حائری شیرازی: دل معتکف خدایی می شود
یک استاد اخلاق در جمع معتکفان مسجد دانشگاه تهران گفت: فردی اگر سه روز مواد مخدر مصرف کند اعتیاد پیدا می کند. ما به درگاه الهی می گوییم خدایا سه روز در خانه خودت معتکف شده ایم، آیا ممکن است دلمان خدایی نشود؟!
گروه فرهنگی مشرق، آیت الله محی الدین حائری شیرازی در مراسم معنوی اعتکاف دانشجویان مسجد دانشگاه تهران گفت: پیامبر اکرم(ص) وقتی خیبر فتح شده بود و جعفر بن ابی طالب از حبشه برگشت فرمودند نمی دانم من به فتح خیبر خوشحالترم یا به قدم جعفر؟ از این رو بنده نیز نمی دانم به میلاد امیرالمومنین(ع) خوشحال باشم یا به خاطر حضور پرشور شما جوانان در اعتکاف و این همان پیچ تاریخی است.
وی با بیان اینکه جمعیت شرکت کننده در اعتکاف نشان از علائم ظهور دارد، اظهار داشت: چه روزهای خوشی دارند آنهایی که بعد از دوران غیبت، ظهور را می بینند و شما معتکفین طلیعه ظهور را می بینید همانند کسی که می خواهد از تونلی بیرون آید لذا هرچه به انتهای تونل نزدیکتر می شود نوری را مشاهده می کند که نوید بخش پایان تونل است اما تونل غیبت طولانی تر است.
این استاد اخلاق عنوان کرد: وقتی پسران یعقوب(ع) اصرار کردند برادرشان بنیامین را برای دریافت گندم پیش عزیز مصر ببرند چرا که بنیامین در به چاه انداختن حضرت یوسف(ع) شرکت نکرده بود و آنها که نمی دانستند عزیز مصر همان یوسف بود و خداوند متعال هم به ما می گوید ای امت! اگر با اهل بیت آمدید نماز و سایر اعمال شما را قبول خواهم کرد و اگر تنها بیایید نمی پذیرم و به همین دلیل است که ما در دعای توسل، ائمه را پیش روی درخواست های خود در درگاه الهی قرار می دهیم.
وی تصریح کرد: امت اسلامی می گوید خدایا امام معصومت را برای ما بفرست ما در خدمتش هستیم. خداوند متعال پاسخ می دهد مگر با امامان قبلی چه کردید؟! حضرت یعقوب(ع) قسم و آیه فرزندانش را به عنوان وثیقه قبول کرد اما خداوند آن را از ما نمی پذیرد و نیازمند مقدمات دیگری است.
وی گفت: فردی اگر سه روز مواد مخدر مصرف کند اعتیاد پیدا می کند. ما به درگاه الهی می گوییم خدایا سه روز در خانه خودت معتکف شده ایم آیا ممکن است دلمان خدایی نشود؟! لذا آمده ایم که با او انس بگیریم و لذت مجالست با خداوند را بچشیم و یکی از علامات قبولی اعتکاف این است که وقتی ایام اعتکاف به پایان می رسد با خود بگوییم آیا می شود یک روز بیشتر معتکف بمانیم یا اینکه موقعیت دیگری برای اعتکاف پیش می آید؟!
این استاد اخلاق ادامه داد: در اعتکاف، خدا با ما خودمانی است؛ موسی(ع) گفت خدایا آیا دوری تا صدایت کنم یا نزدیکی با تو نجوا کنم. ندا آمد یا موسی! من همنشین کسی هستم که همواره به یاد من باشد.
وی در ادامه به مقایسه دعایی از آیات قرآن کریم مبنی بر آیه رفاقت و آیه امپراتوی خداوند متعال پرداخت و گفت: در آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره خداوند ۸ ضمیر مفرد در مقام رفاقت با بندگانش آورده و می فرماید «وإذا سألک عبادی عنی فإنی قریب»؛ هنگامی که بندگانم از تو درباره من می پرسند بگو یقینا من نزدیکم دعای دعاکننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان بیاورند اما خداوند در آیات ۱۷۱ و ۱۷۲ سوره صافات تمام ضمایر را به صورت جمع آورده و در واقع سخن الهی در مقام امپراطوری صادر شده است.
