|
|
کدخبر: ۱۸۵۵۷۶

طرز تهیه کباب کوبیده خوشمزه و رستورانی را یادتان داده ایم. تکنیک هایی که مانع از ریختن گوشت از سیخ می شوند را یاد بگیرید.

طرز تهیه کباب کوبیده ویژه رستورانی را یادتان می دهیم تا به سادگی بتوانید آن را در خانه تهیه و میل نمایید. ریختن گوشت از سیخ یکی از دغدغه های اصلی هنگام تهیه کباب کوبیده می باشد که امید نیوز تکنیک های نگهداری گوشت روی سیخ را در اختیارتان قرار داده است.

طرز تهیه کباب کوبیده ویژه رستورانی

کباب کوبیده یه کباب سنتی و خیلی قدیمیه ایرانیه که محاله از خونه بیرون بری و چشمت به اسمش نخوره یا دماغت بوش رو حس نکنه. خلاصه چه تو خونه باشی چه مهمونی یا بیرون از خونه، کباب کوبیده همه جا حضور داره.

کباب کوبیده - طرز تهیه کباب کوبیده

نحوه درست کردن این کباب خوشمزه به شدت حساسه، چون ممکنه روی سیخ وا بره، خشک بشه یا خیلی چرب باشه، امکان داره مزه پیاز بده یا طعم یکی از مواد اولیه‌اش قالب باشه و شاید اصلا گوشتش خوب نباشه.

اهمیت انتخاب کردن گوشت مناسب، آماده سازی مواد اولیه به مقدار لازم و اصولی، و سیخ گرفتن کوبیده، برمیگرده به دونستن یه سری نکات خیلی مهم که اگه بلد باشی میتونی، هر وقت که بخوای با آرامش کوبیده درست کنی.

طرز تهیه کباب دیگی را در امید نیوز بخوانید.

مواد لازم درطرز تهیه کباب کوبیده

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت مخلوط ۸۰۰ گرم
پیاز آب گرفته ۲۰۰ گرم
دنبه تازه گوسفندی ۱۰۰ گرم
نمک ۱ قاشق چایخوری
بکینگ پودر (اختیاری) ۱ قاشق چایخوری
فلفل سیاه به اندازه دلخواه
زعفران دم کرده ۴ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم

مراحل طرز تهیه کباب کوبیده

کوبیده ی شاندیز - طرز تهیه کباب کوبیده

مرحله اول

برای تهیه کباب کوبیده رستورانی ابتدا ۴۰۰ گرم گوشت راسته گوسفندی را به همراه ۴۰۰ گرم گوشت قلوه گاه گوساله و دنبه گوسفندی داخل چرخ گوشت می ریزیم و دو مرتبه چرخ می کنیم تا کاملا با هم ترکیب شده و یکدست شوند.

مرحله دوم طرز تهیه کباب کوبیده

در این مرحله گوشت چرخ کرده را داخل یک کاسه مناسب و جادار قرار می دهیم. در ادامه در ظرفی جداگانه پیازها را با رنده متوسط رنده می کنیم و با فشار دست آب اضافی شان را به طور کامل می گیریم، سپس آب پیاز را داخل یک کاسه کوچک می ریزیم و کنار می گذاریم.

مرحله سوم طرز تهیه کباب کوبیده

در این مرحله پیاز آب گرفته را به مدت ۱۵ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم تا به اصلاح چلوکبابی ها شیرین شود، سپس به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در ادامه بکینگ پودر را به همراه مقداری نمک، فلفل سیاه و ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده به گوشت اضافه می کنیم.

مشکل ریختن کوبیده از سیخ - طرز تهیه کباب کوبیده

مرحله چهارم

در این مرحله مواد کباب را باید به خوبی ورز دهیم تا گوشت منسجم شود به طور که حالت چسبناکی پیدا کند که وقتی مایه کباب را از داخل کاسه بلند می کنید تکه تکه نشود و همه گوشت به صورت یکدست بلند شود.

مرحله پنجم طرز تهیه کباب کوبیده

ورز دادن را ادامه می دهیم تا مایه کباب یکدست و کاملا منسجم شود، سپس یک سلفون روی کاسه می کشیم و به مدت ۲ ساعت به مایه کباب در یخچال استراحت می دهیم. پس از گذشت ۲ ساعت کاسه را از یخچال خارج می کنیم.

مرحله ششم

برای سیخ کردن کباب ها ابتدا سیخ های پهن مخصوص کباب کوبیده را با آب پیاز خیس می کنیم سپس به اندازه یک پرتقال کوچک از گوشت بر می داریم و سیخ را بین گوشت قرار می دهیم و آنرا روی سیخ پهن می کنیم.

