|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۴۹

 

کشورهای سوئیس و اتریش هر دو در اروپای مرکزی قرار دارند ولی به دلیل موقعیت جغرافیایی آن ها کشور اتریش کوهستانی و سوئیس محصور در خشکی است. سوئیس و اتریش دو تا از مهاجر پذیر ترین کشورها و بسیار محبوب بین مهاجران هستند که بعضی افراد کشور سوئیس و بعضی ها هم کشور اتریش را برای مهاجرت انتخاب میکنند. در مقاله امروز ما به بررسی این دو کشور برای مهاجرت می پردازیم. 

دانستنی های کشور سوئیس 

سوئیس (Switzerland) که با نام رسمی کنفدراسیون سوئیس هم آن را میشناسند کشوری کوچک در قلب اروپا است و با پنج کشور ایتالیا ، فرانسه ، آلمان ، اتریش و لیختن استاین مرز مشترک دارد. در این کشور شما میتوانید سه زبان و فرهنگ آلمانی ، فرانسوی و ایتالیایی را مشاهده کنید. این کشور به دلیل زیبایی های طبیعی مسحور کننده ، کوه آلپ پوشیده از برف ، قلعه های قرون وسطایی و آب و هوای شگفت انگیز بین توریست ها و مهاجرات بسیار مشهور است. 

از معروف ترین چیزهای کوچک در سوئیس میتوان به غذای ملی فوندو ، شکلات ، پنیر سوئیسی ، ساعت ، قطار سواری و اسکی اشاره کرد. سوئیس کشوری است که در رتبه نهم لیست شادترین کشورها و رتبه ششم امن ترین کشورها قرار دارد. از ویژگی ها زندگی در این کشور میتوان به درآمد بالا ، حمل و نقل عمومی پیشرفته ، نرخ پایین جرم و جنایت ، بی طرفی در جنگ ها ، امنیت بالا و سیستم های درمانی و آموزشی با کیفیت اشاره کرد. 

دانستنی های کشور اتریش 

images_1729510020_67163a846f456

اتریش با نام رسمی جمهوری اتریش کشوری کوهستانی و محصور در خشکی است که در اروپای مرکزی و بین کشورهای آلمان ، ایتالیا و مجارستان قرار دارد. همچنین این کشور با کشورهای آلمان ، جمهوری چک ، اسلواکی ، مجارستان ، ایتالیا ، اسلوونی و سوئیس همسایه است. در این کشور آلمانی زبان رسمی، غالب و پیش نیاز است ولی می توانید مردمانی با زبان های رسمی کرواتی ، اسلوونیایی و مجارستانی هم مشاهده کنید.

اتریش به دلیل استاندار بالای زندگی ، نرخ پایین جرم و جنایت ، امنیت بالا ، سیستم های آموزشی و بهداشتی در دسترس ، سبک زندگی سالم ، بی طرف در جنگ ها و اقتصاد قوی و باثبات کشوری بسیار عالی برای مهاجرت و زندگی است. از چیز های معروف در اتریش میتوان به قلعه ها و کاخ ها قدیمی ، موسیقی کلاسیک و اپرا ، معماری باروک ، ورزش های زمستانی و سنت های آلپ ، فرهنگ معروف قهوه ، غذاهای خاص و مناظر طبیعی اشاره کرد. 

تفاوت های مهاجرت به سوئیس و اتریش؟ 

اگر قصد مهاجرت دارید باید کشوری را انتخاب کنید که بتواند نیازها و خواسته های شما را برآورده کند. هر کشوری شرایط ، موقعیت و قوانین خاص خود را دارد. فردی ممکن است در کشور اتریش و فردی دیگر ممکن است در کشور سوئیس احساس راحتی کند. شاید برایتان انتخاب بین کشور سوئیس و اتریش بسیار سخت باشد زیرا در اکثر موارد یکسان هستند. ولی مواردی وجود دارد که تفاوت های آن ها بسیار حس میشود که این موارد عبارتند از : 

کیفیت زندگی 

اتریش به طور مداوم در شاخص کیفیت زندگی رتبه بالایی دارد و از سال 2014 در 10 رتبه برتر قرار گرفته است و در سال 2024 رتبه دوم را کسب کرد. سطح تحصیلات بالا ، نرخ پایین جرم و جنایت ، فضای اقتصادی عالی ، سیستم اجتماعی جامع ، مراقبت های بهداشتی مقرون به صرفه و زیست پذیری بالای کشور از عواملی هستند که در رتبه اتریش نقش داشتند. 

کشور سوئیس به دلیل بی طرفی سیاسی طولانی ، ثبات اقتصادی و صنعت برتر کالاهای لوکس بسیار مشهور است. این کشور در سال 2024 با اختلاف با اتریش توانست رتبه سوم شاخص کیفیت زندگی را کسب کند. از عوامل موثر در رتبه سوئیس میتواند به مواردی مانند کشوری امن و صلح آمیز ، مراقبت های بهداشتی عالی با زمان انتظار کم ، اقتصاد قوی ، نرخ پایین بیکاری ، درآمد بالا و سیستم حمل و نقل توسعه یافته اشاره کرد. 

اقتصاد و هزینه زندگی 

images_1729510062_67163aaee93c9

در پایان سال 2023 تورم در کشور سوئیس 3.3 درصد و در کشور اتریش حدود 11 درصد بود که این یک رکورد بالا و بخاطر افزایش قیمت انرژی و سوخت در سراسر جهان بود. دستمزد در سوئیس حدود دو برابر بیشتر از اتریش است اما نسبت به اتریش هزینه های زندگی بسیار بالاست. متوسط حقوق در سوئیس حدود 6.500 دلار و در اتریش 3.000 دلار است. 

قیمت مصرف کننده در سوئیس 69 درصد بیشتر از اتریش است و از سوی دیگر قدرت خرید در سوئیس حدود 25 درصد بالاتر است. طی ده سال گذشته هزینه های اجاره آپارتمان و خانه در سوئیس افزایش پیدا کرده است. همچنین فعالیت های اوقات فراغت در سوئیس بسیار گران تر خواهد بود .

مراقبت های بهداشتی 

سیستم مراقبت های بهداشتی و درمانی در این دو کشور بسیار متفاوت است. در کشور اتریش مردم باید از طرح های اروپایی که بر مالیات مبتنی و مانند کشورهای دیگر است پیروی کنند. در این طرح دولت می تواند بودجه ، بیمه درمانی و ارائه دهندگان بهداشت را کنترل کند. بخشی از حقوق مردم در اتریش به صورت خودکار برای تامین مالی این طرح برداشته میشود. اما مراقبت های بهداشتی برای افراد کم درآمد ، از کار افتاده ، در حال تحصیل و بازنشستگان کاملا رایگان می باشد. 

در کشور سوئیس همه عموم باید یک پوشش اولیه بیمه درمانی داشته باشند و از یکی از ده ها شرکت های خصوص بیمه خریداری کنند. این بیمه درمانی ارزان نیست و حدود 300 تا 400 فرانک ( 350 تا 470 دلار) در ماه هزینه داشته باشد اما بسیار جامع است و پوشش تمام بیماری ها ، داروها ، بسیاری از درمان ها ،آزمایشات ، زایمان و مراقبت های پیشگیرانه را شامل میشود. 

براساس شاخص مصرف کننده سلامت یورو ( EHCI) سیستم های مراقبت بهداشتی کشورها را بر اساس معیار هایی مانند حقوق بیماران ، دسترسی و طیف خدمات بررسی میکنند. در این لیست سوئیس در صدر قرار دارد و اتریش امتیاز و رتبه کمتری کسب کرد. همچنین سوئیس یکی از کوتاه ترین زمانهای انتظار را در جهان برای ملاقات با پزشک و اقدامات پزشکی  دارد. در نتیجه شاید سیستم مراقبت بهداشتی در سوئیس گران تر باشد ولی بسیار کارآمد تر و بهتر از اتریش است. 

حمل و نقل عمومی 

هر دو کشورهای کوچکی هستند اما سوئیس نسبت به اتریش خطوط راه آهن بیشتری دارد و شبکه قطار در سوئیس متراکم تر است. از نظر به موقع اومدن قطارها هر دو سیستم راه آهن ملی بیش از 95 درصد نرخ وقت شناسی را کسب کرده اند. از نظر حمل و نقل عمومی پایتخت اتریش بسیار مشهور است و سایر شهرهای بزرگتر در اتریش نیز دارای خطوط ارزان و گسترده مانند تراموا، مترو و اتوبوس هستند. 

شاید اتریش به اندازه سوئیس سیستم متراکمی نداشته باشد اما سیستم ریلی این کشور به تمام شهرهای بزرگ، قطب ها و مقاصد توریستی گسترش می یابد. با خرید بلیط سالانه Klima Ticket میتوانید به مدت نامحدود با تمام وسایل حمل و نقل عمومی و با قیمت فقط 3 یورو ( حدود 1 دلار) در روز سفر کنید. 

منبع : روش های مهاجرت به سوئیس و اتریش

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار