|
|
کدخبر: ۱۸۵۸۸۹

در سال های اخیر به دلیل رشد قیمت مسکن، توان خرید آپارتمان برای مردم کمی با دشواری همراه شده است. به همین دلیل اکثریت آن ها از روش پیش فروش املاک برای صاحب خانه شدن استفاده کرده اند. این روش، یکی از روش ها محبوب خرید به شمار می آید. اما باید توجه داشته باشید که در این خصوص، بحث ها و جنجال هایی نیز به وجود می آید. از جمله آنها فسخ قرارداد است که شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان متفاوت است. برای اطلاع از این امر، همراه ما باشید.

0d9983b1-9769-4612-bc26-10b34c685e81

پیش فروش آپارتمان و قوانین مربوط به آن

پیش فروش آپارتمان قوانین خاص خودش را دارد و برای انجام این قرارداد، باید طبق قانون موجود پیش بروید. توسط قانونی که در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، ابتدا برای هریک از واحد های در حال ساخت، باید مجوز مربوط به آن را دریافت کنید. این مجوز بصورت شناسنامه تنظیم می شود که مشخصات کامل هر واحد بطور دقیق در آن ذکر شده است. پس از دریافت پروانه و مجوز مربوطه، فروشنده آگهی فروش چاپ می کند. این کار نیز باید با اخذ مجوز انجام شود. پس از دریافت مجوز، شروع به تبلیغ در روزنامه، فضای مجازی و... می کند. طبق قوانین موجود، قرارداد پیش فروش آپارتمان حتما باید در دفاتر رسمی اسناد صورت گیرد.

وظیفه مشاوران املاکی که در این حوزه مشغول به کار هستند، مذاکرات اولیه، معرفی خریدار و فروشنده مورد نظر است. بعد از اینکه طرفین مفاد را مطالعه کردند و به خوبی از موارد ذکر شده در قرارداد آگاه گشتند، توافق انجام می شود. در نتیجه پس از توافق، طرفین برای تنظیم سند به دفترخانه ذیربط ارجاع داده می شوند. نکته قابل توجه در این خصوص این است که به هیچ عنوان مشاورین املاک نمی توانند خودشان تنظیم قرارداد کنند. اگر چنین عملی انجام شود، جرم به شمار می رود. ضمانت اجرایی این قانون تصویب شده دارای اجرای نقدی و کیفری است. بنابراین اگر فروشنده بدون اینکه در دفاتر رسمی تنظیم سند انجام دهد، نسبت به فروش واحد اقدام کند، مجرم به شمار می رود. جزای این حکم سه ماه الی یک سال حبس یا دو الی چهار برابر مبلغ دریافتی، جریمه است.

762fd0a3-8b40-4ac8-8904-128f4ab4ca02

قرارداد معتبر پیش فروش آپارتمان

یک قرارداد معتبر، دارای یک سری موارد کلی است. برای اینکه به نحو احسن قرارداد را تنظیم کنید و از شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان در امان باشید، باید با آن ها آشنا شوید. این موارد عبارتند از

  1. نام و مشخصات دو طرف قرارداد، چه به صورت حقیقی چه به صورت حقوقی ذکر شود
  2. مشخصات ثبتی، پلاک و نشانی دقیق ملک ذکر شود
  3. امکانات ملک مورد نظر اعم از مساحت، تعداد اتاق، شماره واحد، پارکینگ، شماره طبقه و... به درستی و دقیق نام برده شود
  4. مشخصات فنی و معماری ساختمان همچون کاربری، زیربنا، تعداد طبقات، نوع سیستم گرمایشی و سرمایشی و قسمت های مشترک قید شود. بطور کلی تمام مواردی که در پروانه ساخت و شناسنامه فنی آپارتمان ذکر شده، باید در اینجا هم ذکر شود
  5. مبلغ پرداختی و نحوه پرداخت به درستی نوشته شده باشد
  6. شماره قبض های پرداختی اقساط و بهای تحویل داده شده ذکر شود
  7. زمان تحویل واحد پیش فروش شده بصورت قطعی تعیین گردد
  8. خسارات، بیمه، تغییر قیمت و بطور کلی تمامی نکات مرتبط به این حواشی در قرارداد نام برده شود
  9. داوران معرفی شوند

بنابراین هرگاه در قرارداد تنظیم شده، یکی از این موارد را مشاهده نکردید، فوراً اعتراض کنید. چرا که احتمال کاری در هر یک از موارد گفته شده، ممکن است شما را دچار دردسر کند. اگر قصد پیش فروش آپارتمان را دارید، پروژه امپریال پالاس کوهک بهترین گزینه برای شماست. این پروژه بسیار عظیم بوده و مشاوران و مدیران خبره ای آن را رهبری می کنند. برای اطلاع از پیش فروش ساختمان و ارتباط با مشاورین این حوزه، می توانید از سایت دیار۲۲ بازدید کنید.

42ad7507-f8e6-4a49-8643-c71f17b468b9

شرایط فسخ قرارداد پیش فروش

کسی که آپارتمانی را پیش فروش می کند می داند که مدت زمانی لازم است تا ملک تحویل آن داده شود. بنابراین یکی از ویژگی های پیش فروش، پرداخت مرحله به مرحله اقساط تعیین شده است. در نتیجه ابتدا باید کاملا شفاف مقدار و نحوه پرداخت اقساط مشخص گردد. این مبالغ معمولا بر اساس پیشرفت کار در تاریخ های مشخص به حساب فروشنده واریز می شوند. اگر پیشرفت کار طبق قرارداد صورت نگرفته باشد و امضایی نیز در خصوص تعیین تاریخ واریز انجام نشود، خریدار می تواند قسط خود را دیرتر پرداخت کند.

طبق قانون اگر در قرارداد زمان دقیق دریافت اقساط ذکر شود، خریدار باید در موعد مقرر قسط را پرداخت کند. اگر این کار را نکند، فروشنده یا مالک ظرف یک ماه می تواند قرارداد را فسخ نماید. پس یکی از شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان، عدم پرداخت اقساط است. در مواردی از فسخ قرارداد جلوگیری می شود. زیرا در دفتری که تنظیم سند صورت گرفته شده است، توافق به عمل می آید و دو طرف را راضی به صلح می کنند. با این کار اعتبار قرارداد حفظ می شود. در غیر اینصورت، مراجع قضایی و دادگاه نسبت به تعیین حکم اقدام می کنند.

از دیگر مواردی که از شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان به شمار می رود، موضوع مناقشه است. اگر متراژ ذکر شده در مفاد قرارداد با متراژ تحویل داده شده یکسان نباشد، خریدار می تواند از فروشنده شکایت کند. این قانون ضوابط شفافی دارد. اگر میزان اختلاف مساحت تا ۵ متر باشد، مشکلی ایجاد نمی کند و طرفین نمی توانند اعتراض کنند. اما اگر این میزان اختلاف از ۵ متر بیشتر باشد، معامله فسخ می شود. برای جلوگیری از این عمل یا فروشنده باید به جبران خسارت بپردازد و خریدار را راضی کند. یا اینکه با فسخ قرارداد کنار بیاید.

سخن پایانی

هدف ما در این مقاله شرح شرایط فسخ قرارداد پیش فروش آپارتمان بود. سعی کردیم در کنار این موضوع به مسائل مهم دیگر مرتبط با آن بپردازیم. یادتان باشد که مسئله خرید مسکن، شوخی بردار نیست. برای اینکه از کلاهبرداران این حرفه در امان باشید، باید اطلاعات خود را آپدیت کنید. برای این منظور مشاورین فعال در حوزه ساخت و ساز، بهترین گزینه برای یاری شما هستند.

ارسال نظر

پربیننده ترین

آخرین اخبار