کوبیده ی خانگی - طرز تهیه کباب کوبیده

مرحله هفتم طرز تهیه کباب کوبیده

پس از سیخ کردن کباب با انگشت روی گوشت نقش می اندازیم، این کار علاوه بر اینکه باعث می شود کباب مغز پخت شود، به زیبایی ظاهری کباب نیز کمک می کند. اگر کار سیخ کردن کباب برایتان مشکل است می توانید از کباب زن دستی هم استفاده کنید.

مرحله هشتم

در این مرحله منقل ذغال را با ذغالی یکدست و کاملا روشن آماده می کنیم، سپس سیخ ها را به آرامی روی منقل می چینیم. پس از آنکه کباب ها خودشان را گرفتند، آنها را به صورت متداوم می چرخانیم تا به صورت یکنواخت بپزند.

مرحله نهم طرز تهیه کباب کوبیده

پس از اینکه پختن کباب ها به پایان رسید، کره را روی بخار آب ذوب می کنیم و به همراه زعفران با یک برس تمیز روی کباب ها می مالیم. این کار علاوه بر اینکه کباب ها را زیباتر می کند، بعث خوشمزه تر شدن کباب کوبیده می شود.

کوبیده مرغ - طرز تهیه کباب کوبیده

فوت‌ و‌ فن‌های طرز تهیه کباب کوبیده در خانه و خوشمزه بدون ریختن از روی سیخ

  • یکی از مهم‌ترین نکات برای روش پخت یک کباب ‌کوبیده خانگی حرفه‌ای، لذیذ و خوش‌طعم استفاده از مخلوط چرخ‌کرده گوشت گوسفند و گوساله است. یک فن مهم آشپزی برای کباب کوبیده این است که گوشت کباب‌ کوبیده نه خیلی چرب باشد و نه خیلی خشک، در نتیجه مخلوط گوسفند و گوساله بهترین انتخاب است.
  • در دستور پخت کباب کوبیده یکی از مهم‌ترین سوال‌ها این است که چرا کباب کوبیده سفت و خشک می‌شود، یادتان باشد برای این‌که کباب کوبیده نرم و لذیذی داشته باشید باید در این مخلوط دو سوم گوشت گوسفند و یک سوم گوشت گوساله داشته باشید. اگر فقط از گوشت گوساله استفاده کنید کباب کوبیده خشک و سفت و بدون کیفیت می‌شود. گوشت گوسفندی به تنهایی هم سبب چربی بیش از حد و افتادن کباب‌ها از روی سیخ می‌شود.
  • در روش پخت کباب کوبیده حرفه‌ای وزن استاندارد هر کباب کوبیده حدود ۷۵ تا ۱۲۵ گرم است (گوله گوشت به اندازه یک پرتقال متوسط باشد) البته وزن کلی کباب کوبیده به اندازه و پهنای سیخ هم بستگی دارد اما اگر از این مقدار کمتر باشد کباب روی سیخ می‌سوزد و اگر بیشتر باشد خمیر می‌شود.
  • برای داشتن یک کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای باید حتما گوشت را حداقل دو تا سه بار خیلی ریز چرخ کنید. هر چه گوشت بیشتر چرخ شود و ورز داده شود کباب‌ها یکدست‌تر می‌شود و از روی سیخ نمی‌ریزد.
  • در طرز تهیه کباب کوبیده حرفه‌ای، گوشت کباب کوبیده را حسابی ورز بدهید. ورز دادن زیاد گوشت سبب می‌شود تا کباب کوبیده روی آتش خودش را ول نکند و نریزد.
  • بعد از مخلوط کردن تمام مواد کوبیده با هم، بهتر است که چند ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می‌شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد.
  • حتما پیازها را با رنده ریز رنده کنید و حتما آب پیاز رنده شده را بگیرید. آب پیاز را می‌توانید نگه دارید و برای زمان سیخ گرفتن و مرطوب کردن سیخ‌ها استفاده کنید.
  • رعایت نکات جزیی در روش پخت کباب کوبیده بسیار مهم است. مثلا باید به طور مرتب و به آرامی، نه به سرعت، سیخ کباب را پشت و رو کنید. به این ترتیب حرارت به طور تقریباً مساوی تقسیم می‌شود، گوشت کامل‌تر می‌پزد و لایه‌های بیرونی آن کمتر دچار سوختگی می‌شود.
  • اگر می‌خواهید کباب‌ها روی آتش وا نرود و سیخ را ول نکند بهترین کار این است که سیخ‌های خالی کباب را هم به مدت یک ساعت در یخچال بگذارید.
  • یکی از مهم ترین نکات در نحوه درست کردن کباب کوبیده این است که قبل از به سیخ کشیدن گوشت، کمی سیخ را با آب یا آب پیاز نم کنید.
  • اگر می‌خواهید از منقل و ذغال برای درست کردن کباب کوبیده خانگی حرفه‌ای استفاده کنید باید آتش فروکش کرده و فقط ذغال‌ها قرمز و گداخته باشند.
  • طریقه درست کردن کباب کوبیده ساده خانگی روی منقل باید به درستی انجام شود. فاصله سیخ کباب از ذغال‌ها باید به اندازه باشد. اگر فاصله کم باشد کباب می‌سوزد و اگر زیاد باشد کباب کوبیده خام می‌ماند.
  • به مایه کباب کوبیده جوش شیرین اضافه نکنید. اگر تمام دستورات بالا را رعایت کنید کباب کوبیده از روی سیخ وا نمی‌رود و نمی‌ریزد. جوش‌شیرین طعم تلخی به کباب می‌دهد. پیشنهاد می‌کنیم مقاله اضافه کردن جوش شیرین به کباب کوبیده را هم مطالعه کنید.
  • به مایه کباب کوبیده زردچوبه اضافه نکنید. نمک و فلفل سیاه کفایت می‌کند و در صورت دلخواه می‌توانید کمی زعفران آب شده غلیظ هم موقع ورز دادن گوشت اضافه کنید.
  • اضافه کردن آرد یا آرد سوخاری یا حتی نان خشک ریز شده، طعم لذیذ و حالت نرم و آبدار کباب را از بین می‌برد.
  • طرز تهیه کباب رستورانی بناب هم به همین ترتیب است. با این تفاوت که اندازه سیخ بزرگ‌تر است و مقداری بیشتری گوشت برای هر سیخ نیاز است.
  • کباب کوبیده یک گزینه عالی برای ناهار مهمانی با نون یا برنج است. اگر هم می‌خواهید مهمانی شام بگیرید کباب کوبیده را به عنوان یک غذای نونی برای شام سرو کنید.
  • در طرز تهیه کباب کوبیده حرفه‌ای و رستورانی خوشمزه می‌توانید مقداری دنبه به گوشت چرخ کرده اضافه کنید تا کباب شما چرب‌تر و خوشمزه‌تر شود.
  • بعد از آماده شدن کباب کوبیده خوشمزه خانگی حتما مقداری سماق روی آن بریزید. این کار هم طعم جذابی به کباب می‌بخشد و هم موجب کاهش کلسترول، بهبود هضم و کاهش اسید اوریک گوشت کباب می‌شود. سماق را از افق کوروش بخرید، تلفنی، حضوری یا اینترنتی

کوبیده - طرز تهیه کباب کوبیده

کباب کوبیده در فر

امروز به دلیل زیاد شدن آپارتمان نشینی خیلی از افراد امکان آماده کردن منقل ذغال را در منزل ندارند و به همین دلیل ممکن است امکان تهیه کباب کوبیده خانگی را نداشته باشند. با این آموزش به سادگی می توانید کباب کوبیده را درون فر درست کنید.

طرز تهیه کباب کوبیده با سنگدان مرغ

با توجه به اینکه برای همه اقشار جامعه مقدور نیست برای تهیه کباب کوبیده از گوشت گوسفندی استفاده کنند، ما یک آموزش کامل برای تهیه کباب کوبیده با سنگدان مرغ آماده کرده ایم، برای مشاهده این آموزش در ادامه به مطلب زیر مراجعه نمایید.

تاریخچه کباب کوبیده

کباب کوبیده از غذاهای سنتی و بسیار پرطرفدار ایرانی است که در دروه قاجار به فهرست غذاهای ایرانی اضافه شده است. طبق نظر جعفر شهری یکی از تاریخ نویسان معتبر و همچنین اعتماد السلطنه که یکی از رجال معروف دربار قاجار است پای چلوکباب در دوره ناصرالدین شاه به ایران باز شده است. جالب است بدانید این کباب از قفقاز وارد ایران شده است و دستور قدیمی آن با دستور فعلی متفاوت است. یکی از کسانی که در تغییرات کباب قفقازی به کباب کوبیده تاثیر گذار بوده است شخص ناصرالدین شاه قاجار بوده است. کوبیده از غذاهای مورد علاقه شاه قارجار بود و به همین دلیل آشپزان دربار نگاه ویژه ای به این غذا داشتند و با تغییراتی که در دستور تهیه آن ایجاد کردند، کباب کوبیده امروزی متولد شد.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار