است. گلیسیرین و آب را به مقدار مساوی با هم دیگر ترکیب کنید تا یک محلول به دست بیاورید. سپس آن را روی لکه زردچوبه فرش بمالید و اجازه دهید یک ربع بماند. الان باید با مقداری آب و پارچه و سپس با بخارشور روی آن بکشید تا کاملا تمیز شود.

پاک کردن لکه زردچوبه از دست

نکات دیگری که کمک میکند که  لکه زدچوبه را از بین ببریم

نور خورشید رنگ زردچوبه را اکسید می‌کند و تأثیر زیادی در از بین رفتن رنگ آن دارد. با انجام روش‌های بالا امکان دارد لکه زردچوبه به صورت کمرنگ بر روی لباس بماند که با قرار دادن لباس در  مقابل در نور مستقیم آفتاب، لکه زردچوبه به طور کامل از روی لباس پاک میشود. همچنین میتوانیم  به جای  استفاده از مایع ظرفشویی و از صابون و یا دیگر شوینده‌ها برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده نمایید. اما…

  • برای اینکه لکه زردچوبه را از روی لباس پاک کنیم، نیاز به زمان داریم. این کار احتمال دارد زمان‌بر باشد و باید صبر داشته باشید تا نتیجه دلخواه خود را بگیرید
  • هیچ‌گاه از اجسام نوک تیز مثل فرچه‌های سیمی و یا ناخن برای پاک کردن لکه زردچوبه استفاده نکنید؛ چراکه این کار موجب آسیب به بافت لباس می‌شود
  • در صورتی که لکه لباستان به روش‌های خانگی و معمول پاک نشد از یک خشکشویی معتبر و ماهر کمک بخواهید

نکات تکمیلی

  • هیچ گاه لباس هایی که لکه زردچوبه، خون و یا جوهر دارند را با آب گرم نشویید. آب سرد بهترین گزینه برای از بین بردن لکه هاست.
  • نورخورشید بهترین پاک کنندست، پس از اینکه راه حل های بالا را انجام دادید لباستان را در معرض خورشید قرار دهید.
  • در صورتی که لکه لباستان به روش های خانگی پاک نشد از یک خشک شویی ماهر کمک بخواهید.
  • برخی مواد خشک مانند نمک دریا، نشاسته، آرد و یا آرد ذرت میتوانند در جذب لکه کمک کنند.لکه را خیس کنید مقداری از این مواد را روی آن بریزید و صبر کنید.سپس لباس را بشویید.
  • پاک کردن لکه زردچوبه زمان بر است و باید صبر داشته باشید تا نتیجه دلخوه را بگیرید.
  • هیچ گاه از اجسام تیز مانند فرچه های سیمی و یا ناخن استفاه نکنید . این کار موجب آسیب به بافت پارچه میشود.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار