شریف لک زایی؛
دین و آزادی را در کنار یکدیگر داشته باشیم
استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با بیان اینکه آزادی در نگاه امام خمینی(ره) به معنای خلق و ایجاد فرصت است، گفت: باید دین و آزادی را در کنار یکدیگر داشته باشیم.
به گزارش خبرگزاری مهر ، «شریف لک زایی» در نشست علمی تخصصی انقلاب اسلامی و آزادی از نظریه تا عمل که به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد همدان برگزار شد، به بیان آزادی اندیشه سیاسی امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: حضرت امام(ره) اثر مستقلی از آزادی تدوین نکرده اند اما از مجموع بحثها نظریه آزادی ایشان استنباط می شود.
استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: بر اساس دیدگاه امام آزادی یک خواست اولیه و اصولی است که همواره بشر برای طی مسیر و اعتلای خود آن را تقاضا داشته است.
لک زایی با بیان اینکه اساساً جوهر وجودی انسان آزادی است و در صورتی که این فاکتور از انسان حذف شود، به نسخ کشیده خواهد شد، ادامه داد: بر اساس مفهوم آزادی انسان در سطوح مختلف باید توان انتخابگری در عرصه شخصی و عمومی داشته باشد؛ این دیدگاه شهید بهشتی و حضرت امام درباره مفهوم آزادی است.
وی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی بزرگترین فرصت برای تحقق آزادی است، خاطرنشان کرد: نقش دولت در تحقق این آزادی بسیار مهم است چراکه انقلاب اسلامی ظرف تحقق استقلال و آزادی است.
وی با اشاره به اینکه امام راحل را می توان حکیم حکمت متعالیه دانست و با بیان اینکه ایشان از مفسران بزرگ این حکمت به شمار می آید، یادآور شد: انقلاب اسلامی حرکت جوهری و ارادی است که زمینه خلق فرصت های جدید را درون خود در عرصه های اجتماعی پدید می آورد.
وی درباره این مفهوم که آیا با انقلاب اسلامی به مفهوم آزادی رسیده ایم، افزود: بر اساس دیدگاه شهید بهشتی ما در جریان انقلاب یک شاه و مستبد را از کشور بیرون کردهایم اما برای رسیدن به مفهوم اصلی آزادی باید ذهنهای استبدادزده را هم تغییر دهیم.
استادیار گروه فلسفه سیاسی پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشت که یک جامعه ای که سال های سال گرفتار استبداد بوده به راحتی نمی توان تغییر داد به طوریکه نهادها و دولت ها در فرآیند قبض و بسط آزادی سهیم هستند و تابعی از مناسبات رفتار انسان ها در جامعه به شمار می روند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی آزادی را برای همه انسانها می بیند، افزود: فرد مستبد آزادی خواه ترین فرد به شمار می رود چراکه آزادی را فقط برای خودش می بیند.
وی خاطرنشان کرد: ما باید از ابتدای ورود به مدرسه بهرهمند شدن از آزادی را آموزش ببینیم؛ اگر ذهن فرزندان ما به صورت استبدادی بزرگ شود در زمان بزرگسالی دیگر نمیتوان آن را تغییر داد.
لک زایی تاکید کرد: باید در کشور نهادهایی که این ظرفیت را به رسمیت میشناسند، تقویت و نهادهایی که این ظرفیت را به رسمیت نمیشناسند، تضعیف شوند.
وی با بیان اینکه آموزش و پرورش مهمترین عرصه ای است که اهداف و ارزشهای انقلاب اسلامی را نهادینه می کند، یادآور شد: متاسفانه آموزش و پرورش ما برای این مفهوم آزادی هیچ کار مثبتی انجام نداده است البته ارزشیابی توصیفی شاید کمکی در این راستا باشد اما در مجموع نظام آموزشی ما انسان متفکر خلق نمیکند.
وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی فقط بعد سیاسی نداشت، اظهار کرد: برای تحقق دولت اسلامی و همچنین رسیدن به مفهوم آزادی باید نظریه هایی در حوزه فرهنگی، اقتصادی، آزادی عدالت و … داشت که تمامی این نظریهها زمینه ساز شکل گیری دولت اسلامی است.
وی یادآور شد: الزامات قانونی و سیاست ها برای رسیدن به مفهوم آزادی خوب است اما کفایت نمی کند، بنابراین باید در تعاملات و مناسبات در مراکز علمی و سیاسی به قانون توجه بیشتری داشته باشیم چرا که در صورت حرکت بر اساس این معیار، اهداف انقلاب اسلامی محقق میشود.
این مدرس دانشگاه ادامه داد: باید مفهوم آزادی کاملا مشخص باشد تا جامعه برداشت غلطی از این مفهوم نکند، آزادی پشتوانه ای با آموزشهای دینی و فلسفی دارد به طوریکه انقلاب اسلامی حرف جدیدی برای ارائه در جامعه داشت.
لک زایی با تاکید بر اینکه به بهانه امنیت نباید آزادی را مخدوش کرد و همچنین بالعکس، تصریح کرد: باید دین و آزادی را در کنار یکدیگر داشته باشیم و این نیازمند تمرین است.
وی درباره فضای مجازی و سهم آن در آزادی نیز گفت: فضای بهره گیری از فضای مجازی در راستای آزادی باید فراهم باشد اما در قبال آن باید پاسخگویی هم وجود داشته باشد که در صورت انتشار اخبار، صدق و کذب ان را بتوان پیگیر بود.
این مدرس دانشگاه در پایان محبت را عامل مهمی در آزادی دانست وگفت: از دیدگاه امام خمینی(ره) به آزادی باید از منظر محبت نگریست.
ارسال نظر