آیت الله حائری شیرازی خطاب به معتکفین مسیر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پیامبر ما می فرماید «انا و علی ابوا هذه الامة»؛ من پدر علی و علی پدر امت است و هر دو با هم پدر و جد پدری می شویم لذا وقتی خداوند در قلب مؤمن است علی هم آنجاست و اگر می خواهیم علی(ع) را ببینی دوستت را ببین و بگو خدایا دست من که به علی نمی رسد و احوال دوستت که محبت علی(ع) را در دل دارد جویا شد.
وی با بیان اینکه جمعیت شرکت کننده در اعتکاف نشان از علائم ظهور دارد، اظهار داشت: چه روزهای خوشی دارند آنهایی که بعد از دوران غیبت، ظهور را می بینند و شما معتکفین طلیعه ظهور را می بینید همانند کسی که می خواهد از تونلی بیرون آید لذا هرچه به انتهای تونل نزدیکتر می شود نوری را مشاهده می کند که نوید بخش پایان تونل است اما تونل غیبت طولانی تر است.
این استاد اخلاق عنوان کرد: وقتی پسران یعقوب(ع) اصرار کردند برادرشان بنیامین را برای دریافت گندم پیش عزیز مصر ببرند چرا که بنیامین در به چاه انداختن حضرت یوسف(ع) شرکت نکرده بود و آنها که نمی دانستند عزیز مصر همان یوسف بود و خداوند متعال هم به ما می گوید ای امت! اگر با اهل بیت آمدید نماز و سایر اعمال شما را قبول خواهم کرد و اگر تنها بیایید نمی پذیرم و به همین دلیل است که ما در دعای توسل، ائمه را پیش روی درخواست های خود در درگاه الهی قرار می دهیم.
وی تصریح کرد: امت اسلامی می گوید خدایا امام معصومت را برای ما بفرست ما در خدمتش هستیم. خداوند متعال پاسخ می دهد مگر با امامان قبلی چه کردید؟! حضرت یعقوب(ع) قسم و آیه فرزندانش را به عنوان وثیقه قبول کرد اما خداوند آن را از ما نمی پذیرد و نیازمند مقدمات دیگری است.
وی گفت: فردی اگر سه روز مواد مخدر مصرف کند اعتیاد پیدا می کند. ما به درگاه الهی می گوییم خدایا سه روز در خانه خودت معتکف شده ایم آیا ممکن است دلمان خدایی نشود؟! لذا آمده ایم که با او انس بگیریم و لذت مجالست با خداوند را بچشیم و یکی از علامات قبولی اعتکاف این است که وقتی ایام اعتکاف به پایان می رسد با خود بگوییم آیا می شود یک روز بیشتر معتکف بمانیم یا اینکه موقعیت دیگری برای اعتکاف پیش می آید؟!
این استاد اخلاق ادامه داد: در اعتکاف، خدا با ما خودمانی است؛ موسی(ع) گفت خدایا آیا دوری تا صدایت کنم یا نزدیکی با تو نجوا کنم. ندا آمد یا موسی! من همنشین کسی هستم که همواره به یاد من باشد.
وی در ادامه به مقایسه دعایی از آیات قرآن کریم مبنی بر آیه رفاقت و آیه امپراتوی خداوند متعال پرداخت و گفت: در آیه ۱۸۶ سوره مبارکه بقره خداوند ۸ ضمیر مفرد در مقام رفاقت با بندگانش آورده و می فرماید «وإذا سألک عبادی عنی فإنی قریب»؛ هنگامی که بندگانم از تو درباره من می پرسند بگو یقینا من نزدیکم دعای دعاکننده را زمانی که مرا بخواند اجابت می کنم پس باید دعوتم را بپذیرند و به من ایمان بیاورند اما خداوند در آیات ۱۷۱ و ۱۷۲ سوره صافات تمام ضمایر را به صورت جمع آورده و در واقع سخن الهی در مقام امپراطوری صادر شده است.
آیت الله حائری شیرازی خطاب به معتکفین مسیر دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: پیامبر ما می فرماید «انا و علی ابوا هذه الامة»؛ من پدر علی و علی پدر امت است و هر دو با هم پدر و جد پدری می شویم لذا وقتی خداوند در قلب مؤمن است علی هم آنجاست و اگر می خواهیم علی(ع) را ببینی دوستت را ببین و بگو خدایا دست من که به علی نمی رسد و احوال دوستت که محبت علی(ع) را در دل دارد جویا شد.
ارسال نظر