یادداشت ظریف در فارین افرز:
غربی ها سعی در به تصویر کشیدن جامعه اسلامی به عنوان یک دشمن ایدئولوژیک در مقیاس جهانی دارند
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در آستانه آغاز مذاکرات بر سر تدوین متن توافق جامع هستهای در شماره ماه می - ژوئن فارین افرز به تبیین مواضع جمهوری اسلامی پرداخت.
به گزارش خبرگزاری مهر در این یادداشت آمده است:
سیاست خارجی جزء حیاتی از زندگی، رفتار و حکومتداری در همه دولتهاست. اما در سالهای اخیر با توجه به اینکه روابط میان کشورها پیچیدهتر شده است، اهمیت بیشتری یافته است. افزایش شدید تعداد بازیگران بینالمللی - از جمله سازمانهایچند جانبه، بازیگرانغیردولتی،و حتی افراد-تصمیمسازی را پیچیدهتر کردهاست.در همین حال،روندِ در جریانِجهانی شدن- که با وجودی کهتعریف شده است،توسط برخیمورد تحسین قرار گرفتهو برخی دیگر از آن انتقاد کردهاند-بار سنگینی را بر سیاستهای خارجی تمام کشورها - چه کوچک و چه بزرگ و چه پیشرفتی یا در حال پیشرفت - تحمیل کرده است.
از زمانی که جمهوری اسلامی به دنبال انقلاب مردمی در سال ۱۹۷۹ برقرار شد، با این چالشهادست و پنجه نرمکرده است.سیاست خارجیپسا انقلابیایران، بر پایهتعدادیآرمانها و اهداف مقدس قرارداده شده کهدرقانون اساسی کشورتعبیه شدهاست.این مسائل عبارتند ازحفظ استقلالایران، تمامیت ارضیوامنیت ملیو دستیابی به توسعه ملی پایدار دربلند مدت.فراتر ازمرزهای خود، ایرانبه دنبال بالابردن جایگاهمنطقه ای و جهانیخود؛ترویجآرمانها،از جملهدموکراسیاسلامی؛به گسترشروابط دو جانبهو چند جانبه، به ویژهباکشورهای اسلامیهمسایه وکشورهایغیر متعهد؛کاهشتنشهاو مدیریتعدم توافقباکشورهای دیگر؛تقویتصلح و امنیتدر هر دوسطح منطقهایوبینالمللی از طریقتعامل سازنده؛وترویج درکبینالمللی از طریقگفتگو و تعاملفرهنگی است.
ایران در عصر چند قطبی
از زمان پایان جنگ سرد وفروپاشینظامدو قطبی جهانیدر اوایل دهه ۱۹۹۰،نظم جهانییک تغییرساختاریعمدهای داشتهاست.امانظم جدیدمستحکمیهنوزظهورنکرده است.همانطور که در مورددورههایگذاردر گذشته صدق میکرد، شرایطسیال،پیچیدهونامشخصاموربینالمللبسیارخطرناکوچالش برانگیز است.انتقالهایقبلیمعمولا بارقابتهاینظامی و حتیجنگ تمام عیارمیان قدرتهایغالبآن زمان،پیچیده شده بودند.رقابتهایامروزینیزبه همین شکلکاملاشدیدند.با این حال،با توجه بهتعدادی از عوامل از جمله- تغییرات قابل ملاحظه در فضای جهانی، تغییر درماهیت قدرتو تنوعوتعددبازیگراندولتی و غیردولتی-رقابتاین روزهابیشتربه شکلغیر نظامی است.
مفهوم قدرت، که به طور سنتیباقدرت نظامی اندازهگیری میشود، بهمیزان قابل توجهیتغییر کرده است.اشکال جدیدی ازتاثیرگذاری-اقتصادی،تکنولوژیکیو فرهنگی-پدید آمده است.همزمان،تغییراتِمفهومیباعثشده استاجزایفرهنگی،هنجاری وایده پردازیِقدرترا به جلوی صحنه آورده است، ودستیابی به قدرت را دردسترس تعداد بیشتری از بازیگران قرار داده است.علاوه بر این،افزایش تدریجیچندجانبه گراییدر پیجنگ جهانی دومباعثافزایشاهمیت هنجارها و اجماعبینالمللی شده است.
با وجودچنینتغییرات اساسیدر معمارینظم جهانی، باقی ماندههاو آنهایی که ازنظم کهنبهره میبردند، تلاش کرده اندآن را حفظ کنند.در اواخر دهه۱۹۸۰ و اوایل دهه ۱۹۹۰، ظهورتئوری هایآخرالزمانیدر ایالات متحدهواعلام"پایان تاریخ" و یا "برخورد تمدن ها"نشان دهندهواکنششتابزدهبهخلاءایجاد شده باپایانجنگ سرد وبالا رفتن جایگاهمسلماناندر صحنهجهانی است.از طریقیک سری کمپین هایاسلام هراسانه- که بعضی ازاوقات به عنوانسیاست رسمی دولت ترویج شده استوبصورتنظاممنددر اشکالوصورتهای مختلفتداومیافته است -برخی در غربسعی دربه تصویر کشیدنجامعه اسلامیبه عنوان یکدشمنایدئولوژیکجدیددر مقیاس جهانی کردهاند.
اما به جایاینکه منجر بهاختلاف شود،جهان در حال حاضربه سمت یکوضعیتوابستگی متقابلِدر حال حرکت است.بر خلافوضعیتگذشته، پیگیریسیاست تکروی توسط هژمونیهای سابقو یاقدرت هایفعلیبهحالتبن بستو فلجمنتهیشده است.امروز، بیشتردولت - ملتها،صرف نظر ازاندازه،قدرت، نفوذو یا دیگرویژگیها،به این درک رسیدهاند - یا به صورت داوطلبانهو یاتحمیلی - که انزواگرایینهفضیلتو نهمزیت است.از معیارهای عصر حاضراقدام جمعیو همکاریمحسوب میشوند.
ارسال نظر