|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۶۷

جلوگیری از افت فشار خون و درمان خانگی فشار خون پایین مهارت های ضروری را در اختیارتان قرار داده ایم.

روش های جلوگیری از افت فشار خون در منزل زیاد است اما باید ابتدا با پزشک متخصص مشورت نمایید و تحت نظر باشید برای اطلاع از راه های درمان فشار پایین با امیدنیوز همراه باشید.

افت فشار خون چیست ؟

فشار خون پایین که به آن افت فشار خون نیز گفته می شود، برای افراد مختلف معنای متفاوتی دارد. میزان فشار خون طبیعی بین 60/90 تا 80/120 میلی متر جیوه (mm Hg) است، اما اعداد خارج از این محدوده هنوز هم می تواند خوب باشد.  داشتن فشار خون طبیعی برای یک انسان، تحت تاثیر موارد زیر است:

کاهش ضربان قلب - جلوگیری از افت فشار خون

  • وضعیت پیشینه سلامتی فرد
  • سن
  • شرایط کلی امروز بدن فرد

اگر قرائت فشار خون شما زیر 60/90 میلی متر جیوه باشد می توانید مبتلا به افت فشار خون تشخیص داده شوید.

انواع فشارخون پایین

آن‌ها عبارتند از:

1- افت فشار خون وضعیتی (Orthostatic)

فشارخون ارتواستاتیک پایین هنگام ایستادن از حالت نشسته یا دراز کشیده ایجاد می‌شود. اصلی‌ترین علت افت فشار لحظه‌ای (ارتواستاتیک) کم آبی بدن، استراحت طولانی، بارداری و مصرف برخی داروهاست که بیشتر در افراد مسن دیده خواهد شد.

2- افت فشارخون بعد از غذا (Postprandial)

یک الی دو ساعت بعد از خوردن غذا به خصوص در افراد مسن یا بیماری پارکینسون برزو پیدا می‌کند. برای کنترل آن وعده‌های غذایی کوچک و کم کربوهیدرات مصرف کنید و آب فراوان بنوشید.

3- افت فشارخون با واسطه عصبی (Neurally mediated)

این سندرم بر سیستم عصبی که وظیفه کنترل عملکردهای غیرارادی همچون ضربان قلب، تنفس، هضم و فشارخون را برعهده دارند، اثر می‌گذارد. افت فشار خون باواسطه عصبی زمانی رخ می‌دهد که یک ارتباط نادرست و غیرعادی بین قلب و مغز وجود داشته باشد.

فشار پایین - جلوگیری از افت فشار خون

علائم بالینی افت فشار خون

افت فشار خون علائم بالینی مرتبطی دارد که می تواند صحت ابتلای شما را بالا ببرد. این علائم شامل موارد زیر است:

  • تاری دید

همچنین در صورت داشتن موارد زیر، فوراً به پزشک تخصص مراجعه کنید

  • نبض سریع
  • تنفس کم عمق
  • پوست سرد و مرطوب

این علائم ممکن است نشان دهنده شوک باشد که یک وضعیت اورژانسی پزشکی محسوب می شود.

علل افت فشار خون

فشار خون پایین دلایل مختلفی دارد از جمله:

  • تغییر ناگهانی در شرایط
  • کم خونی
  • اختلالات سیستم عصبی خودمختار
  • کمبود آب بدن
  • رژیم غذایی
  • خوردن یک وعده غذایی بزرگ
  • اختلالات غدد درون ریز
  • واکنش آلرژیک شدید (آنافیلاکسی)
  • از دست دادن خون زیاد
  • حمله قلبی یا بیماری قلبی
  • قند خون پایین
  • داروهای خاص
  • بارداری
  • عفونت شدید
  • استرس
  • شرایط تیروئید
  • ورزش شدید
  • بیماری های عصبی مانند پارکینسون

دارو برای فشار خون پایین - جلوگیری از افت فشار خون

مواد غذایی مناسب برای درمان افت فشار خون

برای یافتن پاسخ سوال برای فشار پایین چی خوبه یا برای فشار پایین چی بخوریم بالا بیاد با ما همراه باشید. در ادامه به درمان فشار خون پایین می پردازیم. خوردن انواع خاصی از غذاها می تواند به شما در کاهش اثرات و درمان افت فشار خون کمک کند. شما می بایست علائم خود را کنترل کرده و مرتباً فشار خون خود را اندازه بگیرید تا ببینید چه عواملی موثرتر است. سعی کنید در تغذیه روزانه خود، موارد زیر رعایت کنید:

مصرف مایعات بیشتر برای جلوگیری از افت فشار خون

کمبود آب حجم خون را کاهش داده و باعث افت فشار خون می شود. هیدراته ماندن بدن مخصوصا به هنگام ورزش بسیار مهم است.

مصرف غذاهای سرشار از ویتامین B-12

کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به نوع خاصی از کم خونی شود که می تواند باعث فشار خون پایین و خستگی شود. غذاهای غنی ازB-12  شامل تخم مرغ، غلات غنی شده، گوشت حیوانات و مخمر غذایی است.

حتما در رژیم روزانه خود، مصرف غذاهای دارای ویتامین B12 را درنظر داشته باشید.

غذاهای سرشار از فولات برای جلوگیری از افت فشار خون

فولات کم نیز می تواند در کم خونی نقش داشته باشد. نمونه هایی از غذاهای غنی از فولات شامل مارچوبه، لوبیا، عدس، مرکبات، سبزیجات برگ دار، تخم مرغ و جگر است.

نمک

 غذاهای شور می توانند فشار خون را افزایش دهند. در صورت داشتن افت فشار خون، سوپ کنسرو شده، ماهی دودی، پنیر دلمه، انواع ترشی و زیتون را فراموش نکنید.

کافئین برای جلوگیری از افت فشار خون

 قهوه و چای کافئین دار می توانند با تحریک سیستم قلبی عروقی و افزایش ضربان قلب، فشار خون را به طور موقت افزایش دهند.

برای درمان فشار خون پایین چی بخوریم - جلوگیری از افت فشار خون

درمان دارویی برای درمان فشار خون پایین

در بسیاری از مواقع برای بالابردن فشارخون و درمان آن به مصرف دارو و یک سری اقدامات پزشکی نیاز است. خصوصاً در مواردی که فشارخون پایین ناشی از یک مشکل و بیماری زمینه‌ای است یا علائم بسیار تهدیدکننده زندگی با آن همراه است. درمان با قرص و دارو و تزریق سرم از جمله روش‌های درمان دارویی برای درمان بالابردن فشار خون پایین است. در سایر موارد مانند فشارخون ارتواستاتیک یا زمانی که افراد به دلیل خونریزی و کم‌آبی شدید دچار افت فشار خون شده‌اند، هم ممکن است به درمان دارویی برای بالا بردن فشار خون نیاز باشد.

درمان فشار خون پایین با قرص

در بسیاری از مواقع برای درمان فشار خون، نیاز به استفاده از یک سری داروهاست که در کل کاربرد آنها برای برگرداندن فشار خون به حالت نرمال است. در مورد درمان فشار خون پایین یکی از گزینه‌ها استفاده از قرص‌ها و داروهایی برای بالا بردن و درمان فشار خون است.

یکی از این داروها قرصی به نام آنژیوتانسین II است که این دارو یک تنگ‌کننده عروق مصنوعی است و برای افزایش فشارخون در بیماران بالغ برای درمان فشار خون پایین با شوک سپتیک یا شوک توزیعی تجویز می‌شود. داروی بعدی، مفنترمین نام دارد که از آن برای درمان و بالا بردن فشار خون پایین استفاده می‌شود. این دارو یک داروی محرک قلب است.

برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک از دارویی به نام میدودرین استفاده می‌شود. این دارو خصوصاً در مواردی که افت فشار خون ارتواستاتیک بسیار طولانی می‌شود تجویز خواهد شد. معمولاً میدودرین برای افزایش سطح فشار خون در حالت ایستاده تجویز می‌شود. درصورتی‌که فشار خون پایین به دنبال جراحی یا یک شرایط پزشکی خاص اتفاق بیفتد، نوراپی‌نفرین یکی از داروهایی است که تجویز می‌شود. ترلیپرسین نیز یک آنالوگ وازوپرسین است که برای خونریزی واریس مری، شوک سپتیک، سندرم کبدی و در مدیریت فشار خون پایین تجویز می‌شود. اریتروپویتین هم دارویی است که به دنبال ازدست‌دادن خون و کم‌خونی و افت فشار خون ناشی از آن تجویز می‌شود.

بالا بردن فشار خون پایین با سرم

در مواردی که افت فشار خون به دنبال ازدست‌دادن خون، کم‌آبی شدید بدن و دهیدراتاسیون اتفاق می‌افتد، می‌توان با استفاده از سرم و تامین آب و الکترولیت بدن فشار خون را افزایش داد؛ بنابراین گاهی اوقات تزریق سرم هم می‌تواند گزینه بعدی برای درمان فشار خون پایین باشد.

فشار خون پایین - جلوگیری از افت فشار خون

درمان فشار خون پایین در طب سنتی

در طب سنتی هم درمان‌هایی برای فشار خون پایین وجود دارد. یکی از این گزینه‌ها تغییر رژیم غذایی و افزایش مصرف مایعات، غلات و سبزیجات است. استفاده از نمک دریایی هم در طب سنتی برای بالا بردن فشار خون توصیه شده‌است. آب چغندر، زردچوبه و فلفل، مصرف آب‌لیموی طبیعی، ترکیب زنجبیل و عسل و شیر بادام از دیگر گزینه‌هایی است که در طب سنتی برای درمان فشار خون پایین توصیه شده‌است.

نکات طلایی برای جلوگیری از افت فشار خون

مبتلایان به افت فشار خون می بایست همیشه تحت نظر یک متخصص تغذیه در ارتباط با رژیم لاغری و رژیم غذایی روزانه خود راهنمایی شوند. روش هایی وجود دارد که می توانید رفتارهای روزمره خود را اصلاح کنید که می تواند به شما کمک کند.

اگر شک دارید که به کم خونی مبتلا هستید یا خیر، برای مشخص کردن نوع کم خونی و بهترین گزینه های درمانی، حتماً از متخصص تغذیه خود مشورت بگیرید.

در اینجا چند تغییر دیگر وجود دارد که می توانید برای افزایش فشار خون در رژیم غذایی ایجاد کنید:

وعده های غذایی خود را کوچکتر و در دفعات بیشتر مصرف کنید

وعده های غذایی بزرگ ممکن است باعث کاهش چشمگیر فشار خون شوند، زیرا بدن شما برای هضم وعده های غذایی بزرگتر بیشتر کار می کند.

آب بیشتری بنوشید و  مصرف الکل را محدود کنید

علاوه بر تغییر رژیم غذایی،  می توانید فشار خون خود را با ایجاد این تغییرات در سبک زندگی افزایش دهید:

  • اگر در هوای آزاد و در گرمای شدید ورزش می کنید، مرتب استراحت کنید و حتماً آب زیاد بنوشید.
  • اجتناب از صرف زمان طولانی در سونا، وان آبگرم و اتاق بخار که می تواند باعث کم آبی بدن شود.
  • تغییر حالت سریع در بدن خود نداشته باشید (ایستاده به نشسته و برعکس).
  • از استراحت طولانی مدت در تختخواب خودداری کنید.
  • از جوراب های فشاری استفاده کنید، که به حرکت خون به سمت بالا از پاها و ران های شما کمک می کند.

درمان فشار خون پایین در سالمندان

معمولاً در افراد سالمند به دلایل مختلفی مانند مصرف برخی از داروها یا وجود عفونت در بدن افت فشار خون اتفاق می‌افتد. از طرفی مشکلات قلبی نیز می‌تواند دلیل کاهش فشار خون در این افراد باشد. مصرف مایعات و افزودن کمی نمک در آب و نوشیدن آن می‌تواند بهترین گزینه جهت درمان فشار خون پایین در افراد سالمند باشد.

درمان فشار خون پایین در افراد دیابتی

در افراد دیابتی به دلیل کم‌آبی بدن که نتیجه دفع زیاد ادرار است، ممکن است افت فشار خون اتفاق بیفتد. در نتیجه باید برای جلوگیری از کم‌خونی و مشکلات جدی‌تر در این گروه فشار خون پایین سریعاً کنترل شود. هیدراته ماندن همیشه بهترین گزینه است. تغییر سبک زندگی، تغییر برخی از داروها و کاهش قند در رژیم غذایی جزو درمان انتخابی افت فشار خون در افراد دیابتی است. پوشیدن جوراب‌های کشی هم می‌تواند به درمان بالا بردن فشار خون پایین در افراد دیابتی کمک کند.

قرض تنظیم فشار - جلوگیری از افت فشار خون

درمان فشار خون پایین در بیماران قلبی

در بیماران قلبی درمان فشار خون پایین اهمیت بسیار زیادی دارد. در این افراد نرسیدن خون کافی به قلب می‌تواند به قلب و رگ‌های خونی آسیب برساند. بنا به تشخیص پزشک ممکن است برای درمان از روش‌های طبیعی یا درمان‌های دارویی استفاده شود.

درمان فشار خون پایین در بارداری

در کل فشار خون جزء مواردی است که باید همیشه در دوران بارداری آن را کنترل کرد. فشار خون در بارداری چه بالا و چه فشار خون پایین باشد، باید کنترل و درمان شود. در بسیاری از موارد ممکن است در بارداری افراد دچار افت فشار خون شوند. معمولاً با استراحت‌کردن و مصرف مایعات زیاد و تغییر رژیم غذایی فشار خون پایین در بارداری کنترل و درمان می‌شود. بااین‌حال در صورت نیاز به درمان‌های پزشکی ممکن است به مصرف برخی از داروها نیز احتیاج باشد. اگر افت فشار خون ناشی از کم‌ خونی باشد با مصرف فروس سولفات و آهن، مشکل درمان می‌شود.

افت فشار خون در پریودی

یکی از دلایل فشار خون پایین در خانم ها از دست دادن خون زیاد در زمان پریودی است. برخی ممکن است سرگیجه و سردی دست و پا را حس کنند که اگر خیلی شدید باشد بهتر است برای دریافت خدمات پزشکی لازم مثل سرم به مرکز درمانی مراجعه کنید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار