|
|
کدخبر: ۱۸۵۶۶۳

برای از بین بردن بوی نم فرش نیاز به شستشوی مجدد آن نیست و با چند راهکار ساده می توانید بوی بد را از بین ببرید.

برای از بین بردن بوی نم فرش راه‌ های مختلفی وجود دارد اما بهترین روش‌ هایی که می‌ توان مورد استفاده قرار داد، روش های خانگی و طبیعی هستند. با امیدنیوز همراه باشید تا یادتان دهیم چگونه بدون نیاز به شستشوی مجدد فرش بوی نم آن را از بین ببرید.

چرا فرش بوی نم می گیرد ؟

روی فرش هم ،درست مانند بقیه ی سطوح خانه ،همواره مقداری گرد و خاک ،باکتری یا قارچ وجود دارد.اکثر باکتری ها و قارچ ها برای تولید مثل و فعالیت نیاز به یک محیط مرطوب دارند و پس با مرطوب شدن فرش ،یک محیط ایده آل برای فعالیت این قارچ ها و باکتری ها فعال می شود. بوی نم عمدتاً حاصل فعالیت این باکتری ها است.

از بین بردن بوی نم فرش شسته شده

روش از بین بردن بوی نم فرش

همانطور که گفتیم از دلایل بوی نم فرش، تجمع آب در بین تار و پود آن است که ممکن است به دلیل شست‌و‌شوی نامناسب، خیس ماندن فرش در طولانی مدت باشد. ایجاد بوی بد فرش، می‌تواند هوای خانه را نیز آلوده کند؛ بنابراین بهتر است هرچه زودتر برای رفع بوی نم فرش اقدامی کنید و یکی از مراحل زیر را به کار ببرید.

 ناحیه خیس فرش را خشک کنید

بوی کپک، نشان‌دهنده وجود رطوبت بیش‌ از حد است. در نتیجه در اولین قدم باید اقدام به خشک کردن ناحیه مرطوب کنید.

فرش را جارو بزنید

بعد از خشک کردن ناحیه مرطوب بهتر است با کمک جاروبرقی کل فرش را جارو کنی تا گردو خاک‌های موجود در فرش پاک شد. بعد از انجام مراحلی ابتدایی می‌توانید یکی از موادی که در ادامه به آن اشاره می‌شود استفاده کرده و بوی بد فرش را از بین ببرید.

استفاده از مخلوط آب و سرکه برای از بین بردن بوی نم فرش

یکی از بهترین مواد برای از بین بردن بوی نم فرش بعد از شستن، استفاده از مخلوط آب و سرکه است. برای این منظور، ابتدا دو فنجان آب را با سرکه سفید مخلوط کنید و درون یک شیشه‌شوی بریزید؛ سپس مواد را بر روی قسمتی از فرش که بوی نم گرفته بپاشید؛ البته توجه داشته باشید که خیلی نباید از این محلول استفاده کنید چراکه ممکن است نتیجه عکس ببینید و رویش کپک‌ها بیشتر شود.

جوش شیرین

جوش شیرین موادی در دسترس است که در بیشتر خانه‌ها وجود دارد و از آن می‌توانید برای تمیز کردن بیشتر وسایل خانه استفاده کنید، از مهم‌ترین مزیت استفاده از جوش شیرین، خنثی کننده بوی بد است؛ در نتیجه می‌توانید برای از بین بردن بوی نم فرش استفاده کنید. در این روش مقدار کمی جوش شیرین را روی قسمتی که بوی نم گرفته، بریزید سپس با کمک فرچه آن را پخش کنید و اجازه دهید حداقل ۲۴ ساعت روی فرش بماند؛ سپس با کمک جاروبرقی آن را تمیز کنید.

از بین بردن بوی نم فرش با جوش شیرین

 شامپو فرش

یک راه موثر برای از بین بردن بوی نم فرش، استفاده از شامپو فرش است. مقدار کمی شامپو روی قسمتی که بوی نم گرفته، بریزید و اجازه دهید حداقل ۲۰ دقیقه خیس بخورد. حتی در این زمان می‌توانید از یک فرچه برای پخش کردن شامپو استفاده کنید.حالا به کمک یک دستمال مرطوب به خوبی سطح فرش را پاک کنید و سپس جارو بکشید.

استفاده از مخلوط جوش شیرین و بوراکس

بوراکس پودری اسیدی است که اغلب از آن برای از بین بردن کپک و آفت استفاده می‌شود. شما می‌توانید نصف فنجان بوراکس را با یک فنجان جوش شیرین مخلوط کنید. سپس باید ۱۵ تا ۲۰ قطره اسانس به این مخلوط اضافه کنید. حالا این مخلوط را روی قسمتی که بوی نم گرفته بریزید و بگذارید حداقل یک ساعت روی فرش بماند. در نهایت جاروبرقی بکشید تا پودر به‌ صورت کامل از روی فرش پاک شود.

لیمو ترش برای از بین بردن بوی نم فرش

برای از بین بردن لکه فرش و بوی نم، ابتدا یک لیموترش را از وسط نصف کنید؛ سپس آن‌ها را به مدت دو ساعت روی قسمتی از فرش که بوی بد می‌دهد قرار دهید. لیموترش می‌تواند بوی نم، باکتری و کپک‌ها را جذب کند. بعد از دو ساعت خواهید دید که بوی نم فرش کم شده یا حتی به‌ صورت کامل از بین رفته است.

نقش اسطوخودوس در زدودن بوی نم فرش

از جمله روش هایی که در حذف بوی نم فرش کاربرد دارد، استفاده از اسطوخودوس می باشد. حتما می‌دانید که اسطوخودوس گیاهی است پرخاصیت که بویی بسیار خوب و آرامش‌بخش دارد. بکارگیری این روش موجب می‌شود تا فرش شما رایحه مطبوع اسطوخودوس را به خود بگیرد. برای استفاده از این راه به گل‌های تازه اسطوخودوس نیاز دارید. در گام اول باید به میزان نصف پیمانه از گل‌های تازه این گیاه را تهیه کرده و آنها را خرد نمایید، سپس گل‌های خرد شده را داخل هاون ریخته و آنها را له کنید. در ادامه یک پیمانه جوش شیرین را به گل‌های اسطوخودوس اضافه کرده و آنها را خوب بهم بزنید تا با هم مخلوط شوند.

از بین بردن بوی نم فرش با اسطوخودوس - از بین بردن بوی نم فرش

حال می‌توانید ترکیب حاصل را بر روی قسمت‌هایی از فرش که می‌خواهید، بپاشید. برای مشاهده اثر این ترکیب لازم است ۳۰ تا ۶۰ دقیقه منتظر بمانید. هرچه زمان بیشتری صبر کنید، اثرگذاری ترکیب بیشتر خواهد بود، برای مثال می‌توانید اجازه دهید مخلوط چند ساعت یا یک شب تا صبح روی فرش باقی بماند. در پایان نیز با استفاده از جاروبرقی مواد را از روی فرش جمع آوری نمایید. جوش شیرین بوی نامطلوب را حذف کرده و اسطوخودوس نیز عطر خوبی از خود متصاعد می‌کند که در نتیجه فرشتان بوی مطبوعی پیدا خواهد کرد.

 از بین بردن بوی نم فرش با قهوه

بوی عطر دل انگیز قهوه در عطرآگین کردن فرش شما و از بین بردن بوی نم تاثیر گذار است.براس استفاده از این ترکیب :

  • مقداری دلخواه از پودر قهوه را با جوش شیرین ترکیب کنید.
  • ترکیب حاصل را به روی فرش بپاشید.
  • حداقل 30 دقیقه به جوش شیرین زمان بدهید تا تاثیر بگذارد.
  • فرش را جارو برقی کشیده و با دستمال نم دار تمیز کنید.

از بین بردن بوی نم فرش با گلاب

  • مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا مخلوطی خمیری به دست آورید.
  • مخلوط را به روی فرش بمالید.
  • حداقل ۳۰ دقیقه زمان دهید تا خمیر عمل کند.
  • خمیر خشک شده را با جاروبرقی از روی فرش بردارد.
  • با یک دستمال نم‌دار فرش را تمیز کنید.

چگونه می توان از بوی نم گرفتن فرش جلوگیری کرد ؟

بهترین درمان ،پیشگیری است!

شستن فرش - از بین بردن بوی نم فرش

جلوگیری و کنترل عوامل ایجاد کننده ی بوی نم، هوشمندانه ترین روش است و اینگونه به صورت کامل از ایجاد شدن بوی نم جلوگیری می کنیم. متداول ترین این روش ها عبارتند از:

  1. از سالم بودن تاسیسان ساختمانی منزل خود به ویژه کف منزل ،مطمئن شوید.
  2. شرایط یا تاسیسات تهویه ی مطوب را فراهم کنید.
  3. بعد از هرگونه شست و شو یا خیس شدن فرش خود را به صورت کامل خشک کنید.
  4. فرش را در حالت رول یا تا شده خشک نکنید!
  5. از انبار کردن فرش در محیط های مرطوب و با تهویه ی نامناسب خودداری کنید.
  6. روی فرش انبار شده را با یک پارچه کاور کنید تا جریان هوا و تهویه صورت بگیرد.
  7. در محیط های مستعد خیس شدن فرش،مانند دم درب حمام یا آشپزخانه توجه ویژه ای به خیس نشدن فرش کنید.استفاده از پادری های آبگیر پیشنهاد می شود.
  8. از قرار دادن گلدان ،یا هر وسیله ای که ایجاد رطوبت می کند، به روی فرش خودداری کنید.
  9. فرش خود را به صورت منظم جارو برقی بکشید تا گرد و خاک روی فرش انباشته نشود.
  10. اگر فرش خود را شست و شوی سالانه نمی کنید،در هوای آزاد آن را خوب بتکانید.
  11. قرار دادن فرش در معرض آفتاب خود سبب از بین رفتن بسیاری از قارچ ها و باکتری ها می شود.

 

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار