حضور داستانی رهبرانقلاب در مفتون فیروزه
سعید تشکری با اشاره به پایان تالیف رمان جدید خود با عنوان «مفتون فیروزه» اظهار کرد: این رمان، روایتی داستانی از تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد است که در آن ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا(ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای صورت گرفت، نیز بیان شده است.
گروه فرهنگی مشرق- سعید تشکری رمان نویس، با اشاره به پایان تالیف و بازنویسی تازه ترین رمان خود با عنوان «مفتون فیروزه» اظهار کرد: داستان این رمان به وقایع سیاسی شهر مشهد از سال ۵۵ تا ۵۷ و حضور جریانات روشنفکر در این شهر و ارتباط آنها با ماجرای کشتار مردم در حرم رضوی در سال ۵۷ بازمی گردد.
وی افزود: این رمان پس از تالیف هفت بار بازنویسی شد که علتش دریافت های تازه ای بود که من پس از هر نوبت بازخوانی آن به دست می آوردم.
این نویسنده ادامه داد: داستان «مفتون فیروزه» به طور مشخص روایتی است داستانی از جماعتی روشنفکر که در سال ۱۳۵۵ به نوعی به دنبال حرکت در مسیر تئاتر متعهد هستند که نحله فکری آنها به خلق تئاتر ابوذر نیز منتهی می شود که مرحوم شریعتی از طرفدارانش بود و حتی در یک نوبت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و شهید هاشمی نژاد نیز به تماشای کار آنها می پردازند.
تشکری افزود: در این رمان سعی شده تا داستان دو نسل از این روشنفکران به نمایش درآید. ماجرا هم در بستر حضور فرح پهلوی در مشهد و راه اندازی جشن طوس رخ می دهد. در این بستر است که من در مورد رابطه روشنفکر و روحانیت و و هنر شیعی و متعهد و چگونگی ایجاد آنها در دل هم صحبت کرده ام.
وی افزود: ماجرای جشن طوس مانند جشن هنر شیراز بود. به این معنی که حکومت وقت سعی داشت شهر مشهد را نیز به شکلی ملی و باستانی از نو هویت ببخشد و به همین خاطر فرح پهلوی تصمیم می گیرد با حضور در این شهر، جشن های هنری طوس را بنیان گذاری کند و در همین راستا تصمیم بر اجرای نمایش هایی با رویکرد غیردینی و شاهنامه ای گرفته می شود. یکی از راه هایی که برای این منظور انتخاب می شود، استفاده از آئین نمایشی سنتی کُرمانج است که خاص مردم قوچان است.
تشکری ادامه داد: گروه نمایشی قوچان در این داستان برای اجرای نمایش انتخاب می شود اما آنها در مقابل چشمان فرح به جای اجرای نمایش به اعتراض در مورد قانون اصلاحات ارضی می پردازند. این ماجرا در نهایت منجر به واقعه ۹ و ۱۰ دی ماه در مشهد می شود که مردم بسیاری از سوی رژیم مورد کشتار قرار می گیرند که روایتی داستانی از سیر این وقایع در رمان آمده است.
به گفته این نویسنده، ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا(ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای صورت گرفت و در ادامه حضور هیئتی از سامان ملل برای رسیدگی به خواسته های آنان نیز بخشی از رویدادهایی است که در این رمان نقل شده است.
وی تاکید کرد: رمان «مفتون فیروزه» به نوعی روایتی داستانی از تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد است آن هم در سال هایی که ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی شهید شده است و در میان توده مردم هنوز به عنوان ادبیاتی شناخته شده وجود ندارد و تنها رگه هایی از آن به صورت دست به دست و سینه به سینه منتقل می شود. من متاسفم که باید این حرف ها را در مورد تاریخ انقلاب بزنیم اما واقعیت این است که در ساحت رمان کمتر آثاری هستند که به موضوع تاریخ انقلاب در شهرهای ایران توجه کرده باشند. آیا جز رمان «لحظه های انقلاب» اثر دیگری داریم که در قالب داستان درباره سیر حوادثتاریخی انقلاب در تهران حرف زده باشد؟ این موضوع است که مایه تاسف است.
تشکری افزود: «مفتون فیروزه» رمانی است که از مستندات و نوعی تخیل برای خلق داستان بهره برده است. باید در این میان از ناشر اثر یعنی کتاب نیستان هم تشکر کرد که به من پنج سال مهلت داد تا این اثر را به پایان راه تالیف برسانم.
یادآوری می شود رمان «مفتون فیروزه» قرار است در حجمی بالغ بر ۱۲۰۰ صفحه و در دو مجلد منتشر شود.
وی افزود: این رمان پس از تالیف هفت بار بازنویسی شد که علتش دریافت های تازه ای بود که من پس از هر نوبت بازخوانی آن به دست می آوردم.
این نویسنده ادامه داد: داستان «مفتون فیروزه» به طور مشخص روایتی است داستانی از جماعتی روشنفکر که در سال ۱۳۵۵ به نوعی به دنبال حرکت در مسیر تئاتر متعهد هستند که نحله فکری آنها به خلق تئاتر ابوذر نیز منتهی می شود که مرحوم شریعتی از طرفدارانش بود و حتی در یک نوبت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای و شهید هاشمی نژاد نیز به تماشای کار آنها می پردازند.
تشکری افزود: در این رمان سعی شده تا داستان دو نسل از این روشنفکران به نمایش درآید. ماجرا هم در بستر حضور فرح پهلوی در مشهد و راه اندازی جشن طوس رخ می دهد. در این بستر است که من در مورد رابطه روشنفکر و روحانیت و و هنر شیعی و متعهد و چگونگی ایجاد آنها در دل هم صحبت کرده ام.
وی افزود: ماجرای جشن طوس مانند جشن هنر شیراز بود. به این معنی که حکومت وقت سعی داشت شهر مشهد را نیز به شکلی ملی و باستانی از نو هویت ببخشد و به همین خاطر فرح پهلوی تصمیم می گیرد با حضور در این شهر، جشن های هنری طوس را بنیان گذاری کند و در همین راستا تصمیم بر اجرای نمایش هایی با رویکرد غیردینی و شاهنامه ای گرفته می شود. یکی از راه هایی که برای این منظور انتخاب می شود، استفاده از آئین نمایشی سنتی کُرمانج است که خاص مردم قوچان است.
تشکری ادامه داد: گروه نمایشی قوچان در این داستان برای اجرای نمایش انتخاب می شود اما آنها در مقابل چشمان فرح به جای اجرای نمایش به اعتراض در مورد قانون اصلاحات ارضی می پردازند. این ماجرا در نهایت منجر به واقعه ۹ و ۱۰ دی ماه در مشهد می شود که مردم بسیاری از سوی رژیم مورد کشتار قرار می گیرند که روایتی داستانی از سیر این وقایع در رمان آمده است.
به گفته این نویسنده، ماجرای تحصن پزشکان مشهد در حرم امام رضا(ع) در واقعه سوم آذر که با هدایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای صورت گرفت و در ادامه حضور هیئتی از سامان ملل برای رسیدگی به خواسته های آنان نیز بخشی از رویدادهایی است که در این رمان نقل شده است.
وی تاکید کرد: رمان «مفتون فیروزه» به نوعی روایتی داستانی از تاریخ انقلاب اسلامی در مشهد است آن هم در سال هایی که ادبیات انقلاب اسلامی، ادبیاتی شهید شده است و در میان توده مردم هنوز به عنوان ادبیاتی شناخته شده وجود ندارد و تنها رگه هایی از آن به صورت دست به دست و سینه به سینه منتقل می شود. من متاسفم که باید این حرف ها را در مورد تاریخ انقلاب بزنیم اما واقعیت این است که در ساحت رمان کمتر آثاری هستند که به موضوع تاریخ انقلاب در شهرهای ایران توجه کرده باشند. آیا جز رمان «لحظه های انقلاب» اثر دیگری داریم که در قالب داستان درباره سیر حوادثتاریخی انقلاب در تهران حرف زده باشد؟ این موضوع است که مایه تاسف است.
تشکری افزود: «مفتون فیروزه» رمانی است که از مستندات و نوعی تخیل برای خلق داستان بهره برده است. باید در این میان از ناشر اثر یعنی کتاب نیستان هم تشکر کرد که به من پنج سال مهلت داد تا این اثر را به پایان راه تالیف برسانم.
یادآوری می شود رمان «مفتون فیروزه» قرار است در حجمی بالغ بر ۱۲۰۰ صفحه و در دو مجلد منتشر شود.
ارسال نظر