سی وششمین مقاله شفاهی رحیم پور؛
" تفکر مادّی " منشأ همه تردیدها + صوت
سی وپنجمین مقاله ی استاد رحیم پور منتشر شد.
گروه فرهنگی مشرق- مؤسسه فرهنگی هنری «طرحی برای فردا» هفته نامه ی صوتی استاد حسن رحیم پور(ازغدی) در سال ۹۳ را با موضوع " تنفگر مادی " منتشر کرد.
در این گفتار به مضامینی از این دست پرداخته شده است:
۱) انقلابیون، چگونه تردید می کنند؟ و نسبت آن با " ماتریالیزم "؟
۲) چرا فلسفه ی " پراکسیس " ماکسیستها و " پراگماتیزم " آمریکایی، دو قلو های ایدئولوژیک بودند؟
۳) چرا مارکسیستها، " اندیشه " و " انگیزه " را خارج از هویت انسان دانستند؟
۴) غیر عینی دانستن " شعارهای ارزشی " و شعاری خواندن " اصول عقیدتی "، محصول تفکر مادّی است
۵) زیر بنا دانستن " توسعه " و پیشرفت " اقتصادی و ابزاری و تکنیکی "، از سوئی، تئوریزه کردن " بردگی " و از سوی دیگر، نتیجه عَرَضی و " فنومن " دانستن " اخلاق " و " روح عدالتخواهی " و " نومن " واقعی خواندن ابعاد مادّی بشر است.
۶) " حقیقت " و " فایده "، کدام طفیلی و کدام حقیقی است؟
۷) " انسان آزاد و عقلانی "، نه توضیح مارکسیستی دارد و نه توجیه لیبرالی.
۸) " معرفت استقرایی محض "، منشاء " عمل زدگی " و به حاشیه راندنِ " حق خواهی " و " روح جهادی " است.
۹) نفی " بدیهیات " و " منطق استدلالی "، به " تجربه زدگی " افراطی و " سود محوری " در اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و سیاست خارجی می انجامد.
۱۰) پراگماتیستها و عمل زدگان، هرگز نمی توانند " اخلاقی " بیندیشند و عمل کنند، حتی اگر از " ادبیات اخلاقی "، استفاده کنند.
۱۱) نسبت سازی نادرست میان " ارزش نظری " و " ارزش عملی " یک گزاره اجتماعی، مبنای اصلی " هدف، وسیله را توجیه میکند " در سیاست داخلی و خارجی است.
۱۲) از " اخلاق سیاسی " می گویند اما با کدام مبانی؟
۱۳) برخی سخنان " شبه اخلاقی " در عرصه سیاسی، از نوع اخلاق هندی و مسیحی وگاه اخلاق نیچه ای و ماکیاولیستی است
۱۴) آنانکه " باطل " را اصیل و قوی می پندارند، در گفتن " حقّ "، تردید می کنند.
۱۵) کرامت توحیدی انسان، " تکبّر " نیست اما " اخلاق صلابت و غیرت مقاومت " را تئوریزه می کند.
۱۶) مقاومت بر سر " عدالتخواهی " بدون زیربنای " توحیدی "، شکننده و آسیب پذیر است.
۱۷) مرز بندی اخلاق و غیر اخلاق در سیاست، ازتنقیح " معرفت شناسی " و " انسان شناسی " آغاز می شود.
۱۸) دو پهلو گویی، زیگزاگ رفتن و دو چهرگی در ادبیات سیاسی، نتیجه شکاف شخصیتی و " شیزو فرنی " اعتقادی است.
۱۹) تاچند ماه دیگر، " عقاید واقعی " افراد در جناح بندی های جدید، شفاف خواهد شد.
۲۰) " حق گرایی " و مقاومت بر سر ارزشهای انقلابی، مظهرتقوای سیاسی و عین " عقلانیت " است.
آدرس لینک دانلود صوت هفته نامه صوتی شماره ۳۶
در این گفتار به مضامینی از این دست پرداخته شده است:
۱) انقلابیون، چگونه تردید می کنند؟ و نسبت آن با " ماتریالیزم "؟
۲) چرا فلسفه ی " پراکسیس " ماکسیستها و " پراگماتیزم " آمریکایی، دو قلو های ایدئولوژیک بودند؟
۳) چرا مارکسیستها، " اندیشه " و " انگیزه " را خارج از هویت انسان دانستند؟
۴) غیر عینی دانستن " شعارهای ارزشی " و شعاری خواندن " اصول عقیدتی "، محصول تفکر مادّی است
۵) زیر بنا دانستن " توسعه " و پیشرفت " اقتصادی و ابزاری و تکنیکی "، از سوئی، تئوریزه کردن " بردگی " و از سوی دیگر، نتیجه عَرَضی و " فنومن " دانستن " اخلاق " و " روح عدالتخواهی " و " نومن " واقعی خواندن ابعاد مادّی بشر است.
۶) " حقیقت " و " فایده "، کدام طفیلی و کدام حقیقی است؟
۷) " انسان آزاد و عقلانی "، نه توضیح مارکسیستی دارد و نه توجیه لیبرالی.
۸) " معرفت استقرایی محض "، منشاء " عمل زدگی " و به حاشیه راندنِ " حق خواهی " و " روح جهادی " است.
۹) نفی " بدیهیات " و " منطق استدلالی "، به " تجربه زدگی " افراطی و " سود محوری " در اقتصاد، سیاست، حقوق بشر و سیاست خارجی می انجامد.
۱۰) پراگماتیستها و عمل زدگان، هرگز نمی توانند " اخلاقی " بیندیشند و عمل کنند، حتی اگر از " ادبیات اخلاقی "، استفاده کنند.
۱۱) نسبت سازی نادرست میان " ارزش نظری " و " ارزش عملی " یک گزاره اجتماعی، مبنای اصلی " هدف، وسیله را توجیه میکند " در سیاست داخلی و خارجی است.
۱۲) از " اخلاق سیاسی " می گویند اما با کدام مبانی؟
۱۳) برخی سخنان " شبه اخلاقی " در عرصه سیاسی، از نوع اخلاق هندی و مسیحی وگاه اخلاق نیچه ای و ماکیاولیستی است
۱۴) آنانکه " باطل " را اصیل و قوی می پندارند، در گفتن " حقّ "، تردید می کنند.
۱۵) کرامت توحیدی انسان، " تکبّر " نیست اما " اخلاق صلابت و غیرت مقاومت " را تئوریزه می کند.
۱۶) مقاومت بر سر " عدالتخواهی " بدون زیربنای " توحیدی "، شکننده و آسیب پذیر است.
۱۷) مرز بندی اخلاق و غیر اخلاق در سیاست، ازتنقیح " معرفت شناسی " و " انسان شناسی " آغاز می شود.
۱۸) دو پهلو گویی، زیگزاگ رفتن و دو چهرگی در ادبیات سیاسی، نتیجه شکاف شخصیتی و " شیزو فرنی " اعتقادی است.
۱۹) تاچند ماه دیگر، " عقاید واقعی " افراد در جناح بندی های جدید، شفاف خواهد شد.
۲۰) " حق گرایی " و مقاومت بر سر ارزشهای انقلابی، مظهرتقوای سیاسی و عین " عقلانیت " است.
آدرس لینک دانلود صوت هفته نامه صوتی شماره ۳۶
ارسال نظر