|
|
کدخبر: ۱۸۵۹۰۲

به التهاب کبد و اختلال در کارکرد آن، Hepatits می‌گویند که درصورت توجه نکردن به علائم آن، می‌تواند منجر به مشکلات بزرگی در سیستم بدن شود. بیماری هپاتیت در انواع مختلفی بروز می‌کند و برای هر یک روش‌های درمانی یا کنترل منحصربه‌فردی وجود دارند. باید بدانید که با تکنولوژی‌ها و دانش امروز، امکان درمان اکثر این بیماری‌ها را خواهید داشت؛ اما برای پیش‌بینی نتیجه درمان و انتخاب روش موثر باید عواملی مانند نوع و شدت بیماری، زمان تشخیص آن و شرایط بیمار را نیز در نظر داشته باشید. در این مقاله به معرفی بیماری Hepatits و بررسی روش‌های درمان هر نوع آن می‌پردازیم.

images_1723494509_66ba706ded8fd

بیماری هپاتیت چیست؟

هپاتیت (Hepatits) یک نوع بیماری التهاب کبد است که به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود. معمولا عامل اصلی این بیماری‌ها عفونت‌های ویروسی هستند که به ۵ گروه (A، B، C، D و E) تقسیم می‌شوند؛ اما می‌توانند از عوامل دیگری مانند مصرف بیش‌از حد الکل، اختلال در سیستم ایمنی بدن (خودایمنی) یا مصرف اشتباه داروها نیز به وجود بیایند. کبد جزو پرکارترین عضوهای بدن به‌شمار می‌رود و وظایفی مانند تصفیه خون، متابولیسم مواد غذایی، ذخیره انرژی و تولید صفرا برای هضم چربی‌ها را به عهده دارد. در بیماری Hepatits به‌دلیل التهاب به‌وجودآمده، کبد کارایی همیشگی خود را از دست می‌دهد و در کار آن اختلال ایجاد می‌شود؛ بنابراین، درصورت نادیده گرفتن علائم این بیماری، ممکن است مشکلات جدی در بدن بروز کنند.

علائم بیماری هپاتیت

این بیماری به‌عنوان یک بیماری خاموش شناخته می‌شود و درحالی‌که به مرور زمان آسیب‌هایی جدی به کبد و بدن وارد می‌کند، در بیشتر مواقع علائمی بروز نمی‌دهد؛ اما در برخی موارد نیز می‌توانید شاهد علائمی مانند خستگی شدید، زردی پوست و چشم‌ها، درد شکمی، ازدست‌دادن اشتها و درد مفاصل و عضلات در بیماران باشید. باید بدانید با تشخیص زودهنگام انواع بیماری Hepatits می‌توانید راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها را درمان کنید. به همین دلیل سعی کنید درصورت مشاهده هر کدام از این علائم سریعا به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌های مربوطه را انجام دهید.

روش‌های درمان انواع بیماری Hepatits

در جواب به سوال «آیا بیماری هپاتیت قابل درمان است؟» باید بگوییم در بسیاری از مواقع بله، این امکان وجود دارد؛ اما برای دادن پاسخی کامل‌تر باید انواع این بیماری را بررسی کنیم. برای پیش‌بینی نتایج درمان و انتخاب روش‌های مناسب درمان یا کنترل انواع Hepatits باید شدت بیماری و شرایط بیمار را نیز در نظر بگیرید. همچنین درصورت تشخیص زودتر بیماری می‌توانید از نتایج بهتری بهره‌مند شوید.

هپاتیت‌های ویروسی

هپاتیت‌های ویروسی انواع مختلفی دارند که در ادامه درباره هرکدام توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

نوع A

این بیماری نوعی از Hepatits است که توسط ویروسی به نام HAV و از طریق فردی به فرد دیگر منتقل می‌شود. خوردن غذاها یا نوشیدن مایعات آلوده معمولا از عوامل اصلی این بیماری هستند. هیپاتیت نوع A معمولا بیماری خفیف و کوتاه‌مدتی‌ است که به‌صورت خودکار توسط بدن درمان می‌شود و در بیشتر اوقات نیازی به داروهای خاصی ندارد. البته می‌توانید با استراحت کافی، مصرف مایعات، تغذیه مناسب (خوردن غذاهای سبک اما مقوی) و اجتناب از الکل به تسریع فرایند بهبود آن کمک کنید.

images_1723494540_66ba708c45f80

نوع B

بیماری هپاتیت نوع B از طریق مایعات بدن (خون و ترشحات بدن) منتقل می‌شود و امکان انتقال آن از مادر به نوزاد نیز وجود دارد. این بیماری در دو نوع حاد و مزمن بروز می‌کند که در بسیاری مواقع نوع حاد آن توسط سیستم ایمنی بدن فرد رفع می‌شود؛ درحالی‌که برای نوع مزمن این بیماری درمان قطعی وجود ندارد، اما به کمک داروهای ضدویروسی می‌توانید آن را در کنترل خود داشته باشید. سعی کنید در کنار مصرف این دارو سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید و رژیم غذایی‌تان را سالم‌تر کنید تا شاهد نتایج بهتری از درمان باشید.

نوع C

این بیماری از شایع‌ترین بیماری‌های عفونی و ویروسی به‌شمار می‌رود که معمولا از طریق خون آلوده به ویروس HCV منتقل می‌شود. با تشخیص زودهنگام این بیماری ممکن است به دارویی نیازی نداشته باشید و بتوانید با افزایش توان سیستم ایمنی بدن، Hepatits نوع C را درمان کنید؛ اما بیمارانی که بیشتر از ۶ ماه به این ویروس مبتلا باشند، باید روند درمانی آن را آغاز کنند. داروها و درمان‌های جدیدی برای این بیماری ابداع شده‌اند که داروهای ضدویروس با اثر مستقیم (مانند سوفوسبوویر، لدیپاسویر و ولپاتاسویر) از اثربخش‌ترین‌های آن‌ها هستند. فرایند درمان این بیماری معمولا بین ۸ تا ۱۲ هفته زمان می‌برد.

نوع D

در مواقع بسیار نادری ممکن است بیماران مبتلا به هپاتیت نوع B به نوع D آن نیز مبتلا شوند که البته امکان ابتلای آن‌ها به ۵ درصد می‌رسد؛ این نوع بیماری Hepatits درواقع عفونت پیچیده‌تری نسبت‌به نوع B آن ایجاد می‌کند و امکان انتقال آن با خون آغشته به ویروس HDV وجود دارد. با کنترل و درمان هپاتیت نوع B و مصرف داروهای ضدویروسی مانند پگ اینترفرون آلفا، می‌توانید از تکثیر این ویروس جلوگیری کنید.

نوع E

این بیماری نیز مانند نوع A آن از طریق آب و غذای آلوده منتقل می‌شود و داروی خاصی برای آن وجود ندارد. Hepatits نوع E معمولا در مناطقی با بهداشت ضعیف‌تر بروز می‌کند و با استراحت و نوشیدن مایعات برطرف می‌شود. البته برای افراد حساس مانند خانم‌های باردار یا افرادی با سیستم ایمنی ضعیف باید مراجعه به دکتر را جدی‌تر بگیرید.

بیماری هپاتیت خودایمنی

در این نوع بیماری Hepatits، سیستم ایمنی بدن به اشتباه کبد را به‌عنوان یک عضو مضر برای بدن شناسایی کرده و به آن حمله می‌کند. به همین دلیل برای درمان این بیماری از روش‌هایی برای سرکوب سیستم ایمنی استفاده می‌کنند. ازجمله داروهای موثر برای درمان این بیماری می‌توانیم به آزاتیوپرین‌ها، کورتیکواستروئیدها و تاکرولیموس‌ها اشاره کنیم.

images_1723494540_66ba708c4c10b

سخن پایانی

در این مقاله راهکارهای عملی برای درمان انواع Hepatits ارائه کردیم که معمولا توسط پزشکان نیز توصیه می‌شوند؛ اما نکته دیگری که باید هنگام درمان انواع بیماری هپاتیت در نظر داشته باشید، شرایط روحی و روانی خودتان است. به‌عنوان مثال، به هپاتیت نوع خودایمنی توجه کنید؛ بدن ما معمولا به‌صورت خیلی هوشمندانه عمل می‌کند و ما متوجه بسیاری از فعالیت‌های آن نیستیم. به همین دلیل شاید این سؤال پیش بیاید که چرا ممکن است سیستم ایمنی به اشتباه به کبد حمله کند؟ در بسیاری از تحقیقاتی که اکنون در دنیا انجام می‌شود، مشخص شده است که بیماری‌های این‌چنینی در اکثر اوقات ریشه‌های ذهنی دارند؛ بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم در کنار درمان فیزیکی بدن، به ارتقا ذهن و روح خود نیز بپردازید تا شاهد نتایج بهتری از درمان باشید.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار